نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1397/5/18      10:41:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:45


نسخه چاپی| ارسال به دیگران
مدیریت استرس
گروه اجتماعی - میزان استرس اگر بیش‌از حد و طولانی باشد، بر زندگی و عملکرد ما تأثیر منفی گذاشته و مشکلات جدي و زیادي را براي ما به‌وجود خواهد آور، فراگیري این مهارت به ما کمک می‌کند تا ضمن شناسایی هیجان‌های خود و دیگران و تأثیر آن‌ها بر تفکرات و رفتارهای‌مان، بتوانیم در مقابله با آن‌ها واکنش مناسب را از خود بروز دهیم.

"هانس سلیه" پزشک اتریشی، پدر استرس در مفهوم جدید آن، اعتقاد دارد استرس بیانگر عکس‌العمل‌های فیزیکی - شیمیایی، ذهنی و عاطفی بدن در مقابل رویدادها و موقعیت‌های وحشتناک، هیجان‌آور، خطرناک و حساس است.

واژه استرس از لغت لاتین”Stringer” به معنی ”سختی“ گرفته شده، در واقع استرس یک واکنش تطبیقی به یک عامل بیرونی است که پیامدهای فیزیولوژیکی، رفتاری، شناختی و روان شناختی زیادی برای هر فرد در پی داشته و او را از حالت عادی خارج می کند.

انواع استرس

استرس سازنده، مفيد یا همان خوش‌خيم، عبارت است از استرس مطبوع و خوشايند، احساسات مثبتي كه به يك شخص دست مي‌دهد همانند تشويق به‌‌خاطر انجام درست وظيفه‌، ايجاد يك راه‌حل جديد يا مذاكره براي دستيابي به يك توافق مطلوب.

استرس مخرب، مضر یا بدخيم، استرسي زيان‌آور و بيماري‌زا است؛ عمده تمركز مباحث تئوريك در استرس، روي نوع بدخيم است.

در دنیاي امروز، همواره با تغییرات وسیع و پیچیده‌ای مواجه هستیم و هر تغییري با فشارهاي روحی و روانی(استرس) همراه است. میزان استرس اگر بیش‌از حد و طولانی باشد، بر زندگی و عملکرد ما تأثیر منفی گذاشته و مشکلات جدي و زیادي را براي ما به‌وجود خواهد آورد.

فراگیري این مهارت به ما کمک می‌کند تا ضمن شناسایی هیجان‌های خود و دیگران و تأثیر آن‌ها بر تفکرات و رفتارهای‌مان، بتوانیم در مقابله با آن‌ها واکنش مناسب را از خود بروز دهیم.

همیشه نمی‌توان جلوي استرس را گرفت یا به‌طور مؤثری با آن کنار آمد، ولی سعی کنید در زمینه‌های گوناگون زندگی، روش‌ها و تکنیک‌هایی را یاد بگیرید که براي حفاظت از سلامت ذهنی و فیزیکی خود، از آن‌ها بهره‌مند شوید؛ همچنین با مطالعه مقالات و کتب، در مورد مهارت‌های زندگی و مدیریت استرس می‌توانید اطلاعات خود را در این زمینه به‌روز کرده و از آن‌ها در زندگی خود استفاده کنید.

انسان‌ها موجوداتی داراي اراده و قوه تفکر هستند، هر کسی که در برابر تغییرات و دگرگونی‌های شرایط زندگی به‌صورت شکننده برخورد کند، خود را فاقد این موهبات خدادادي می‌داند و معمولاً احساس می‌کند که از بیرون هدایت می‌شود؛ درصورتی‌که این‌گونه نیست.

انسان می‌تواند همه اعمال و رفتار و احساساتش را تحت مدیریت خود بگیرد و با فراگیري مهارت‌ها به‌جای اینکه مغلوب عواطف منفی شود، بر آن‌ها غالب شده و به‌طرز مطلوبی با آن‌ها کنار بیاید.

راهکارهاي کنترل استرس

- احساسات شدیدتان را کنترل و از شدت عکس‌العمل جسمی‌تان به استرس کم کنید.

- به مسائل با دید باز و از بالا نگاه کنید.

- بر آمادگی و ظرفیت بدن‌تان بیفزایید؛ ورزش و تفریح، خواب و رژیم غذایی را مدنظر قرار دهید.

- تکنیک‌های آرام‌سازی را فراموش نکنید؛ این تکنیک‌ها از انقباض عضلات کم می‌کنند و نفس کشیدن آرام و عمیق ضربان قلب‌تان را پایین آورده و تنفس را به حالت عادي بازمی‌گردانند.

- درباره اهداف‌تان واقع‌گرا باشید. سعی کنید اهدافی را دنبال کنید که براي شخص شما معنی‌دار هستند؛ نه اینکه دیگران براي شما تعیین کرده باشند.

- انتظار مقداري سرخوردگی، شکست و غم را در کارهای‌تان داشته باشید؛ زیرا طبیعی است.

تعدیل‌کننده‌های استرس

شخصیت نستوه

- این‌گونه افراد در برابر عوامل استرس‌زای مکرر، به‌طور اثربخشی مقاومت می‌کنند و در برابر این عوامل طاقت‌فرسا تسلیم نمی‌شوند.

- توان تحمل ابهام بالا دارند و در محیط‌های استرس‌زا کمتر از دیگران دچار بیماری می‌شوند.

- کمتر دچار آسیب‌های روانی می‌شوند و رضایت شغلی بیشتری دارند؛ مثال: بعضی از رزمندگان که باوجود شهادت نزدیکان‌شان، همچنان به‌طور اثربخشی به عملیات و وظایف خود می‌پرداختند.

کانون کنترل درونی

- خود را مسئول رفتارش می‌دانند نه شانس و عوامل محیطی را.

- بر این باورند که می‌توانند بر وقایع زندگی تأثیر بگذارند و آن‌ها را کنترل کنند.

- وقایع استرس‌زا را پیش‌بینی و کنترل می‌کنند.

- از استراتژی‌های پیشگیری از استرس بیشتر استفاده می‌کنند.

عزت‌نفس

- میزانی است که فرد خودش را دوست دارد.

- عزت‌نفس زیاد، اعتمادبه‌نفس زیاد را درپی دارد.

- موجب می‌شود فرد استرس کمتری را تجربه کند؛ مثال: دانشجویانی که عزت‌نفس بالایی دارند، حین ارائه سمینار، استرس کمتری نسبت به بقیه دارند.

جنسیت

- آسیب‌پذیری زنان و مردان در برابر استرس یکسان نیست.

- زنان در شرایط سخت، خسته‌کننده و ملال‌آور بلندمدت، مقاوم‌تر از مردان‌اند.

- مردان در شرایط دشوار کوتاه‌مدت، مقاومت بیشتری دارند.

درماندگی اکتسابی

درماندگی اکتسابی موجب می‌شود انسان‌ها در شرایطی که می‌توانند شرایط و اوضاع را کنترل یا از شرایط نامطلوب اجتناب کنند، به آن تن بدهند و تسلیم شرایط شوند.

شخصیت نوع B

- آرام و صبور است. به‌ندرت عجله می‌کند. از مهلت‌های زمانی و اضطرار زمانی رنج نمی‌برد. به تفریح و تمدد اعصاب اهمیت می‌دهد.

- شخصیت نوع B در سازمان‌های نوع A استرس زیادی را تجربه می‌کند.

- تطابق شخصیت فرد با شغل و سازمان در کاهش استرس مؤثر است.

افراد نوعA

- رقابتی، عجول، نگران و تهاجمی، بیماری ناشکیبایی دارند، از نوع B بهره‌ورترند./

 

تهیه و تنظیم: سروان محمد دستجردی؛ کارشناس معاونت اجتماعي - قم


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون