نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1396/9/20      16:6:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:255


نسخه چاپی| ارسال به دیگران
جنبه هاي مختلف ضرورت حجاب و عفاف
گروه اجتماعی - زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود اونیست وحجاب زن حقّی الهی است.

در بررسي هاي صورت گرفته در آيات شريفه قرآن كريم، علوم روانشناسي، جامعه شناسي، مباحث فطري و اجتماعي در مي يابيم كه حجاب و پوشش براي همه انسان ها چه زن و چه مرد يك ضرروت اجتناب ناپذير است، اما در اين ميان پوشش، حجاب و عفاف براي زنان از اهميت بيشتري برخوردار است و مي تواند مانند يك حصار و دژ محكم در برابر آسيب ها، تهديد ها و خطرات حفظ كرده و آرامش رواني و اجتماعي را برايشان برقرار سازد. 

 

در ادمه جنبه هاي ضرورت رعايت حجاب را از منظر روان شناسي، فطري، ديني و اجتماعي و ... مورد بررسي قرار مي دهيم

الف- برخى ضرورت رعايت حجاب را از منظر روان شناسى مطرح كرده و به بحث و ارزيابى آن پرداخته اند و با توجه به نيازهاى روحى و روانى انسان، ضرورت رعايت حجاب را براى رشد و ترقى و تمرين تعالى او معرفى كرده اند.

ب- برخى ديگر حجاب را به عنوان يك امر فطرى، تلقى كرده و براى اثبات ادعاى خود به شواهدى از اوستا، تلمود، تورات و انجيل تمسك نموده اند اين دسته مدعى هستند كه حجاب به عنوان يك اصل مشترك در تمام اديان، جايگاه خاصى داشته و دارد.

ج-دسته اى ديگر با توجه به فرهنگ مبتذل غرب و رواج برهنگى و آسيب هاى فراوان و پيامدهاى منفى آن « كه از اين رهگذر متوجه قشر حساس خانم ها شده، آمار و ارقام به خوبى آن را نشان داده و حكايت مى كند.» به ضرورت رعايت حجاب استدلال كرده و آن را حريم امن براى خانم ها و رشد و سلامت خانواده و اجتماع ديده اند و معرفى كرده اند.»

د- عده اى ديگر حجاب را به عنوان تكليفى الهى تلقى كرده و در انجام رعايت آن، مثل ساير واجبات الهى، خود و ديگران را ملزم مى دانند و در انجام تكليف و پوشش اسلامى از سرزنش و ملامت ملامتگران و توهين و تحقير اين و آن، افسرده و عصبانى نمى شوند، بلكه آن را به عنوان تكليف الهى كه باعث عفاف و پاكدامنى افراد و بهداشت و سلامت خانواده و اجتماع شده و رشد ترقى و كمال آنان را به همراه دارد با عشق و علاقه رعايت مى كنند و رعايت آن را به ديگران نيز توصيه نموده و به انجام آن تشويق و ترغيب مى نمايند.

البته طرح و دسته بندى نظريات به معناى مخالفت آنها با يكديگر نيست به گونه اى كه قابل جمع نباشد. بلكه مى توان گفت: رعايت حجاب را همه قبول دارند منتهى هر دسته از زاويه اى خاص بر ضرورت آن استدلال كرده اند.

و- در اين ميان اگر آيات شريفه قرآن كريم در ارتباط با مقوله حجاب را ارزيابى كنيم متوجه خواهيم شد كه مسأله حجاب و پوشش كه به عنوان يك پديده بحث برانگيز و جنجالى در دنياى امروزى مطرح است امر جديد و نوظهورى نيست كه با آمدن دين مبين اسلام، تشريع شده باشد، بلكه اگر نگوييم اين مسأله ريشه در فطرت انسان دارد، لااقل مى توان ادعا كرد كه همراه با خلقت انسان، حتى قبل از هبوطش در عالم خاكى، مطرح بوده است.

هنگامى كه آدم ابوالبشر و همسرش حوا، توسط دشمن قسم خورده اى به نام ابليس، وسوسه شده و به منطقه ممنوعه نزديك، و از حد و مرز تعيين شده تجاوز مى نمايند، يك باره خود را عريان و برهنه احساس مى كنند، سراسيمه اين طرف و آن طرف، دنبال پناهگاهى مى روند و بالاخره قسمت هايى از بدن خود را با برگ درختان مى پوشانند. « هنگامى كه از آن درخت، چشيدند، عورت شان نمايان شد و آن دو براى پوشاندن عورت خود، به برگ درخت روى آوردند.»

بنابراين مسأله حجاب، ريشه در تاريخ انسان داشته، همراه و همزاد او از ابتدا تا حال و تا امتداد تاريخ، بوده و خواهد بود.

برخي ديگر از ضرورت هاي حجاب به شرح زير است

الف: جلوگیری از اذیت دیگران
قرآن کریم وقتی مسأله لزوم حجاب را بازگو می کند، علت و فلسفه ضرورت حجاب را چنین بیان می فرماید: "ذلک ادنی یعرفن فلا یوذین"
( برای اینکه شناخته نشوند و مورد اذیت واقع نگردند.)

ب: امانت الهی
ازنظر قرآن زن امین حق الله مطرح است، یعنی این مقام واین حرمت وحیثیت را خدای سبحان که حق خود اوست به زن داده و از او خواسته که ازاین حقش به عنوان امانت الهی محافظت نماید .یعنی زن باید کاملاً درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود اونیست وحجاب زن حقّی الهی است.

ج: انگیزه فطری
فطرت به عنوان یک نعمت درونی و همگانی در وجود انسان ها قراردارد و افراد بدون استثناء ازاین نعمت الهی برخوردار می باشند.
قرآن کریم درترسیم چهره زندگی آدم وحوا پس ازتناول ازشجره منهیه می فرماید: چون ازآن درخت تناول کردند، زشتی هایشان (مانند عورت ودیگرزشتی های پنهان ) آشکارگردید و برآن شدند که از برگ درختان بهشت خودرا بپوشانند.
آیت الله جوادي آملي در این خصوص عنوان مي كند: جمله پوشیدن خود با برگ های درختان بیانگر آن است که پوشش برای زن و مرد امر فطری وذاتی است و بشربرای پاسخ دادن به ندای فطری خود ناگزیرازپوشش است.

د: عقل
عقل سلیم مارا به پوشش وحجاب دستورمی دهد وآن را مایه کرامت وحفظ انحرافات وبیهودگی ها و پوچی ها وموجب استواری انسان می داند وآنچه راکه باعث بی عفتی و پیامدهای شوم برهنگی می شود، ناپسند می داند .

سخن کارشناس

با توجه به مطالب اشاره شده در مي بايم كه حفظ حجاب و پوشش نه تنها از نظر دين اسلام بلكه از نظر اديان مختلف و همچنين از منظر علوم انساني و جامعه شناختي يك ضرورت اجتناب ناپذير است و هيچ عقل سليمي به خود اجازه نمي دهد، كه با پوشش هاي زننده و نامناسب و بي عفتي و برهنگي خود را به عنوان يك كالاي ارزان در معرض ديد افراد بی قید قرار دهد.

 برخلاف ادعاي برخي كه حجاب را مانعي براي حضور زن در اجتماع مي دانند  بايد گفت، نه تنها محدوديتي براي زنان ايجاد نمي كند، بلكه  براي بالا بردن احترام زن و جلوگیری از ابتذال او است و موجب ارزش و احترام  او در جامعه می شود.

بنابراين زنان هر چقدر که در جامعه و در رفتارشان با نامحرمان عفیف تر و با وقار تر باشند بر ارزششان افزوده می شود و احترامشان بیشتر می شود و مردان اجازه هر نوع برخوردی با آنان را به خود نمی دهند.
اين درحالي است كه  غرب با توجه به حجاب و اهمیت آن در سلامت جوامع اسلامی سالهاست که درصدد ضربه زدن به آن برآمده تا بتواند از طریق آن به پاکی زنان مسلمان ضربه وارد کند و از طریق این ضربه است كه به راحتی می تواند به تمامی جامعه آسیب بزند و به سمت نیل به اهداف خود پیش برود،  كه لازم است تا دراين خصوص پژوهش ها بيشتري صورت گرفته و با تبيين  و تشريح جنبه هاي ضرورت حفظ عفاف و پوشش زنان، دشمن را در عملي كردن نقشه هاي شوم خود ناكام بگذاريم..

نویسنده:  کارشناس ارشد اجتماعی سرهنگ جهانگیر کریمی - اصفهان


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون