نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1396/4/27      13:50:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:208


نسخه چاپی| ارسال به دیگران
چرا حجاب؟
تحلیلی بر آسیب شناسی حجاب و آثار کاربردی آن
گروه ناجا ـ صدف از مرواریدی که درون خود دارد محافظت می­کند چرا که مروارید دارای چنان ارزشی است که بدون صدف سالم نمی­ماند از این رو نیاز به صدف دارد و فلسفه حجاب همین است که، مرواریدی چون زن را از انواع و اقسام خطرات حفظ می­کند.

 

"شهید مطهری: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد "

 به گزارش پایگاه خبری پلیس، سوال؛ آیا واقعا حجاب مهم است؟ چرا تا این اندازه اسلام بر روی آن تاکید دارد ؟ بدون شک‏ پوشش اسلامى از احکام ضرورى اسلام است، زیرا نص صریح قرآن بر آن گواهى مى‏دهد " قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِ‌هِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُ‌وجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ‌ بِمَا یَصْنَعُونَ " بنابراین هیچ مسلمانى نمى‏تواند در ضرورت حجاب تردید کند، زیرا هم قرآن مجید به آن تصریح کرده و هم روایات بسیارى بر وجوب آن گواهى می‌دهد. به همین جهت فقهای شیعه بر آن فتوا داده‏اند. همان طورى که نماز و روزه به دوران خاصى اختصاص ندارد، دستور پوشش نیز، چنین است و ادعاى نو بودن آن، غیر قابل قبول مى‏باشد. بر خلاف ادعای غرب، زن در اسلام از جایگاه والایی برخوردار است، اهمیت مقام زن را در جمله­ای زیبا از امام خمینی بهتر می­شود درک کرد: از دامن زن مرد به معراج می­رسد. با قدری تامل می­توان به حقیقت این جمله دست پیدا کرد یقینا وقتی زنان جامعه­ای خوب و با حیا باشند، مردان آن جامعه نیز از تربیتی صحیح و نیکو بهره مندخواهند بود و تاثیر زنان بر زندگی مردان انکار ناپذیر است. حال با توجه به مباحث مطرح شده؛ در این مجال کوتاه ابتدا به ضرورت حجاب، سپس آثار حجاب و عفاف از نظر فردی و اجتماعی- فرهنگی و سرانجام به سیاست­های ترویج آن پرداخته می­شود . به امید اینکه روزی برسد تمام زنان رضایت خالق را بر رضایت مخلوق برگزینند و بتوانند زینب(س) وار زندگی کرده و برای عفاف و حجاب ارزشی زینبی قائل شوند.

ضرورت، هدف و فلسفه حجاب

بدون­شک هدف اصلي تشريع احکام در اسلام، قرب به خداوند است که به وسيله‌ي تزکيه‌ي نفس و تقوا به دست مي‎آيد: إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ (حجرات؛13) بزرگوار و با افتخارترين شما نزد خدا با تقواترين شماست. صدف از مرواریدی که درون خود دارد محافظت می­کند چرا که مروارید دارای چنان ارزشی است که بدون صدف سالم نمی­ماند از این رو نیاز به صدف دارد و فلسفه حجاب همین است که، مرواریدی چون زن را از انواع و اقسام خطرات حفظ می­کند. از طرف دیگر حجاب و عفاف یک موضوع فطری است و فطرت امری است که خدای متعال آن را در وجود هر فرد قرار داده وانسان بدون اکتساب، به آن میل و رغبت دارد . دستورات اسلامي منطبق بر مسير شکوفائي فطرت بشري است و با کمي دقت بر اين دستورات و احکام فطري، اهداف، آثار و نتايج عقلاني و حکميانه آن ها نيز آشکار مي­گردد. حجاب و پوشش اسلامي که يکي از اوامر انسان ساز الهي و يکي از احکام حيات بخش اسلام در زندگي طيبه­است و منطبق بر فطرت بشر و مبتني بر نيازها و شرايط رواني او و زمينه ساز پويائي و کمال انساني خواهد بود و اصولاً عمل به قوانين اسلام يک عمل اعتباري و قراردادي نيست بلکه عمل به قوانين اسلام يعني پاسخگویی به نياز فطری انسان است.

آثار و پیامدها

الف- آثار و پیامدهای اجتماعی- فرهنگی

بی حجابی:

  • وازدگی در برابر فرهنگ بیگانه
  • سلطه بیگانگان و تأمین منافع آنان
  • گسترش فساد و تباهی
  • تضعیف اعتقادات دینی در جامعه
  • ایجاد ناامنی و سلب آرامش
  • ترویج رذایل اخلاقی
  • برهم زدن تنظیم روابط جنسی و عاطفی
  • اختلالات روحی و روانی
  • تزلزل نهاد خانواده

حجاب:

  • حفظ کیان خانواده
  • سلامت نسل جدید جامعه
  • پیشگیری از فساد اخلاقی
  • مبارزه با مظاهر بی دینی
  • ایجاد امنیت روانی
  • حفظ ارزش­های انسانی، مانند عفت، حیا و متانت در جامعه
  • جلوگیری از افزایش مفاسد اجتماعی در جامعه
  • ایجاد آرامش روانی

ب-آثار و پیامدهای فردی

بی حجابی:

  • بی حجابی باعث سقوط شخصیت زن
  • ایجاد ناامنی و سلب آرامش
  • نگاه حیوانی به زن به واسطه بی حجابی
  • اختلالات روحی و روانی
  • عدم تامین نیازهای عالی روحی
  • انحراف از فطرت انسانی و مسیر طبیعی غریزه جنسی

حجاب:

  • احترام به شخصیت­زن،به­واسطه­ی رعایت حجاب
  • مصونیت ارتباطات زن با مردان غریبه
  • حفظ اعتقادات مذهبی برای افراد
  • حفظ عفت زن و جلوگیری از فساد و ناهنجاری
  • نگاه انسانی نه حیوانی به زن به واسطه حجاب
  • حجاب کمال انسان
  • جلب محبت خدا در سایه حجاب
  • مبارزه با نفس

سیاست‌ها و راهکارهای ترویج حجاب

الف- دستگاه های اجرایی و نظارتی

  • اولویت دادن به موضوع حجاب و عفاف در برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی کشور
  • ابلاغ روش‌های اجرایی و تعیین ضوابط و هنجارهای روشن در مورد رعایت حجاب در سازمان­ها و ادارات دولتی
  • آسان کردن ازدواج سالم و موفق
  • انجام سیاست های تشویقی درباره مدیران
  • ایجاد زمینه همکاری بین ارگان­های مختلف
  • اهتمام بیشتر به آگاه­سازی جامعه از آثار مثبت اجتماعی و اخلاقی حجاب و عفاف و نتایج منفی عدم رعایت آن
  • خلق آثار فرهنگی، هنری و تبلیغ
  • توجه به این مهم که، اقدامات سلبی در این حوزه آخرین اقدام می­باشد
  • ب نظارت و ارزیابی
  • نظارت بر رعایت حریم حجاب و عفاف در سازمان‌های دولتی و عمومی
  • ارزیابی دقیق از اجرای طرح‌ها توسط دستگاه‌های فرهنگی، قضایی برای مقابله با مظاهر بدحجابی
  • تلاش فرهنگی برای تبدیل فرهنگ عفاف و حجاب به یک مطالبه جدی و گسترده از سوی قشر زنان و دختران و خانواده ها
  • نظارت و ارزیابی عملکرد رسانه ها - خصوصاً صدا و سیما - در ارتباط با الگوهای تبلیغی آنها
  • توجه به این نکته که، اقدامات فرهنگی نتیجه بخش تر از اقدامات سلبی و مقابله ای است

ج- آموزش و فرهنگ سازی

  • اصالت بخشی به فرهنگ عفاف از طریق محصولات متنوع فرهنگی، هنری متناسب
  • گسترش فرهنگ عمومی امر به معروف و نهی از منکرِ گفتاری در مورد رعایت پوشش مناسب
  • ساخت و تولید آثار برجسته و تاثیر گذار در موضوع حجاب
  • تاسیس پژوهشکده، پژوهش فرهنگ عفاف و حجاب و سیاست گذاری
  • آموزش، ساماندهی بکارگیری مدیران، معلمان و همه پرسنل مدارس جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در بین

دانش آموزان و سازمان های مربوط نظیر بسیج

  • نگاه به حجاب به عنوان ارزش مکتبی و تبدیل آن به هنجار اجتماعی

د- تدوین و بازبینی در قوانین مربوط به حجاب

  • وضع قوانین و مقررات لازم برای اصلاح وضعیت پوشش در جامعه
  • گسترش مراجع قانونی برای ترویج پوشش اسلامی در جامعه
  • رفع اشکالات قانونی در نحوه تولید،‌ توزیع و عرضه پوشاک داخلی و خارجی
  • نویسنده؛ رسول افسری

انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون