نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1396/7/18      14:53:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:97


نسخه چاپی| ارسال به دیگران
هرآنچه باید درباره تفاوت‌های دو فناوری جدید بدانید
گشتی در دنیای واقعیت مجازی و افزوده
گروه اجتماعی - واقعیت افزوده به چه شکل خواهد بود؟ مدتی است که خبرهای جدیدی را در مورد واقعیت افزوده و استفاده از آن توسط شرکت‌هایی نظیر اپل و گوگل می‌شنویم. در ادامه بیشتر در این‌باره می‌خوانید.

به گزارش پایگاه خبری پلیس به نقل از هفته نامه امین جامعه، واقعیت مجازی درحقیقت فناوری است که محیطی شبیه‌سازی شده دیجیتال ایجاد می‌کند و در مقابل چشم کاربر قرار می‌دهد که البته با تغییرات جهت دیدگاه کاربر، این محیط نیز واکنشی متناسب نشان می‌دهد. اکثرا محیط‌های واقعیت مجازی، به‌صورت تصویری بوده، اما گاه دارای حسگرهای صوتی یا لمسی نیز هستند. باتوجه به استقبالی که از این فناوری انجام شده، مایکروسافت نیز به‌تازگی از فناوری واقعیت ترکیبی ویندوز رونمایی کرده است. با دیدن کارهای مایکروسافت پـیرامون‌هـولولنز(هدست واقعیت افزوده‌) برایمان واضح خواهد شد که واقعیت ترکیبی و واقعیت مجازی پدیده‌های یکسانی نیستند.

واقعیت در کنار تخیل فناوری

واقعیت افزوده پدیده‌ای است که وقتی دنیای واقعی را گرفته و چیزی به آن اضافه می‌کنید، اتفاق می‌افتد. درحال‌حاضر متداول‌ترین مثال مربوط به بازی پوکیمون‌گو است؛ جایی‌که شما می‌توانید ازطریق دوربین خود به دنیا نگاه کنید و پوکیمون را در دنیای واقعی ببینید. تا جایی‌که به بازی مربوط می‌شود، باید توضیح دهیم که یک موجود مجازی از بازی در فاصله یک‌متری شما قرار دارد و به‌سرعت درحال حرکت است. در بخشی که به دنیای واقعی مربوط می‌شود، هیچ‌چیز خاصی وجود ندارد؛ مگر اینکه به صفحه‌ تلفن‌هوشمند خود نگاه کنید و آن موجود افزوده‌شده به جهان واقعی را مشاهده کنید. واقعیت افزوده می‌تواند بیشتر از بازی‌های این‌چنینی باشد؛ این چیزی است که ما در هولولنز مایکروسافت به‌طور کامل شاهدش بوده‌ایم. باتوجه به محدودیت‌های فعلی در فناوری، بیشتر حالت‌های اجراشده در واقعیت افزوده ازطریق تلفن‌هوشمند به‌همراه دوربین شما اتفاق می‌افتند. گمانه‌زنی‌های مربوط به آینده‌ بسیاری از کارشناسان مبنی بر این است که گام بعدی در دنیای واقعیت افزوده، ساخت مجموعه‌ای از عینک‌های کاربردی خواهد بود و شما به‌سادگی با زدن آن‌ها در چشم‌تان، به‌طور تمام‌وقت از جهان واقعیت افزوده‌ خلق‌شده در اطراف‌تان لذت خواهید برد. این روند باعث می‌شود که برنامه‌های شما همیشه در اطراف شما باشند؛ نه‌فقط در جیب‌تان. چنین حالتی می‌تواند نحوه‌ استفاده از رایانه‌ها را به‌صورت بنیادی دستخوش تغییر کند. چیزی که واقعیت افزوده را به یک پدیده‌ خاص تبدیل می‌کند، در یک کلمه خلاصه می‌شود؛ حضور. شما با واقعیت مجازی، به‌طور کامل در محل دیگری که ازطریق این سیستم برده شده‌اید، شناور می‌شوید. واقعیت افزوده، امکان بالقوه برای شمار زیادی از تجربیات بسیار تعاملی را فراهم می‌کند.

تعریف واقعیت ترکیبی

مایکروسافت اولین کمپانی نیست که از عبارت واقعیت ترکیبی استفاده می‌کند، بلکه آن‌ها اولین گروهی هستند که از این اصطلاح برای نام تجاری خود استفاده می‌کنند. واقعیت ترکیبی ویندوز طبق اعلام مایکروسافت، یک طیف از تجربه‌ها است. هرچیزی از محصولات مایکروسافت که با هدف تغییر یا جایگزینی واقعیت برای شما کار می‌کند، از هدست‌هایی که به‌طور کامل چشم‌انداز شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند تا هدست‌های شفاف مانند هولولنز، همگی شکل‌هایی از واقعیت ترکیبی ویندوز هستند. این امر درحال‌حاضر کمی گیج‌کننده است؛ چراکه مایکروسافت تنها محصولاتی را در دو انتهای طیف یاد شده دارد. دسته‌ای از هدست‌های سبک واقعیت مجازی برای رقابت با اچ‌تی‌سی وایو یا PlayStation VR  وجود دارند و یک هدست موسوم به هولولنز که پیشتر به آن اشاره داشتیم نیز برای واقعیت افزوده ساخته ‌شده است. برای مایکروسافت، فضای زیادی در میان این طیف وجود دارد که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. همه‌ این فضای میانی و همچنین گستره‌های انتهای طیف، تماما واقعیت‌های ترکیبی هستند؛ همان چیزی که به‌عنوان دغدغه‌ اصلی مایکروسافت مطرح است. این استراتژی دارای دو مزیت کلیدی برای مایکروسافت است. در وهله‌ نخست، توسعه‌دهندگانی را که برنامه‌هایی برای هدست‌های واقعیت ترکیبی تولید می‌کنند، مجبور می‌سازد تا در ارائه‌ خود از تولیدشان تصریح کنند که محصول آن‌ها از واقعیت ترکیبی ویندوز هم پشتیبانی می‌کند؛ به‌جای اینکه تنها از تعبیر «استیم‌ وی‌آر» یاد کنند. از دیدگاه بازاریابی این فضای بازشده برای خرده‌فروشی بیشتر مهم است؛ زیرا احتمالا برنامه‌هایی از برنامه‌های موجود برای SteamVR هم وجود دارند که همیشه با هدست‌های واقعیت ترکیبی ویندوز به‌خوبی کار نمی‌کنند؛ زیرا در اصل برای اچ‌تی‌سی وایو یا آکیولس فیس‌بوک ساخته‌ شده‌اند. دلیل دوم نیز به همان اندازه مهم است و البته به‌مراتب کمتر بدبینانه. ردموندی‌ها آگاهی دارند هدست‌هایی که در نسل‌های بعد از هر تولیدکننده‌ای به بازار می‌آیند، بیشتر از یک دستگاه واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده صرف خواهند بود؛ برای مثال اچ‌تی‌سی وایو، درحال‌حاضر یک دوربین در بخش جلو برای تماشای دنیای واقعی هنگام بازی دارد. این دوربین برای هر یک از برنامه‌های واقعیت افزوده‌ پیشرفته و برای انجام تمام کارهای مورد نیاز، به‌اندازه‌ کافی باکیفیت نیست؛ اما واقعیت این است که فضای موجود در طراحی آن هدست، برای چیزی بیش از تجربه‌ واقعیت مجازی صرف درنظر گرفته ‌شده است.


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون