نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1396/5/18      10:11:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:113


نسخه چاپی| ارسال به دیگران
افـراد مبتلا به میگرن بـخوانند
گروه اجتماعی-اگر به میگرن مبتلا هستید و نمی دانیدچه غذاهایی به بهبود میگرن شما کمک می کند و چه غذاهایی برایتان مضر است، این مقاله را از دست ندهید.
 
 

به گزارش پایگاه خبری پلیس به نقل از هفته نامه امین جامعه، در افرادی که مستعد میگرن هستند، یکسری غذاها وجود دارند که اغلب سبب تحریک سردرد می‌شوند. معمولا سردردهای میگرنی شامل یکسری واکنش در عروق خونی و سیستم اعصاب بدن است. افرادی که یکی از وعده‌های غذایی مثل صبحانه یا ناهار را به بهانه مشغله‌ کاری حذف می‌کنند یا دو وعده را یکی می‌کنند و فواصل طولانی‌مدت گرسنه می‌مانند و نظم غذایی ندارند، بیشتر درمعرض حمله‌های میگرنی قرار می‌گیرند. رژیم‌های غذایی سرخود و غیراصولی مثل حذف نان و برنج، میان‌وعده‌ها و وعده‌های اصلی برای لاغرشدن هم برای این بیماران بیشتر صدمه زننده است، چون آن‌ها را دچار نوعی استرس تغذیه‌ای و گرسنگی می‌کند که قطعا در بروز مکرر دردهای میگرنی نقش دارد. غذاهایی که مصرف آن‌ها برای میگرن بی‌خطر است، عبارت هستند از برنج به‌ویژه برنج قهوه‌ای، سبزی‌های برگ سبز پخته مانند بروکلی، اسفناج و...، سبزی‌های پخته با رنگ زرد پُررنگ یا مایل به نارنجی مانند هویج یا سیب‌زمینی شیرین پخته، سبزی‌های پخته‌ زردرنگ مانند کدوی تابستانی، مصرف میوه‌های پخته یا خشک‌شده مثل گیلاس، گلابی، آلوها و...(به‌غیراز میوه‌های خانواده‌ مرکبات، سیب، موز، هلو یا توت‌فرنگی)، آب(اعم از آب ساده یا کربناته)؛ ولی سایر نوشیدنی‌ها(حتی چای گیاهی) می‌توانند محرک سردرد باشند. معمولا مصرف مقادیر متعادل از نمک، وانیل و دیگر چاشنی‌های گیاهی در بیماری میگرن محرک سردرد نیستند.

  شیر نه، کلسیم آری!
لاکتوز موجود در شیر برای بعضی‌ها آلرژن است و ممکن است باعث تشدید میگرن شود. البته میزان لاکتوز در ماست و کشک، به‌خاطر تخمیر کمتر است و در شیر بیشتر است؛ اما در مورد پنیر که یکی از معروف‌ترین تشدیدکننده‌های میگرن است، این تأثیر به‌دلیل لاکتوز آن نیست، بلکه بیشتر مربوط به هیستامین موجود در آن است. این ماده آلرژی‌زا بیشتر در پنیر کهنه وجود دارد. باتوجه به اینکه کلسیم برای میگرن خوب است، لازم است بدانیم که قرار نیست همه افراد مبتلا به میگرن به لبنیات حساس باشند؛ ولی اگر خوردن شیر و باقی فرآورده‌های لبنی باعث سردرد در آن‌ها شد، می‌توانند طبق تجویز پزشک یا متخصص تغذیه از مکمل‌های کلسیم استفاده کنند.
  از میوه و سبزی غافل نشوید
مصرف انواع سبزی‌ها به این بیماران در حفظ سلامت کلی و حتی آرامش کمک می‌کند و باید آن را در برنامه غذایی‌شان بگنجانند و به‌جز مرکبات که در برخی مبتلایان می‌تواند محرک باشد، باید سه تا پنج‌وعده میوه در روز مصرف کنند. کنترل وزن هم در این بیماران تأثیر خوبی دارد.

  امگا۳ می‌تواند بسیار مؤثر باشد
خیلی از مطالعه‌ها، اثر بسیار مثبت و مفید اسیدهای چرب امگا۳ را در کنترل حمله‌ها و بهبود کسانی‌که میگرن دارند، ثابت کرده است. اسیدهای چرب امگا۳ در انواع روغن‌های گیاهی مثل روغن دانه سویا و دانه‌های روغنی مثل گردو وجود دارد، ولی بهترین منبع غنی آن ماهی‌های چرب مثل ماهی سالمون است. در مواردی هم با مکمل‌‌یاری می‌‌توان این اسیدهای چرب را به بیمار رساند؛ ولی دوز مکمل، مدت مصرف، نوع آن و حتی برند آن اهمیت دارد و حتما باید با نظر و توصیه پزشک مصرف شود. به گفته این متخصص تغذیه، اگر بیماری به نکته‌های تغذیه‌ای لازم توجه و داروهای تجویزشده را مصرف کند، بی‌شک مشکلاتش بسیار کمتر خواهد شد. البته مدیریت استرس هم مهارتی است که باید کسب کنند.

 


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون