نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1396/8/23      9:0:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:53


نسخه چاپی| ارسال به دیگران
سواره های بی قانون/ضرورت مشارکت عمومی برای فرهنگ سازی ترافیکی/ موتورسواران متخلف مهمترین معزل نابسامانی فرهنگ ترافیک
گروه ناجا ـ از قدیم گفته اند "یکدست صدا ندارد"، اقدامات پلیس موثر است اما همیاری تمامی نهادها و از همه مهمتر همراهی، تعامل و مشارکت مردمی نیاز است تا بتوان فرهنگ سازی ترافیکی مناسبی صورت داد، مطالبات مردمی و درخواست های مکرری که از بی قانونی موتورسوران متخلف کلافه شان کرده نیاز به اجرای طرح ساماندهی موتورسواران دارد.
 
 

بزرگان چه درست و بجا گفته اند، اولین ها همیشه در خاطره ها نقش می بندد و حک می شود، یادم می آید زمانی که کودکی پنچ ساله بودم، قرار شد با پدر و مادرم در یک صبح تابستانی به منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا در خارج شهر برویم.

نمی دانستم خاطره نخستین پیک نیک زندگیم با نخستین تجربه تلخ به هم گره خواهد خورد. ماجرا از این  قرار بود، طبق روال سوار خودرو شدیم، صبح زود در هوای تاریک و روشن حرکت کردیم، هر چه از شهر دور می شدیم، نسیم دل انگیز کوهستانی بیشتر صورتم را نوازش می کرد و منظره سبز درختان و پرندگانی که در آسمان آبی پرواز می کردند، روحم را آرامش می داد.

جاده ای پر پیچ و خم که پشت هر پیچ منظره ای شگرف و زیبا از طبیعت انتظارمان را می کشید تا چشمانمان را نوازشگر باشد تقریبا به مقصد رسیده بودیم که پشت یکی از این پیچ های کوهستانی زیبا ناگهان با ترمزی شدید متوقف شدیم.

هنوز پدرم مبهوت صحنه ای بود که می دید پیکر دو مرد جوان موتورسوار دراز به دراز در عرض جاده افتاده بود موتورش چند متری آن طرف تر هنوز چرخ آن در فضای خون آلود وسط جاده می چرخید.

یکی از آنها که کلاه ایمنی داشت دست و پایش را تکان می داد و ناله می کرد اما به یکباره دیدم پیکر دیگری بالا و پایین می پرد و خون فواره می زند همه چیز جلوی چشمهایم تیره و تار شد، جاده، کوه، قطره های خون و از همه بدتر پیکر نیمه جان موتور سوار دور سرم می چرخید. پدرم به همراه عده ای در تکاپوی کمک و امداد بود اما تا چشمش به من افتاد با عجله به طرفم آمد، گفت: "چرا رنگت پریده."

دیگر چیز زیادی از آن روز و نخستین پیک نیک زندگیم به یاد ندارم، پدرم با عجله بغلم کرد و از مهلکه دورم کرد که برای همیشه با عنوان "موتور، جاده و خون" گره خورده و ملکه ذهنم شده است، بعدها فهمیدم یکی از آن دو راکب و دیگری سرنشین موتور بودند که  مرد سرنشین به دلیل نداشتن کلاه ایمنی دچار خونریزی مغزی شد.

امروز پس از سال ها هنوز خاطره ای تلخ از موتور دارم، وسیله ای که در کشورهای دیگر بیشتر برای تفریح، سرگرمی و ورزش کاربرد دارد در کلانشهرها و حتی روستاهای ما مبدل شده به سریع ترین وسیله نقلیه ای که می تواند تمام موانع و سدهای قانونی عبور و مرور را بشکند از حرکت در پیاده روها گرفته تا عبور خلاف جهت حرکت خودروها در خیابان های یکطرفه حتی به رنگ های چراغ راهنمایی و رانندگی هم اعتنایی نمی کند، گویی قرمز، سبز و زرد برایش مفهومی ندارد.

بی اعتنایی که سبب شده تا معزلی بنام موتورسواران متخلف مهمترین علت به هم ریختگی و نا بسامانی فرهنگ ترافیکی شهرمان را رقم بزند، سواره هایی که برای زیر پا گذاشتن قانون، پلاک های خود را مخدوش می کنند تا در گمنامی از قانون بگریزند.

محققان به اتفاق معتقدند، ترس می تواند از بروز بسیاری مشکلات و پیامدها جلوگیری کند در یک کلام می توان گفت: "ترس سبب قوی تر شدن انسان می شود". ترس، آگاهی دهنده است و می تواند انسان را از ارتکاب بسیاری از خطرات، پیشامدها، حوادث و پیامدهای ناگوار در امان بدارد.

ترسی که با منطق همراه شود، مانند زره ای است که انسان را از بسیاری خطرات در امان نگه می دارد، ترس از ارتفاع مانع سقوط و ترس از آتش مانع سوختگی، ترس از سرعت زیاد و بی محابا در رانندگی مانع از تصادف می شود و هزاران نوع ترس های منطقی دیگر نیز هست که همگی ناجی هستند یکی از آنها هم  ترس از اعمال مجازات برای بی قانونان است.

بنابراین ترس از مجازات رعایت نکردن قانون برای افرادی که بی قانونی را سرلوحه کار خود قرار می دهند نیازی مبرم است برای نجات این افراد و اطرافیانشان پس باید به گونه ای اعمال شود که تأثیرگذار و ریسک قانون گریزی سنگین باشد یکی از راهکارهایی که در این زمینه ارائه شده طرح تشدید برخورد با موتورسواران متخلف است، موتورسوارانی که با مخدوش کردن یا فاقد پلاک بودن سعی دارند تا قانون گریزی کنند.

فاز نخست طرح ساماندهی موتورسواران قرار است از ابتدای آذرماه امسال در کلانشهر تهران اجرا شود. براساس قانون دستکاری و مخدوش کردن جرم است به طور حتم موتوسیکلت ها توقیف و راکب ها آنها به مرجع قضائی معرفی می شوند. این تخلف بین 6 ماه تا یک سال حبس دارد .

رئیس پلیس تهران بزرگ با اعلام خبر اجرای این طرح از ابتدای آذرماه در پایتخت افزود: چند ماهی است که به صورت آزمایشی ثبت تخلفات موتورسواران همانند رانندگان خودروها توسط دوربین ها در سامانه پلیس راهور اجرا می شود.

سردار محمدرضا مهماندار در این باره اضافه کرد: براین اساس تخلف بیش از 300 هزار موتوسیکلت توسط دوربین ها در سامانه پلیس راهور ثبت شده است و با برطرف شدن اشکالات نرم افزاری از ابتدای آذرماه امسال برخورد با تخلفات موتورسواران علاوه بر واحدهای گشتی و پلیس راهور با سامانه دوربین های ثبت تخلف نیز انجام می شود.

به هرحال پلیس تنها یکی از اهرم ها در کاهش  تخلف است و همانطور که بارها کارشناسان و پژوهشگران تأکید کرده اند جریمه تنها راه کاهش تخلفات رانندگی نیست. جریمه فقط می تواند بخشی از اجرای مقررات در تأمین و برقراری نظم و امنیت فرهنگ ترافیک باشد.

در دنیا برای کاهش تخلفات و افزایش ایمنی از فرایندهایی مانند جریمه و اقدامات بازدارنده توسعه فرهنگ ترافیک در بین کاربران ترافیکی و مناسب سازی زیرساخت ها تعریف و استفاده می شود.

در دهه اخیر نسبت به رشد فزاینده تعداد خودروها، جمعیت و افزایش روز به روز سفرهای درون شهری و برون شهری پلیس به خوبی توانسته با استفاده از فرصت های موجود بهتر برنامه ریزی کند و هدفمند شود.

از قدیم گفته اند یکدست صدا ندارد اقدامات پلیس موثر است ولی کافی نیست، تمامی نهادها و از همه مهمتر همراهی، تعامل و مشارکت مردمی نیاز است تا بتوان فرهنگ سازی ترافیکی مناسبی صورت داد.#

محمدرضا عبداللهی/ خبرنگار پایگاه خبری پلیس


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون