نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1397/5/18      10:43:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:96


نسخه چاپی| ارسال به دیگران
آشنایی با مهارت های زندگی
گروه اجتماعی - مدیریت هیجانات درونی نیازمند مهارت خاص خود است چرا که اگر با حالت هاي هيجاني مثل غم ،خشم يا اضطراب درست برخورد نشود ،اين موارد تاثير منفي بر سلامت جسمي و رواني يا اجتماعي خواهد گذاشت.

براي حفظ نشاط جسم و روان و حضور فعال در اجتماع بايد به مهارت‌هایی مجهز بود. آموزش اين مهارت‌ها به ما کمک می‌کند تا با مسائل و مشکلات زندگي به‌گونه‌ای مؤثر مقابله کنيم و در مواجهه با موقعیت‌های گوناگون کمتر دچار اشتباه شويم. امروزه آموزش امر مهمی برای آحاد جامعه است. ما با افزایش مهارت‌های فردی و گروهی در اجتماع می‌توانیم جامعه‌ای بانشاط و سالم داشته باشیم؛ در این راستا برای افزایش مهارت‌های فردی به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

1- مهارت در تصمیم‌گیری

اين توانايي به فرد کمک می‌کند تا به نحوي مؤثر در مورد مسائل زندگي خود تصمیم‌گیری کند. چنانچه کودکان و نوجوانان بتوانند فعالانه در مورد اعمال خود تصميم بگيرند، جوانب مختلف و راه‌هایی را که می‌توانند انتخاب کنند، بررسي و پيامد هر انتخاب را ارزيابي کرده، آنگاه خواهند توانست از سطح بیشتري از سلامت روان بهره بگيرند.

2- مهارت حل مسئله

اين توانمندي فرد را قادر می‌سازد تا به‌طور مؤثري مسائل زندگي را حل کند. مسائل مهم زندگي اگر حل‌نشده باقي‌بمانند، تنش رواني و به‌دنبال آن مشکلاتي براي جسم درپي خواهند داشت.

3- مهارت‌ تفکر خلاق

اين نوع تفکر، هم به حل مسئله و هم به تصمیم‌گیری‌های مناسب کمک می‌کند. با استفاده از اين نوع تفکر، راه‌حل‌های مختلف مسائل و پيامدهاي هريک از آن‌ها بررسي می‌شود تا در اختيار روند تصمیم‌گیری قرار داده شود. اين امر فرد را قادر می‌سازد تا مسائل را از وراي تجارب مستقيم خود دريابد و حتي زماني‌که مشکلي وجود ندارد و تصمیم‌گیری خاصي لازم نيست، با سازگاري و انعطاف بيشتري به زندگي روزمره خود بپردازد.

4- مهارت تفکر انتقادي

تفکر انتقادي، توانايي تحليل اطلاعات و تجارب است. آموزش اين مهارت نوجوان را قادر می‌سازد تا در بر خود باارزش‌ها، فشار گروه همسالان و رسانه‌های جمعي مقاومت کند و از آسیب‌های ناشي از اين موارد در امان بماند.

5- مهارت برقراری رابطه مؤثر

اين مهارت به فرد کمک می‌کند تا از طريق کلام يا رفتار و به شیوه‌ای که متناسب با فرهنگ جامعه و موقعيت خود است، ارزش‌ها و باورهاي خويش را مطرح کند. به اين ترتيب فرد خواهد توانست نظرات، عقايد، خواسته‌ها، نيازها و عواطف خود را ابراز و در صورت نياز بتواند از ديگران درخواست کمک و راهنمايي کند. مهارت تقاضاي کمک و راهنمايي از ديگران هنگام ضرورت، از مشخصات مهم يک رابطه سالم است.

6- مهارت برقراري روابط بين فردي سازگارانه

اين توانايي به ايجاد روابط بين فردي مثبت و مؤثر انسان با ديگران کمک می‌کند. يکي از اين موارد توانايي ايجاد و حفظ روابط دوستانه است که در سلامت رواني و اجتماعي، روابط گرم خانوادگي و قطع روابط اجتماعي ناسالم نقش بسيار مهمي را ايفا می‌کند.

7- مهارت آگاهي از خود

خودآگاهی توانايي شناخت خود و آگاهي از خصوصيات، نقاط ضعف و قدرت، خواسته‌ها، ترس‌ها و انزجارهاست. رشد خودآگاهی به فرد کمک می‌کند تا دريابد تحت استرس قرار دارد يا نه و اين امر پیش‌نیاز و شرط ضروري روابط اجتماعي و روابط بين فردي مؤثر و همدلانه است.

8- مهارت همدلي با ديگران

همدلي يعني اینکه فرد بتواند زندگي ديگران را حتي زماني‌که در آن شرايط قرار ندارد، درک کند. اين مهارت به انسان کمک می‌کند تا بتواند ديگران را حتي وقتي با آن‌ها بسيار متفاوت است، بپذيرد و به آن‌ها احترام بگذارد. همدلي روابط اجتماعي را بهتر می‌کند و به ايجاد رفتارها حمایت‌کننده و پذيرنده به انسان‌های ديگر منجر می‌شود.

9- مهارت مقابله با هیجان‌ها

اين توانايي به فرد کمک می‌کند تا هیجان‌ها را در خود و در ديگران تشخيص دهد و نحوه‌ تأثیر هيجانات بر رفتار را بداند و بتواند واکنش مناسبي به هیجان‌هاي مختلف نشان دهد؛ چراکه اگر با حالت‌های هيجاني مثل غم، خشم يا اضطراب درست برخورد نشود، اين موارد تأثیر منفي بر سلامت جسمي و رواني يا اجتماعي خواهد گذاشت.

10- مهارت مقابله با تنش‌ها

اين توانمندي شامل شناخت تنش‌هاي مختلف زندگي و تأثیرات آن‌ها بر فرد است. شناسايي منابع تنش و نحوه تأثیر آن‌ها بر انسان، فرد را قادر می‌سازد تا با اعمال و موضع‌گیری خود، فشار روحی را کاهش دهد./

تهیه و تنظیم: سرهنگ جهانگیر کریمی؛ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون