نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1397/2/9      19:45:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:531


نسخه چاپی| ارسال به دیگران
پاسخگويي به شبهات؛
باید و نبایدهای حجاب در باورهای مختلف
گروه اجتماعی - جوامع غربی که بر اساس نظرات دانشمندان خود، از آزادی های بی حد و حصر پیروی کردند و برداشتن غیرت، حیا و عفاف را راه حل مشکلات تشخیص دادند. امروزه گرفتار انواع و اقسام مشکلات و ناهنجاری های اخلاقی و اجتماعی شده اند.

 

در حال حاضر دیدگاه های متفاوتی نسبت به موضوع حجاب و الزام آور بودن آن وجود دارد و مسئله حجاب سال هاست که به دغدغه بسیاری از افراد جامعه تبدیل شده و برخی افراد همسو با دشمنان نظام و اسلام ابهاماتی را پیرامون آن شیوع می دهند.

  • برخي از مخالفان، حجاب را در جامعه‌ ما محروميت و محدوديت مي‌دانند كه موجب حريص‌تر شدن مردان مي‌شود و بي‌حجابي را به عنوان وسيله‌اي براي عادي شدن اين‌گونه مسائل تجويز مي‌كنند.

 به اعتقاد ما اين همان ديدگاهي است كه جوامع غربي را به لحاظ اخلاقي در مسير انحطاط قرار داده است، اين جوامع كه بر اساس نظرهای دانشمندان خود، از آزادي های بی حد وحصر پيروی کردند و برداشتن غيرت، حيا و عفاف را راه حل مشکلات تشخيص دادند، امروزه گرفتار انواع و اقسام مشكلات، معضلات و ناهنجاري­ هاي گوناگون اجتماعي و اخلاقی مانند خودفروشي، فرزندان نامشروع، بيماري­ هاي مقاربتي و ... شده ­اند.

 نتايج حاصل از رعايت حجاب، آن‌قدر مهم است كه زنان مؤمن با رغبت آن را پذيرا مي ­شوند و البته اين رغبت زماني شكل مي‌گيرد كه زنان و مردان به فلسفه، آثار و اهداف حجاب توجه داشته باشند، حجاب اگر چه به ظاهر محدوديت‌هايي را براي زنان همراه دارد اما به هيچ وجه مانع حضور آنان در عرصه‌ فعاليت‌هاي اجتماعي نمی شود.

اصولا مسئله حجاب با حضور زن در جامعه و فعاليت‌هاي اجتماعي و فرهنگی او در جمع بيگانگان معنا مي‌يابد. يعني آنجا كه از حريم خانواده و محدوده خانه خارج مي‌شود بايد حقوق اجتماع و مصلحت عام جامعه را براي پاكي و طهارت آن رعايت كند، ما با چشم خود گروه زناني را مي‌بينيم كه با داشتن حجاب اسلامي در همه جا حاضرند در اداره‌ها، بيمارستان‌ها، مراكز بهداشتي و ... . رحمت حجاب، حق بيمه‏ اى است كه زن براى تأمين سلامت خود می پردازد زيرا حجاب، مانع جريان يافتن هواى نفس و نگاه ‏هاى آلوده و فساد آميز به حريم پاك زنان می ‏شود. در نهايت بايد گفت كه حجاب در اصل مصونيت است تا محدوديت.

يكي ديگر از شبهاتي كه در مورد حجاب مطرح مي‌شود، اين است كه آن را تبعيض ‌آميز، مغاير با آزادي زنان و مصداقي از استبداد و خودخواهي مردان معرفي مي‌كنند.

 بايد گفت، عفاف و حجاب تنها ويژه‌ زن نيست بلكه مردان نيز بايد پاكدامني و پوشش داشته باشند ولي از آن جهت كه زن نماد زيبايي در خلقت و شاهكار آفرينش است و ميل به خودنمایي و خودآرايي در وجود او بيش از مرد است، بيشترين تأكيد در حجاب متوجه وي شده است.

حجاب مانع از نمايان شدن زيبايي‌هاي ظاهري زن مي‌شود، اين بدان معناست كه ديگر نبايد به او به چشم يك ابزار براي مطامع گوناگون نفساني نگاه كرد؛ ارزش واقعي او به ظاهر و داشتن جاذبه‌هاي جنسي نيست بلكه به كمالات روحي و توانايي‌ها و قابليت‌هاي ديگر او بستگی دارد.

  •  برخي مي‌گويند چرا چادر در هيچ جايي از كتب اسلامي و متون اولیه فقهی نيامده است؟

 در پاسخ به اين افراد بايد گفت شايد كلمه چادر در قرآن مجيد نيامده باشد، ليكن در آياتي از قرآن كريم به "جلباب" اشاره شده كه با بررسي هاي بيشتر و تفاسير آن آيات، مشخص شده كه جلباب پارچه اي خاص بوده كه زنان عرب آن را مي‌پوشيدند و به نحوي گشاد و بزرگ بوده که سر، صورت، گردن، شانه‌ها، بدن و پاها را تا ساق مي‌پوشانده و برجستگي هاي بدن نیز مشخص نبوده است.

ايرانيان باستان نيز همانند اين پوشش را داشتند كه به آن چادر مي‌گفتند و در قرآن نیز به زنان پیامبر(ص) دستور داده شده که خود را از نامحرمان و بیگانگان بپوشانندکه لزوم آن برای مسلمانان مشخص است.

  •  عده‌اي رعايت حجاب را اختياري و امري شخصي مي دانند و معتقدند كه اين مسئله بايد در جامعه اختياري باشد، نه اجباري.

در پاسخ به اين افراد بايد گفت، زماني حكومت و جامعه اسلامي است، رعايت نمادها و ارزش هاي اسلامي در جامعه امري شخصي محسوب نمی شود و در منزل و خانه شخصي افراد اين مسئله سبقه شخصي پيدا مي كند، مضافا اينكه در جامعه و حكومت اسلامي با توجه به قوانين و مقررات اسلامي كه وضع شده، اين مسئله به هيچ وجه در جامعه، اختياري نيست و همه بايد مطيع قانون بوده و آن را رعايت کنند، حتي افرادي كه مسلمان هم نيستند.

  •  برخي از افراد حجاب را مسئله‌اي فردي مي‌دانند و معتقدند كه نبايد كسي را به رعايت آن مجبور کند يا عده‌اي از افراد مي‌گويند حجاب تنها به زمان جاهليت اختصاص داشت كه افراد در توحش به سر مي‌بردند و امروزه كاربردي براي جوامع ندارد!

 این ابهامات در حالی شیوع پیدا می‌کند که همه افراد جامعه به فواید فردی و اجتماعی حجاب واقف هستند و همه می‌دانیم که ارزش‌های دین مبین اسلام که در قرآن کریم بر آن تاکید شده است با گذر زمان تغییر پیدا نمی‌کند بلکه با وجود هجمه‌های سنگین دشمنان، این ارزش ها با استحکام بیشتری، حملات آنان را خنثی می سازد.

با نگاهي به اجتماع و روي­دادهاي آن متوجه مي ­شويم، زناني که پوشش نامناسب دارند، بيشتر مورد آزار و اذيت واقع مي­ شوند. به واقع، بدپوششي علامتي ­است براي آن­ها که به دنبال هوس­راني هستند.

طبق آمار، 98 درصد زناني که مورد آزار خياباني قرار مي­ گيرند، بدحجاب هستند. زنان و بانوان عفيف و با حجاب از چنان نيروي بازدارنده‌اي برخوردارند كه چشم چران‌ها را از حريم منزلت والاي خويش مي‌رانند و آنان را از چشم طمع و خواست‌هاي شيطاني باز مي‌دارند.

حجاب، موجب استحكام پيوند جامعه‌ كوچك خانواده مي‌شود كه بقاء و استحكام جامعه‌ بزرگ را در پي دارد، ما در جامعه‌اي زندگي مي‌كنيم كه ميليون‌ها جوان با اندك جرقه‌اي شعله‌هاي غريزه در وجودشان برافروخته شده و به انواع گناهان و ناراحتي‌هاي روحي، رواني و جسمي مبتلا می شوند، در حقیقت رعايت حجاب زنان و دختران، مردان را از تلاطم روحى و نابسامانى روانى رهايي مي‌بخشد.

گردآوری: سرهنگ رجبعلی زعیم رحیم آبادی کارشناس ارشد معاونت اجتماعی- یزد


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون