نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1397/9/13      15:9:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:127


نسخه چاپی
بی حجابی و از هم گسیختگی خانواده
گروه اجتماعی- اگر چه پوشش بانوان در همه ادیان الهی مورد نظر بوده و دستوراتی را به همراه داشته است، اما با استناد به شواهد قرآنی و گواهی تاریخ، با ظهور اسلام کامل ترین وعالی ترین دستورها در مورد پوشش بانوان به اجرا درآمد.

پوشش اسلامي به منزله يک حفاظ ظاهري و باطني در برابر افراد نامحرم، قلمداد مي شود که مصونيت اخلاقي، خانوادگي و پيوند عميق ميان حجاب ظاهري و بازداري باطني و از همه مهمتر امنيت اجتماعي را فراهم مي سازد و پيشينه آن به اندازه تاريخ آفرينش انسان است؛ چراکه پوشش و لباس هر بشري، پرچم کشور وجود اوست. پرچمي که وي بر خانه وجودش نصب کرده است و با آن اعلام مي دارد که از کدام فرهنگ تبعيت مي کند.

اسلام، حجاب را از مصاديق مهم تحقق امنيت اجتماعي در جامعه معرفي و چالش ها، زمينه ها و راهبردهاي بسيار مهمي را براي شکوفايي ذهن نوانديش افراد جامعه در اين مورد تبيين کرده است. اسلام حجاب را نه صرفا به عنوان یک پوشش، بلکه به عنوان یک نماد پاکی و نجابت معرفی می کند. نجابتی که همه مردمان جهان، حتی افراد ملحد و بی دین در اعماق وجودشان بر حسب فطرت پاک انسانی به آن اهمیت می دهند. اما جامعه امروزی از این مهم غفلت و سکان هدایت خود را به اهریمن درونی سپرده که مسلماً مقصدش ورطه آلودگی ها و خطاهایی است که بعضاً بی بازگشت می باشد.

بدون شک جامعه اي از سلامت کامل برخوردار است که خانواده به عنوان جزء کوچک آن جامعه، از سلامت و استحکام کافي و وافی برخوردار باشد.

خانواده با پیمان ازدواج و پیوند همسری زن و شوهر پایه گذاری می شود، بنابراین سلامت و سعادت جامعه به سلامت و پویایی نظام خانواده وابسته است و سلامت، تعادل و تعالی خانواده نیز به کیفیت روابط زن و شوهر و فرزندان بستگی دارد. از اين رو، اگر خواهان سلامت و تقويت بنيان جامعه هستيم، بايد همه نيروهاي خود را در جهت استحکام و تقويت پيوندهاي خانوادگي بسيج کنيم.

"برتراندراسل" درباره اهميت پيوندهاي خانوادگي مي نويسد:

زناشويي نبايد از نظرگاه عشق بازي هاي موقتي نگريسته شود. اگر اين عشق هاي موقتي و زودگذر که در سر راه هر زوج ممکن است قرار گيرد با تحمل و انديشه برطرف نشود چه بسا که هر يک از دو زوج به سوي شخص ديگري متمايل و زندگي آن ها در هم ريخته شود و يک زناشويي تازه شکوفه کند و اين زناشويي تازه نيز خود دستخوش عشق زودرس ديگري شود که در صورت تداوم اين وضع چه بسا که به سرعت اساس خانواده مشترک در هم ريخته شود.

اسلام، خانواده را کانون عشق و محبت و فضاي بسيار مناسبي براي رشد استعدادها و خلاقيت ها، مي داند، بنابراین در تحکيم بنيان هاي اين مجموعه مقدس، تلاش چشمگيري از خود نشان داده است.


مکتب تربيتي اسلام، هر عاملي را که در جهت تقويت و تحکيم بنيان خانواده باشد و موجب صميميت بيشتر و محبت افزون تر، بين زن و مرد شود، مفيد مي داند و بر عکس هر آنچه که باعث دل سردي و سستي روابط خانوادگي شود را زيان آور دانسته و با آن به مبارزه بر مي خيزد. بحث وجوب حجاب نیز در راستای تحقق همین مهم از سوی دین مطرح شده و ما در این تحقیق سعی بر این داریم که ارتباط برخی از ابعاد مرتبط بی حجابی با فروپاشی کانون گرم خانواده و سست شدن بنای عاطفی بین همسران و فرزندان که معضل آشنای این روزهای جامعه ما است را مورد بررسی قرار دهیم.

مفهوم حجاب

حجاب به لحاظ لغوی در فرهنگ معین به معنای عفاف،پارسایی و پاکدامنی و همچنین به معنای پرده و نقابی است که زنان چهره خود را با آن می پوشانند و در لغت نامه دهخدا چنين آمده است: «عفاف: پارسايي و پرهيزگاري، نهفتگي، پاکدامني، خويشتن داري». همچنین از گفتار اهل لغت مي توان نتيجه گرفت كه در زبان عرب، حجاب به پوششي گفته مي شود كه مانع از ديدن شیء مي شود.

معناى اصطلاحى جديد اين واژه عبارت است از پوششى كه زن در برابر نامحرمان بايد استفاده كند و از جلوه گرى و خود نمايى بپرهيزد حجاب در لغت به معنای مانع، پرده و پوشش آمده است. استعمال این کلمه بیشتر به معنی پرده است. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش می دهد که پرده، وسیله پوشش است ولی هر پوششی حجاب نیست؛ بلکه آن پوششی حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد.

حجاب به معنای پوشش اسلامی بانوان دارای دو بعد ایجابی و سلبی است. بعد ایجابی آن وجوب پوشش بدن و بعد سلبی آن حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و این دوبعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود. اگر به معنای عام هر نوع پوشش و مانع از وصول گناه را حجاب بنامیم، حجاب می تواند اقسام متفاوتی داشته باشد که شامل حجاب فکری،گفتاری،رفتاری و نگاه است.

از مجموع مباحث به روشنی استفاده می شودکه مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قائل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم در انحای مختلف رفتار مثل نحوه پوشش،نگاه، حرف زدن و راه رفتن است.

فلسفه حجاب از دیدگاه اسلام

اگر چه پوشش بانوان در همه ادیان الهی مورد نظر بوده و دستوراتی را به همراه داشته است، اما با استناد به شواهد قرآنی و گواهی تاریخ با ظهور اسلام کامل ترین و عالی ترین دستورها در مورد پوشش بانوان به اجرا درآمد. حجاب، مانند ديگر احکام اسلام، به عنوان نشانه اي از يک مکتب و ايدئولوژي الهي به زنان و دختران با حجاب، احساس ارزشمندي و افتخار مي دهد.

اسلام با توجه به ساختار وجودی و فطری انسان، مهمترین تضمین کننده شخصیت زن را حفظ پوشش و حجاب می داند.

اهميت حجاب و پوشش اسلامي تا جايي است که خداوند متعال در بسياري از سوره هاي قرآن از آن به عنوان يک ضرورت ياد مي کند و آن را حافظ انسان در برابر بسياري از بيماري هاي جسمي و رواني مي داند از نظر اسلام حجاب فقط اختصاص به زن ندارد بلکه نوعي پرده است که در روابط ميان زن و مرد وجود دارد. در اسلام حجاب مانع گمراهي و خودنمايي و حافظ حرمت و آداب عفت حيا است. هدف اسلام از حجاب آن است که زن مسلمان با فراغت کامل بتواند وظايف و رسالت اساسي خويش را انجام دهد که حفظ نسل انسان، پرداختن به شئون خانه و خانه داري، تربيت کودک و اهميت دادن به آن است. دين مبين اسلام حجاب را به عنوان عامل مهم حفظ و اعتلاي شخصيت فردي و تحکيم بنيان خانوادگي و عفت و اخلاق اجتماعي بر زن واجب فرموده است و حضرت يوسف و مريم را به عنوان اسوه هاي عفاف و پاکي معرفي کرده است، بنابراین با توجه به مطالب فوق اهميت و ضرورت حجاب محرز است.

بدون شك، پوشش زن در برابر مردان بيگانه، يكي از ضروريات دين اسلام است. قرآن كريم مي‏فرمايد: «و به بانوان باايمان بگو چشم‏هاي خود را فروپوشند و عورت‏هاي خود را از نگاه ديگران پوشيده نگاه دارند و زينت‏هاي خود را، جز آن مقداري كه ظاهر است، آشكار نسازند و روسري‏هاي خودرا بر سينه خود افكنند و زينت‏هاي خود را آشكار نسازند؛ مگر براي شوهرانشان، پدرانشان، پدر شوهرانشان، پسرانشان، پسران همسرانشان، برادرانشان، پسر برادرانشان، پسر خواهرانشان، زنان هم‏كيششان، كنيزانشان و مردان سفيهي كه تمايلي به زنان ندارند و كودكاني كه از امور جنسي بي‏اطلاعند و پاهاي خود را بر زمين نكوبند تا زينت‏هاي پنهانشان آشكار شود و همگي به سوي خداوند توبه كنيد اي مومنان؛ باشد كه رستگار شويد»(سوره نور، آيه 31). افزون بر آن، در آيات ديگر، پوشيدگي كامل اندام(سوره احزاب، 59)، نيك و شايسته، با وقار و بدور از تحريك سخن گفتن و دوري از آرايش‏هاي جاهليت نخستين توصيه شده است.

در روايات نيز آرايش و استعمال عطر در خارج از خانه، اختلاط فساد برانگيز زن و مرد، دست دادن و مصافحه با نامحرم و تشبه به جنس مخالف منع شده است و مردان با غيرت، به هدايت و كنترل همسر و دختران، عفت نسبت به زنان مردم و دوري از چشم‏چراني توصيه شده‏اند.

تفاوت اساسي حجاب اسلامي با حجاب اديان گذشته در اين است كه اسلام وجوب پوشش زنان را متناسب با شئونات انسان، با تعديل و نظم مناسب و به دور از افراط و تفريط، سهل‏انگاري مضر يا سخت‏گيري بي‏مورد به جامعه بشري ارزاني داشته است. حجاب اسلامي همچون حجاب مورد توصيه پاپ‏ها، به معناي حبس زن در خانه يا پرده‏نشيني و دوري از شركت در مسائل اجتماعي نيست؛ بلكه بدين معناست كه زن در معاشرت خود با مردان بيگانه، موي سر و اندام خويش را بپوشاند و به جلوه‏گري و خودنمايي نپردازد.

عوامل تاثیرگذار در شکل گیری حجاب

حجاب همانند دیگر رفتار انسان و نگرش به آن قابل آموختن می باشد و عوامل زیادی می تواند در یادگیری آن تاثیر داشته باشد از جمله این عوامل، محیط خانوادگی، نگرش والدین، دین باوری، فرهنگ جامعه، تمایلات فردی و ... می باشد. به طوری که مطالعات و پیمایش های صورت گرفته در بین دانشجویان نشان داد؛ وضعيت ديني، اهميت دادن به مدگرايي و ميزان در تضاد ديدن پوشش زن با تلاش هاي اجتماعي، نگرش های سیاسی و متغيرهاي اختلاف بين والدين، مدرك تحصيلي پدر و مادر، وضعيت اعتقادي والدين، در تفکر و زاویه دید دانشجويان نسبت به حجاب موثر مي باشد،ولی وضعيت رواني دانشجويان، خصوصيات شخصي شامل رشته تحصيلي، تعداد واحد گذرانده، سن،‌ معدل ديپلم، وضعيت جسماني، وضعيت اقتصادي و خانوادگي شامل متغيرهاي متفاوتي بوده كه بعضي از آنها از جمله تعداد كل افراد خانواده و وضعيت اقتصادي خانواده بر بدحجابي دانشجويان تاثير ندارند.

آثار مثبت

اهميت ادیان به حجاب و پوشش از آن جهت است که نظام خانواده از گسستگي حفظ شود و اعضاي آن از خطرها و آسيب هاي رواني بي بند و باري مصون بمانند. آزاد شدن از قيد خانه و خانواده، به معناي از دست دادن آرامش و امنيت رواني است.

بر اساس آموزه های دینی، انسان موجودی است كه برای رسیدن به كمال و معنویت خلق شده است. ادیان با تنظیم و تعدیل غرایز به ویژه غریزه جنسی و توجه به هر یك از آن‏ها در حدنیاز طبیعی، سبب شكوفایی همه استعدادهای انسان شده و او را به سوی كمال سوق داده است. پوشش مناسب برای زن و مرد عامل مهمی در تعدیل و تنظیم این غریزه است.

زن، جلوه ای از جمال، محبت، خلاقیت و ربوبیت الهی و رکن اساسی در تعلیم و تربیت است.اگر زنان به این منزلت واقف شوند و در پاسداری از آن بکوشند فرآیند تربیتی و شخصیتی آنها و همه اجتماع، سالم مانده و به خوبی پیش می رود، اما اگر آن را رها سازند و در نگهداری از آن سهل انگاری کنند لطمه های جبران ناپذیری بر هویت و موجودیت فرد،خانواده و اجتماع وارد می شود.

رعایت حجاب، ضمن حفظ سلامت اخلاقی و شخصیتی زن، احتمالا به وی نقش دفاعی در برابر آسیب های فردی و اجتماعی می دهد.

مطالعات نشان می دهد اعتقاد به حجاب موجب کاهش آسیب پذیری می شود. بر این اساس هر چه فرد در اعتقاد به پوشش سست تر وضعیف تر باشد، دامنه آسیب پذیری وی در تمام ابعاد گسترش خواهد یافت. فردی که دارای هویت ملی و فرهنگی بالاتری است، از اعتقاد قوی تری نسبت به حجاب برخوردار است؛ همچنین، اعتقادات دینی محکم تر، هنجارپذیری بالاتر، خانواده سالم تر و با رضایت مندی بالاتر و انحرافات اخلاقی و تربیتی کمتری نیز در پی دارد.

از آنجایی که حجاب نوعی رفتار تلقی می شود و از دیدگاه جامعه شناسی و روان شناسی، جامعه پذیری آن تحت تاثیر عوامل مختلفی(خانواده، همسالان، نهادهای اجتماعی و ارتباطی)صورت می گیرد؛ بنابراین بد کارکردی آن می تواند منجر به آسیب پذیری فرآیند حجاب در سطح جامعه شود.

در پژوهشی نشان داده شده است که کارکردهای مهم حجاب از دید زنان مسلمان ایالات متحده، از عوامل هویت دینی،کنترل رفتار، ایجاد ارتباطات نزدیک خانوادگی، قابلیت احترام بیشتر و ایجاد آزادی هستند.

پژوهشی دیگر در بین دختران بنگلادشی نشان داد، دخترانی که لباس های سنتی و مذهبی را بر لباس های غربی ترجیح می دهند،کمتر مستعد مشکلات روانی در زندگی آینده هستند.

از نظر روان‏شناسي، قطعي‏ترين عامل رشد انسان «ميزان ارزشي» است كه هر فرد براي خود قائل است؛ به عبارت بهتر، نافذترين عامل رشد رواني و شخصيتي انسان، سطح حرمت خود او است.

انسان برخوردار از حجاب با دور نگهداشتن خود از دسترس ديگران، سطح ارزشمندي خود را ارتقاء مي‏بخشد تا آن‏جا كه مرد، نيازمندانه به آستان وي روي مي‏آورد. بي‏ترديد اگر زنان اين مفهوم را به طور كامل درك كنند، به پوشيده داشتن و مخفي ساختن پيكر خويش بيشتر گرايش نشان مي‏دهند و پي خواهند برد كه راه احساس ارزشمندي در دسترس و مقبول بودن لحظه به لحظه نيست. راسل مي‏گويد: از لحاظ هنري، مايه تأسف است كه بتوان به آساني به زنان دست يافت. ويل دورانت نيز مي‏گويد: آنچه مي‏جوييم و نيابيم عزيز و گرانبها مي‏شود.

پس حجاب احساس ارزشمندي است كه موقعيتي بلند مرتبه براي زنان پديد مي‏آورد و مردان را در محدوديت فرو مي‏برد. اگر چه در بيان به زنان گفته مي‏شود كه پوشيده بيرون آييد؛ ولي واقعيت آن است كه به مرد هم گفته مي‏شود، نگاه خود را کنترل کنید، چون راه چشم را كه نافذترين كانال حسيِ مردان است، نمي‏توان سد كرد.

مهمترین آثار حجاب در بعد فردی، مصونیت، آرامش و امنیت زن و در بعد خانوادگی، استحکام و ثبات خانواده و در بعد اجتماعی و سلامت اخلاق جامعه است.

آثار منفی بدحجابی

بسياري از پژوهشگران و انديشمندان حوزه دين و اجتماع، يكي از ريشه هاي مهم مشكلات و نابساماني هاي جوامع را فقدان يا ضعف حيا و عفاف مي دانند و در نگاه كلى، مي توان اساسي ترين علل فساد و نابودي جوامع و انحراف از مسير اصيل و ناب پيامبران الهي را يكي فراموش كردن عبادت و عبوديت و ديگري پيروي از شهوات نام برد كه هر دو با بي بند و باري جنسي و كنار گذاردن حيا و عفاف و نماد روشن آن؛ يعني حجاب، ارتباط مستقيم دارد. قرآن كريم در سوره مریم ،آیه 59 مي فرمايد:
( فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصّلاةَ وَ اتّبَعُوا الشّهَواتِ فَسَوْفَ يلْقَوْنَ غَيا).
"آنگاه پس از آنان جانشيناني به جاي ماندند كه نماز را تباه ساختند و از هوس ها پيروي كردند و به زودي سزاي گمراهي خود را خواهند ديد".

بي‏ حجاب در انديشه نمايش خود و زيبايي خويش است. اين امر كه عقده حقارت انسان را نشان می دهد، زمينه رشد و تعالي وي را نابود مي‏سازد؛ در حالي كه زن مانند مرد يك انسان است و بايد از نظر انساني رشد و تكامل يابد. كسي كه با نمايش زيبايي خود و گزينش پوششي ويژه در انديشه جلب نظر ديگران به سر مي‏برد، در حقيقت مي‏خواهد با تكيه بر جذابيت‏هاي ظاهري خويش و نه اصالت‏ها و ارزش‏هاي متعالي خود، جايي در جامعه بيابد. در واقع او از اين طريق اعلام مي‏دارد، آنچه برايش اصل است و اهميت دارد، «زن بودن» او است نه انسانيت و انديشه و لياقت و كارآيي‏اش. چنين فردي قبل از همه اسير خويش است و به مغازه‏داري شبيه است كه پيوسته در انديشه تزيين ظاهر و تغيير دكور خود به سر مي‏برد و فرصت پرداختن به آرزوهاي بزرگ‏تر را نمي‏يابد.

به طور کلی بد حجابی یا بی حجابی در هر جامعه ای دارای آثار سوء فراوانی می باشد که عمده ترین آثار منفی آن:

1.بروز ناامنی

2.بر هم زدن نظم روابط جنسی

3.افزایش آزار جنسی

4.اختلالات جسمانی(بیماری های مقاربتی)

5.آسیب های روانی

6.تزلزل بنیان خانواده که منجر به افزایش آسیب های اجتماعی می شود و ...

 

نویسنده: سرتیپ دوم ستاد علی اکبر جاویدان فرمانده انتظامی استان گلستان


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون