نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1396/10/20      11:56:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:177


نسخه چاپی| ارسال به دیگران
سوءاستفاده از فضاي مجازي براي نا امن كردن جامعه
گروه اجتماعی - اگر تا دیروز براى انتقال افکار و دیدگاه هاى معاندان نظام به داخل فقط نشریات مکتوب وجود داشت امروزه از طریق اینترنت و شبكه هاي اجتماعي امکان انتقال مستقیم اندیشه هاى معاندان به داخل وجود دارد.

 

امروزه روش های ارتباطی با دیگران از طریق اینترنت افزایش یافته است. شبکه‌های اجتماعی، نسل جدیدی از پایگاه‌هایی هستند که این روزها در کانون توجه کاربران شبکه‌ جهانی اینترنت قرار گرفته‌اند. این‌گونه پایگاه‌ها بر مبنای تشکیلات آنلاین فعالیت می‌کنند و هر کدام دسته‌ای از کاربران اینترنتی با ویژگی خاص را گرد هم می‌آورند. اینترنت و سرویس های ارائه شده در قالب آن، در عین حال که ابزار مفیدی برای کسب و تبادل اطلاعات است اما می‌تواند مخرب نیز باشد؛ به بیان دیگر، اینترنت ابزار قدرتمندی است که هم می‌تواند باعث فساد گردد و هم ابزار آموزش و تعلیم و رشد علمی، فرهنگی و اجتماعی نوجوانان و جوانان را فراهم آورد.

این روزها با توجه به استقبال گسترده کاربران اینترنتی خصوصاً قشر جوان و نوجوان از شبکه های اجتماعی مجازی، زمينه اي را فراهم كرده كه گروه هاي معاند با نظام جمهوري اسلامي ايران از اين ابزار براي نيل به اهداف خود در جهت تحريك جوانان و منحرف كردن آنان از ارزش هاي نظام استفاده كنند. كه در اينجا به برخي از كاركرد هاي آن در نا امن كردن جامعه مي پردازيم.

الف) ایجاد گروه هاى سیاسى مجازى

از طریق اینترنت گروه هاى سیاسى خاصى به وجود مى آیند که فقط بر روى این شبکه وجود دارند.

ب) اختلال در روند کنترل جریان اطلاع رسانى

رسانه ها و نشریات الکترونیکى فارسى بدون کسب اجازه از حاکمیت منتشر شده و روند اطلاع رسانى رسمى را مختل مى کنند.

پ) انتقال مستقیم اندیشه ها و دیدگاه هاى جریان هاى معاند به داخل

اگر تا دیروز براى انتقال افکار و دیدگاه هاى معاندان نظام به داخل فقط نشریات مکتوب وجود داشت امروزه از طریق اینترنت شامل سایت ها، گروه هاى خبرى، خبرنامه هاى الکترونیک و پالتاک ها و فروم ها امکان انتقال مستقیم اندیشه هاى معاندان به داخل وجود دارد.

ت) ایجاد گروه هاى فشار و ذى نفوذ مجازى

جمع آورى امضاى الکترونیک به منظور تأکید بر یک موضوع یا اعمال فشار بر یک نهاد، از کارکردهاى جدید اینترنتى در ایران است. این گروه هاى سیال مجازى نقش گروه هاى فشار سنتى را در فضاى سایبر ایفا مى کنند.

ث) کارکردهاى مشروعیتى

از طریق برگزارى رفراندوم هاى اینترنتى و سیستم هاى نظرسنجى اینترنتى، امکان اعطا یا سلب مشروعیت از عملکرد سیاسى سیستم فراهم شده است.

ج) ایجاد مطالبات جدید سیاسى

تراکم دیدگاه ها و مطالبات موجب بیدارى و هوشیارى و افزایش سطح توقعات و مطالبات آن ها شده و آشنایى با سایر دیدگاه ها به ایجاد مطالبات جدید سیاسى مى انجامد.

ح) به چالش کشیدن دستاوردهاى حرفه اى و رسمى

اطلاعات دولتى و حرفه اى را مى توان به چالش کشید.

خ) تضعیف نقش هویت دولت - ملّت ها

کاربران مى توانند هویت هاى جهانى و محلّى اختیار کنند.

د) انتشار مطالبات قومى و منطقه اى و افزایش تحریک پذیرى قومیت ها

خاصیت تأسیس سایت هاى قومى و راه اندازى وبلاگ هاى منطقه اى و انتشار برخى مطالب تحریک آمیز در سایت هاى اینترنتى قابلیت این رسانه و پدیده را براى دامن زدن به مباحث مناقشه برانگیز قومى را اقلیتى بالا برده است.

بسترسازى بیشتر براى تهاجم فرهنگى

رسانه اینترنت با همه سرویس هاى متنوعش ، قابلیت تبدیل شدن به بسترى براى تهاجم فرهنگى را دارد.{ فضای مجازی و تکنولوژی‌های مرتبط با این دنیا، اعم از سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، دانشی است که در غرب تولید شده و هنوز هم امتیاز این علم در دست آنان است. این بدین معناست که کشور‌هایی خاص فرصت بیشتری برای حضور در فضای گسترده و نا متناهی مجازی دارند و لذا امکان وسیعی برای تأثیرگذاری بر روی دیگر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها خواهند داشت . این موضوع به فرهنگ‌های ارزشی، غنی و باریشه‌ای که به دلایل متعدد، از حضور مؤثر در فضای مجازی محروم یا ناتوان‌اند، آسیب جدی وارد می‌کند و به نوعی آن‌ها را در معرض استحاله و اثرپذیری از فرهنگ‌های بیگانه‌ی مسلط بر فضای مجازی قرار می‌دهد. بنابراین دور از انتظار نیست سیاست‌گذاری‌های این دنیا بر اساس راهبردهای چنین جوامعی طرح‌ریزی می‌شود.

سوق دادن جوانان به سوء استفاده از وبلاگ ها و وب سايت هاي اينترنتي

سوء استفاده از وبلاگ ها و وب سايت ها علاوه برمسائل خلاف اخلاق وعفت عمومي (نظیر تشويق رابطه جنسي نامشروع) شامل موارد زيراست:

توهين به ائمه ومقدسات به تمسخرگرفتن فرهنگ عاشورا (علت عدم نظارت خانواده)

توهين به قوميت هاي مختلف

سايت هاي الحادي كه نوجوانان وجوانان رابه شيطان پرستي وپذيرش عقايد وساير فرقه هاي ضاله تشويق مي كنند.

سوء استفاده از چت روم اينترنت

مسلماً چت را می توان تیغ دو لبه ای دانست که هم در جهت مثبت و مفید و هم در جهت منفی و مضر عمل خواهد کرد و این بستگی دارد که چگونه از آن استفاده کنیم. تمام کاربردهای مثبتی که برای چت در فصل پیشین بیان شد، در جهت عکس آن نیز می تواند صادق باشد و باعث انحرافات مذهبی، اخلاقی، سیاسی و ... گردد. چت روم اينترنت مي تواند يك محيط علمي باشد ولي تبديل به يك محيط مبتذل براي بسياري از كاربران ايراني شده است چت روم باتوجه به زنده بودن محيط موجب انحراف دختران وسوء استفاده از پسران نوجوان وزنان ونهايتاً ازهم پاشيدن خانواده های ما شده است.

آسيب هاي ناشي از سوء استفاده ازامكانات گروه هاي اينترنتي

تشكيل گروه ها وفرقه هاي الحادي- با اهداف وانگيزه هاي خاص كه اكنون گروه هاي شيطان پرستي وبسياري ديگراز گروه هاي الحادي جزء اين ها هستند- همچنين فال بيني وخرافه پرستي وغيره. ازاين طريق شيوع پيداكرده است.

شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب

به علت عدم امکان شناسایی هویت واقعی اعضا و نیز عدم امکان کنترل محتوای تولید شده توسط کاربران شبکه های اجتماعی، یکی از مهم ترین پیامدهای منفی این شبکه ها، شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذبی خواهد بود که توسط برخی از اعضای این شبکه ها و با اهداف خاص و غالباً سیاسی منتشر می شود.

تبلیغات ضد دینی و القاي شبهات

در شبکه های اجتماعی اینترنتی نیز مانند سایر رسانه ها، افراد و گروه های مغرض با اهداف از پیش تعیین شده و با شیوه های مخصوص، اقدام به تبلیغات ضد دینی و حمله به اعتقادات مذهبی می نمایند. گاه پس از تحقیق و ریشه یابی در می یابیم که هدف اصلی گردانندگان برخی از این شبکه ها، دین زدایی و حمله به مقدسات بوده است.

سخن پاياني

در پايان بايد اذعان كرد ،ماهیت شبکه‌های اطلاع‌رسانی معاند به‌ گونه‌ای است که برخوردهای قهری و سلبی به‌هیچ‌وجه کارگشا نیست و باید در مقابل تقابل نرم حریف از روش‌های نرم یعنی متناسب با جنس و ماهیت آن استفاده کرد. يكي از بهترين و مهمترين راه هاي مقابله با اين كانال ها و شبكه هاي مجازي افزایش سطح سواد رسانه‌ای کاربران است ما می‌توانیم درک درستی از ماهیت و کارکرد رسانه‌های نوین به آنها انتقال دهیم که این درک درنهایت به یک مهارت تبدیل می‌شود و به کاربر این قدرت را می‌دهد که بتواند رسانه‌ها را از یکدیگر تفکیک کند و بهترین رسانه‌ها را به لحاظ صحت و دقت و سرعت اخبار تولیدی انتخاب کند و به عبارتی به تعبیر برخی علمای ارتباطات این نوع از سواد مانند یک رژیم غذایی رسانه‌ای است که به کاربر کمک می‌کند گزارش یا خبری را که برای او سودمند است را از میان هزاران خبر و گزارش انتخاب کند و بخواند.

هرچند با استفاده از سياست فيلترينگ می‌توان دسترسي بخشی از جامعه‌ی کاربران به محتواهای نامناسب غیراخلاقی، ضد اعتقادی و ضد امنیتی متوقف كرد اما می‌توانیم پرداختن به موضوع سواد رسانه‌ای و به کمک این علم و فن،گزارش ها و اخبار تولیدی كانال ها و سايت هاي معاند و ضد انقلاب را به ‌راحتی نقد و بررسی کنیم و راهکارهای مواجه مخاطبان با این قبیل رسانه‌ها را بیان کنیم ، چيزي كه اين روزها صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران با آگاه سازي مردم از نقش ها و پشت پرده هاي و بعضاً گاف هاي خبري اين شبكه ها به خوبي  وظيفه خود را در تنوير بيشتر افكار عمومي انجام داده و لازم است تا ديگر رسانه هاي رسمي كشور در همين راستا حركت نمايند و نقشه هاي دشمن را يكي پس از ديگري با شكست مواجه سازند.

 نویسنده: سرتيپ دوم پاسدار مهدي معصوم بيگي- فرمانده انتظامي استان اصفهان


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون