نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1397/4/19      19:40:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:97


نسخه چاپی| ارسال به دیگران
خودباوری را بیاموزیم

گروه اجتماعی - شگرد واقعی برای رسیدن به خود باوری، توجه و تمرکز بر این موضوع است که هدف مورد نظر حداقل دراین زمان از توانایی های موجود فراتر بوده و شاید رسیدن به آن در زمان های دیگر و با رفع برخی موانع امکان پذیر شود.

 

بسیاری از ما پیوسته در شک و تردید نسبت به خود هستیم و تمام رفتارها و حرکات خود را زیر سؤال می‌بریم. اطرافیان دلسوزی که خواهان پرورش قدرت اعتمادبه‌نفس و ... در وجود ما هستند، ناخواسته نوعی پردازش فکر را به ما آموخته‌اند که به کمال‌گرایی منجر می‌شود و عدم رسیدن به آن کمال، ناکامی به همراه می‌آورد.

لازم است بدانید ما قادر به درک نوعی از این پردازش‌ها هستیم و به‌کارگیری چند روش ساده به ما کمک خواهد کرد تا رفتارهایی را که ناخواسته آموخته‌ایم، مورد بازبینی قرار داده و خود را باور کنیم.

6 رفتاری که به شما کمک خواهد کرد تا خود را بیشتر بپذیرید:

قضاوت‌های اخلاقی درباره خویشتن

یکی از عواملی که سبب می‌شود نسبت به خود احساسات منفی داشته باشیم، این است که همواره به قضاوت درباره خوب یا بد بودن اعمالتان بپردازید و با نتیجه‌گیری‌های اخلاقی متعصبانه، خود را به دلیل اشتباهات و خطاهای احتمالی شماتت کنید. شما می‌توانید در ارزیابی‌هایتان به‌جای سرزنش خود نکات مثبت و منفی عمل را پیدا کرده و راهکارهای اصلاحی مناسبی را برگزینید.

تعمیم دادن

یکی دیگر از مواردی که باعث می‌شود گاه خود را نپذیرید و باور نداشته باشید، این است که به یک نتیجه‌گیری کلی درباره یک شکست خاص بپردازید و آن را به تمام موقعیت‌های دیگر تعمیم دهید؛ به‌طور مثال شکست در یک امتحان را به بی‌عرضه بودن خود نسبت دادن، نوعی تعمیم است که احساس منفی درون فرد ایجاد می‌کند. در اینجا به‌جای این نوع نتیجه‌گیری، می‌توانید این‌طور فکر کنید که رتبه شما در این آزمون، درباره این موضوع خاص و در این زمان ضعیف بوده و سپس تصمیم بگیرید که چه برنامه‌ریزی بهتری راجع به آن می‌توانید داشته باشید. عادت به نتیجه‌گیری‌های کلی و تعمیم دادن افراطی، شما را از گام نهادن در مراحل دیگر زندگی بازخواهد داشت.

ایده‌آل‌های غیرممکن

داشتن ایده‌آل‌های غیرممکن از دیگر مواردی است که شما را از رسیدن به خودباوری بازمی‌دارد. به‌هرحال شما باید بپذیرید که دیگران و خودتان دارای کاستی‌ها و ضعف‌هایی هستید که دور از انتظار نیست.

تلاش برای کامل بودن چه از لحاظ ظاهری و چه در موارد دیگر، آماده کردن خویش برای شکست است و این مسئله عدم خودباوری را به دنبال دارد. باید بیاموزیم به‌جای چیزی که می‌توانستیم باشیم، به آن چیزی که هستیم ارزش دهیم.

پذیرش وجود محدودیت در توانایی‌ها

اعتقاد به این موضوع که تلاش سختکوشانه تنها عامل لازم برای رسیدن به هدف است، از دیگر عوامل بازدارنده در پذیرش خویش است؛ به‌طور مسلم، شما به بسیاری از اهداف خود دست خواهید یافت و بــه این خاطر می‌توانید به خــود اعتبار دهید؛ ولی برخی از ما در مواقعی خاص علیرغم تلاش بسیار به هدف مورد نظر نزدیک نمی‌شویم و احساس شکست می‌کنیم.

ما به این امر توجه نمی‌کنیم که برای دستیابی به هدف، علاوه بر تلاش و عزم، ابزارهای دیگری نیز مورد نیاز است که در صورت عدم وجود این ابزارها و امکانات، رسیدن به هدف دشوار خواهد شد؛ برای مثال کمبود استعداد یا مهارت مورد نیاز، سلامتی، مشکلات مالی، مشکلات خانوادگی، عوامل استرس‌زای بیرونی و تعدادی از عوامل دیگر به‌تنهایی یا با یکدیگر از عوامل مؤثر بازدارنده در رسیدن به هدف به شمار می‌آیند.

شگرد واقعی برای رسیدن به خودباوری، توجه و تمرکز بر این موضوع است که هدف مورد نظر حداقل در این زمان از توانایی‌های موجود فراتر بوده و شاید رسیدن به آن در زمان‌های دیگر و با رفع برخی موانع امکان‌پذیر شود. برای این منظور به ارزیابی دقیق و منطقی هدف اصلی بپردازید و در مورد ادامه دادن یا ندادن آن تصمیم بگیرید. این فرایند به‌واسطه کارهایی که انجام داده‌اید و نکاتی که از تجارب خودآموخته‌اید، به شما اعتبار می‌بخشد و احساس مطلوبی را در شما ایجاد می‌کند.

ترفند مقایسه

قضاوت درباره خودتان به‌واسطه کارهای انجام‌شده توسط دیگران، از دیگر راه‌های کاهش خــودباوری است. آیا تا بــه حال بـــه این موضوع توجه کرده‌اید که همیشه افرادی را برای مقایسه با خود انتخاب می‌کنید که در بالاترین، مشهورترین و بهترین سطح معیارهای موفقیت از دیدگاه خود قرار دارند؟ طبیعتا شما خود را با افرادی که دارای معیارهای پایین هستند مقایسه نمی‌کنید. وقتی ما از دیگران برای برآورده کردن معیارهای‌مان استفاده می‌کنیم، به عمق محدودیت‌ها و استعدادهای شخصی خودمان توجه نمی‌کنیم.

انجام مقایسه راهی به‌سوی زوال خویشتن است و به این نکته توجه داشته باشید که مردم به دلیل شباهت شما به فرد دیگر، برایتان ارزش قائل نمی‌شوند؛ پس یاد بگیرید خود را با خود مقایسه کنید؛ نه با دیگران.

منفعل بودن

اگر زندگی‌تان را به شیوه انفعالی سپری کنید، در پذیرش خویش دچار مشکل خواهید شد. فعالیت‌هایی که در طول زندگی انجام می‌دهید و نقش‌هایی که در این فعالیت‌ها ایفا می‌کنید، به‌طور حتم در احساس شما نسبت به خویشتن و پذیرش خودتان تأثیر می‌گذارد.

پذیرش و دوست داشتن خود به معنای اثبات چگونگی زندگی کردن است. اگر خود را باور نداشته باشید، احتمالاً فعالیت‌هایی را که انجام می‌دهید نیز دوست نخواهید داشت و این امر سبب احساس نارضایتی می‌شود؛ بنابراین شما می‌توانید به‌منظور افزایش خودباوری، همواره با تلاش فراوان، خود را درگیر زندگی کنید.

فعالیت‌ها و ارتباطاتی را انتخاب کنید که مایه نشاط شما هستند؛ البته لازم نیست به دنبال بالاترین لذت‌ها و نشاط ممکن باشید؛ ولی از میان انتخاب‌های‌تان در آن لحظه، بهترین را برگزینید.

موضوعات جدیدی را که همیشه تمایل به تجربه‌اش را داشتید، ولی نگران عدم توانایی در انجامش بوده‌اید، امتحان کنید و توانایی‌های خود را به بوته آزمایش بگذارید. امکان دارد که آن تجارب را نشاط‌آور یافته و قصد ادامه آن را داشته باشید.

امتحان کردن و به دست آوردن تجربه واقعی، یکی از راه‌هایی است که سبب می‌شود نسبت به خود احساس بهتری داشته باشید و اطمینان بیشتری در مورد قابلیت‌های خود به دست آورید./

تهیه و تنظیم: سید مجتبی میری‌هزاوه - کارشناس ارشد معاونت اجتماعی استان مرکزی


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون