نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1397/5/13      15:12:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:179


نسخه چاپی| ارسال به دیگران
چرايي حجاب از منظر روايات
گروه اجتماعی - واقعا حجاب چيست؟ آيا قرار است دختران امروز به تقليد از نياکان خود، لباس هاي گشاد و چين دار و چند لايه بپوشند و صورت خود را با پارچه هاي حرير بپوشانند و خود را در پشت پرده هاي کجاوه پنهان کنند؟!

 

 

خوب است آنان که سرهايشان را بالا مي گيرند و خود را از نسل گذشتگان اين سرزمین اسلامي مي دانند، از آداب و رسوم و سنن آنها هم توشه اي هرچند سبک با خود به همراه داشته باشند.

در اين نوشتار سعي بر آن است که ضرورت حجاب براي زنان از کلام معصومين (عليهم السلام) بيان شود. بر اساس فرموده‌های آن بزرگواران، «حجاب به زن کمک مي کند تا بتواند به آن مرتبه معنوي عالي خودش برسد و دچار لغزش نشود.» همچنین «حجاب همچون صدفي است که گوهر گرانبهاي هستي زن را در بر مي گيرد و بر شخصيت او مي افزايد.» بنابراین بي ترديد اگر زنان با حجاب و پوشش مناسب در جامعه حضور يابند، خود و خانواده آنها و ديگر افراد جامعه از آرامش رواني برخوردار خواهند بود.

مطابق تعالیم دین اسلام، پوشيدگي زن نماد پرهيزکاري و نگهبان اوست و به او امنيت و آرامش مي بخشد. همچنین زحمت حجاب، به نوعی حق بيمه اي است که زن براي تامين سلامت خود مي پردازد.

معناي لغوي حجاب:

«لسان العرب»، واژه حجاب را به معناي پوشش در نظر گرفته است: «الحجابُ السِّترُ، حَجَبَ الشي ء و حَجَّبته»

در التحقيق آمده است: حجاب یعنی مانع و حايل بین دو شي‌ء يا اثر آنها، چه هر دو مادي باشند يا معنوي يا يکي مادي و ديگري معنوي باشد.

راغب مي گويد: حجاب يعني بازداشتن و ممانعت از دسترسي و رسيدن به چيزي.

در «فرهنگ عميد»، حجاب به معناي روبند، پرده، چادر، آنچه را که با آن چيزي بپوشاند و چيزي که مانع بين دو چيز ديگر باشد، آمده است.

و در مجموع، باید گفت که علماي علم ادب و لغويون، کلمه حجاب را چنين معنا مي کنند: حجاب يعني ستر و پرده.

معناي اصطلاحي حجاب

اصطلاح حجاب در عصر ما به پوشش مخصوص زنان گفته مي شود. به کار رفتن این اصطلاح برای پوشش زنان، موضوع جدیدی است. در قديم، مخصوصا در اصطلاح فقها، کلمه «ستر» که به معناي پوشش است، به جای حجاب به کار مي رفت. فقها در کتاب هاي صلوه و نکاح، که متعرض اين مطلب شده اند، کلمه ي «ستر» را به کار برده اند نه حجاب را؛ چون معناي رايج و شايع لغت حجاب، پرده است که اگر در مورد پوشش به کار برده مي شود، به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همين امر موجب شده که عده اي گمان کنند که اسلام خواسته زن هميشه در پشت پرده و در خانه محبوس باشد؛ در حالي که وظيفه پوشش که در اسلام براي زن مقرر شده، بدين معنا نيست که از خانه بيرون نرود. بلکه پوشش زن در اسلام، برای اين است که زن در معاشرت خود با مردان، بدن خود را بپوشاند و به جلوه گري و خودنمايي نپردازد. آيات مربوط به حجاب نیز اين معنا را ذکر مي کنند و فتواي فقها هم مؤيد همین مطلب است. (مسأله حجاب، مرتضي مطهري، ص 79)

حجاب، پوشش مناسب زنان است تا قسمت هايي از بدن خود را که تحریک کننده غرايز مردانه است، بپوشانند و اين کار به جهت ارزش و احترام زن هاست تا اينکه به عفاف شناخته شوند و مورد آزار و اذيت افراد شرور قرار نگيرند. (احزاب، 59)

حجاب امري معنوي و در بردارنده حيا و عفت انسان است. مقصود از حجاب اين است که در وجود و فطرت زن ها نيرويي است به نام حيا که او را در مقابل مردان اجنبي به عفت و پاکدامني دعوت مي کند. از آنجا که اديان الهي منطبق با فطرت انسان است و پوشش انسان ها نيز ريشه در فطرت و خواست دروني دارد، پس توصیه دین اسلام به پوشش، بر همان مبنای واکنشی است که زن ها به طور طبیعی بر اثر يک نيروي دروني فطري به نام حيا، در مقابل مردان اجنبي از خود نشان مي دهند.

قرآن کريم مي فرمايد: وقتي که آدم و حوا از بهشت هبوط آمدند، به دنبال ساتري از برگ درختان مي گشتند. این آیه نیز فطري بودن پوشش را نشان می دهد. همچنین آثار به جا مانده از انسان هاي اوليه نشانگر اين است که حجاب پيشينه اي به درازاي تاريخ دارد و مختص دین اسلام نیست.

مهمترين کارکردهاي حجاب

  1. بالا بردن ارزش زن: عفاف، ستر و پوشش، تدبيري است که زن با يک نوع الهام براي گرانبها کردن خود و حفظ موقعيتش در برابر مردان به کار مي برد.
  2. افزايش استحکام بنيان خانواده: از نظر اسلام، محدوديت کاميابي هاي جنسي به محيط خانوادگي و همسران مشروع، سبب تحکيم روابط افراد خانواده و برقراري صميميت کامل بين زوجين مي شود؛ اما آزادي روابط جنسي باعث پيدا شدن رقباي جنسي جديد براي مردان و زنان خواهد شد و اين باعث رواج و گسترش روابط جنسي خارج از چهارچوب خانواده، ثروت گرايي و تنوع طلبي جنسي و از بين رفتن استحکام بنيان خانواده خواهد شد.
  3. افزايش کارايي اجتماعي و مبرا شدن جامعه از تحريکات جنسي: حجاب به عنوان جلوه اي از عفاف، به معنای زنداني کردن زن و محروم ساختن او از فعاليت هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي نيست، بلکه حاکي از پوشش بدن به استثنای وجه و کفين در زنان است که اين نوع پوشش مانع هيچ گونه فعاليت فرهنگي، اجتماعي يا اقتصادي زن نمی شود و تباه کردن توانايي ها و استعدادهاي زنان را به همراه ندارد. چراکه اگر همه زنان یک جامعه عفاف و حجاب کامل داشته باشند، در آن جامعه محيطی به دور از تحريکات جنسي و لذت جويي هاي شهواني به وجود خواهد آمد، که در آن زنان با حفظ کرامت الهي و شخصيت انساني به فعاليت هاي مثبت و سازنده­ي اجتماعي، اقتصادي، سياسي و ... خواهند پرداخت.
  4. متجلي شدن ارزش هاي عالي انساني و اخلاقي: احترام به ناموس ديگران و عدم تجاوز به حقوق آنها، رعايت حريم خانواده ها، غيرت و تعصب به ناموس ديگران، همه از ارزش های مهم اجتماعی هستند، که در صورت نهادينه شدن آنها، عفاف و حجاب در زنان و غيرت و تعهد در مردان در محيط اجتماعي متجلي خواهد شد.

حجاب در کلام معصومين (عليهم السلام)

بعد از این مطالب، بهتر است به برخي روايات که نشان دهنده اهميت و جايگاه حجاب در کلام معصومين است نیز اشاره شود.

حضرت علي (عليه السلام): آيا حيا نمي کنيد و غيرت نداريد؟ زنان شما به بازار ها در مي آيند و با مردان نامحرم برخورد مي کنند. (وسايل الشيعه، ج 20، ص 235)

امام باقر (عليه السلام): از زينت هايي که زن مي تواند آنها را در پيش نامحرمان آشکار کند، تنها عرض صورت و دست ها از مچ به پايين است. (همان، ج 20، ص 202)

امام صادق (عليه السلام): از جمله عهد و پيمان هايي که رسول خدا از زنان امت خود گرفت اين است که عباهاي خود را به بدن نچسبانند و با مردان در جاي خلوت ننشينند. (کليني، اصول کافي، ج 5، ص 519)

رسول خدا (صل الله عليه و آله و سلم): اگر مردي راضي شود به آرايش نمودن و خارج شدن زن از خانه، بي غيرت است و کسي که اين مرد را بي غيرت بنامد، گناهي نکرده است و زن هنگامي که از خانه اش با آرايش و عطر خارج شود و شوهرش به اين عمل رضايت دهد، به هر قدمي که زن برمي­دارد، براي شوهر او خانه­اي در جهنم ساخته مي­شود. پس وصيت مرا در مورد زنان خود به خاطر بسپاريد تا از شدت حسابرسي خدا نجات پيدا کنيد. (جامع الاخبار، ص 185)

نتيجه:

از آيات و روايات می توان چنين استنباط کرد که حفظ پوشش، به جهت احترام گذاشتن به زن و محفوظ نگه داشتن او از نگاه­هاي شهواني و حيواني است­ و حجاب همچون یک صدف، گوهر گرانبهاي هستي «زن» را در برمي­گيرد و بر شخصيت او مي‌افزايد.

 

تهیه و تنظیم: سرهنگ2 حسن عبدالرضایی؛ کارشناس ارشد ادیان و عرفان معاونت اجتماعی- قم

 


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون