نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1397/10/12      17:54:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:96


نسخه چاپی
اهداف جهاد در فرهنگ اسلامی
گروه اجتماعی- جهاد از فروع دين و ارکان عبادی در فرهنگ اسلامی است و يكي از اهداف جهاد نيز برپايي عدل و قسط مي باشد .
 

 قرآن مجید، جهاد را سرلوحه اعمال مسلمانان معرفی می‌کند و در سوره ‌صف ، پس از ایمان به خداوند و پیامبراکرم(ص) به ذکر مجاهده در راه خدا می‌پردازد ، زیرا جهاد فی سبیل الله موجب نجات از گرفتاری و بدبختی مسلمانان و مایه سربلندی و آزادگی آنان است.

یکی از اهداف جهاد، برپایی عدل و قسط است چنان که خداوند متعال می فرمایند: ما پیامبران را با دلیل‌های روشن فرستادیم و با آن‌ها کتاب و ترازو را نیز نازل کردیم تا مردم به عدالت عمل کنند و آهن را که در آن نیرویی سخت و منافعی برای مردم است فرو فرستادیم تاخدا بداند چه کسی پیامبرانش را یاری می‌کند زیرا خدا توانا و پیروزمند است.

خداوند، هدف از ارسال رسل را دعوت مردم به قسط و عدل عنوان می‌کند، در این که انسان موجودی اجتماعی است شک و تردیدی نیست، هدف خداوند از نزول کتب، رسل و شرایع آسمانی سعادت بشراست.

یکی ازمؤلفه های سعادت آدمی، وجود عدالت درجامعه است به نحوی که حتی هدف بعثت انبیاء، قیام مردم برای قسط و عدل معرفی می شود؛ در سایه ‌جهاد در راه خداوند، امور دین و دنیای مسلمانان اصلاح و سعادت دنیا و آخرت نصیب آنان می‌شود ، چنانچه مسلمانان به جهاد قیام نکنند کفر ، ظلم و فساد جامعه را فرا می‌گیرد و چنین امتی هرگز به رستگاری نایل نمی‌شود.

کسی که به قصد و نیّت الهی برای تعلیم و تعلّم حرکت می کند، مجاهد فی سبیل الله محسوب می شود که می توان به تلاش های علمای عظام ،برای خدمت به دین و نیز علم آموزی اشاره کرد.

توجه به این نکته ضروری است که جهاد و اهمیت آن اختصاص به زندگی انسان ندارد ، بلکه این امر نیز در همه موجودات نظیر گیاهان، حشرات وحیوانات نیز وجود دارد چون تا زندگی و ادامه حیات است جهاد و مبارزه  نیز وجود دارد.

جهاد در حوزه امر به معروف و نهی از منکر یکی از علل رهایی انسان از خسران و زیانی است که همه انسان ها در دوره زندگی خویش در دنیا گرفتار آن هستند، همچنان که در سوره "عصر" آمده است، تنها کسانی از خسران و زیان ابدی رهایی می یابند که خود اهل ایمان و عمل صالح بوده و دیگران را نیز بدان دعوت کنند.

جهاد یکی از کوتاه ترین راه های دست یابی به مقام عبودیت ربوبی است، بر این اساس خداوند در آیه 20 مزمل، وجوب نماز شب را از مجاهدان برداشته و فرمودند اگر کسی به جهاد رود، می تواند نماز شب را ترک کند.

آمادگی نظامی در دو حوزه منابع انسانی و ابزارهای نظامی که از آن به عدّه و عدّه یاد می شود، این امکان را به دولت اسلامی می بخشد که در هر زمان و مکانی علیه دشمن اقدام کند و امکان هرگونه پیروزی و موفقیتی را از آنان سلب کرده و به عنوان عامل بازدارنده عمل نماید .

قرآن برای آمادگی نظامی امت اسلام کارکردهای چندی را بیان کرده که می توان به کارکردهای آمادگی در جنگ نرم اشاره کرد زیرا آمادگی نظامی، موجب دلگرمی جامعه اسلامی و افزایش روحیه آنان شده و آرامش را به جامعه تزریق و اعتماد مردم را به نظام اسلامی دوچندان می کند؛ چنان که هر گونه شایعات و جنگ روانی را خنثی کرده و حتی در دل دشمنان ترس و واهمه ای می افکند.

آمادگی و آرایش نظامی، رزمایش و رژه های متنوع و گوناگون کارکردهای روانی بسیار مثبتی برای دوستان و امت اسلامی دارد.

اگر آرایش نظامی لشکر متحمل خسارت، به سرعت انجام گیرد، تبلیغات روانی دشمن اثر و کارکرد تخریبی خود را از دست می دهد. از این رو خداوند از مؤمنان می خواهد پس از شکست ها و یا عقب نشینی به علت فشار غیرقابل تحمل دشمنان، در موقعیت دیگری به ساماندهی ارتش و آرایش نظامی اقدام کنند تا علاوه بر افزایش روحیه رزمندگان، مانع از کاهش روحیه آنان شده و اجازه ندهند تا شایعات دشمن و منافقان تأثیری بر عملکرد رزمندگان بگذارد.

براین اساس خداوند در قرآن از دولت و ملت اسلامی می خواهد آمادگی نظامی را به عنوان یک راهبرد اصلی در سیاست های کلان در نظر داشته باشند و آن را تنها یک ساز و کار بر نشمارند؛ زیرا کارکردهای آمادگی نظامی تنها محدود به جنگ سخت نمی شود بلکه درجنگ نرم و جنگ روانی بیشتر کاربرد دارد و عامل بازدارنده از حمله دشمنان اسلام خواهد بود.

درحقیقت آمادگی نظامی که با فراهم آوری، تدارک نیروها و امکانات لازم اعم از مادی و معنوی برای رویارویی با دشمنان موجود یا احتمالی، درجامعه اسلامی شکل می گیرد، عامل بسیار مهم در ایجاد اعتماد و امنیت عمومی و آرامش روحی و روانی جامعه و عامل بازدارنده از هجوم دشمن و ترس و وحشت از نیروهای رزمنده اسلام خواهد داشت.

بنابراین می توان گفت آمادگی نظامی دو کارکرد مثبت برای جامعه و دولت اسلامی درجنگ نرم به همراه خواهد داشت؛ از سویی اجازه نمی دهد دشمنان روحیه ملت را تخریب کرده و اعتماد مردم را از دولت اسلامی سلب کنند و به آنان این باور را می دهند که دولت اسلامی ناتوان از تامین اصلی ترین نیاز بشر در یک جامعه یعنی امنیت است.

رزمایش ها، رژه ها و آرایش نظامی در مرزها، خود خودگواه هوشیاری و آمادگی هرگونه مقابله با متجاوزان و تامین امنیت جامعه است؛ از سوی دیگر، فکر هرگونه تجاوز و حملات غافلگیرانه را از دشمن می گیرد بلکه حتی آنان را در مقام ترس از حمله قرار می دهد.

هرچند امت و دولت اسلامی هرگز آغاز گر جنگ نیستند اما ارتش و نیروهای دفاعی آنان همیشه از آمادگی لازم برخوردار هستند به گونه ای که امنیت روحی و روانی دشمنان را به هم می ریزد و اجازه نمی دهد حتی فکر حمله را به ذهن خود راه دهند چه رسد که آن را روی میز بگذارند و برنامه ای برای حمله داشته باشند.

اسلام معتقداست، جهاد در راه خداوند خواه برای دفاع ازجامعه اسلامی و حمایت از مظلومان و خواه برای حفظ دین و گسترش آن در سرزمین های دیگر باشد درهرحال دفاع ازحقوق انسان ها محسوب می‌شود.

آثار و برکات ایمان و جهاد در راه خدا، رهایی انسان از کلیه عذاب های اخروی ، بخشش گناهان ، حضور دایمی در بهشت در بهترین شرایط ، پیروزی درعرصه زندگی دنیوی و رهایی از هرگونه ناراحتی، بشارت و مژده حضرت حق به مؤمنان مجاهد است.

در سنّت الهى، اراده‏ انسان تعيين‏ كننده است، اين كه اسلام انسان ها را به مجاهدت دعوت می كند «وجاهَدوا في سبيل الله» يا «وجاهِدوا في الله حقّ جهاده» يعني همه‏ ظرفيت خود را در راه مجاهدت مصرف كنيد- به خاطراين است كه اگر به اين توصيه‏ الهي عمل كرديم، به هدف الهي زودترخواهيم رسيد.

اسلام در اولين رديف فهرست كارهاى واجب، مجاهدت در راه خدا را قرار می دهد در راه خدا آن‏چنان ‏كه شايسته است مجاهدت كنيد ، اين مجاهدت،هم مجاهدت درون خود،هم مجاهدت درمحيط بيرون،هم مقاومت درمقابل زورگويان وستمگران وهم مقاومت درمقابل موانع طبيعي است.

یکی از کلید واژه هایی که مکرر در ادبیات و فرمایشات گهربار رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای (دامت افاضاته) به چشم می خورد، فرهنگ جهاد، روحیه جهادی، مبارزه و استقامت است .

در کلام رهبر دشوارترین نوع جهاد، مبارزه غریبانه است که حادثه عظیم عاشورا گواه صادقی است بر این مدعاست «کشته شدن در میان هیاهو و هلهله دوستان و تحسین عامه مردم چندان دشوار نیست.

در نگاه رهبر معظم انقلاب، معرفی هر تفکر و فرهنگی مخصوصاً فرهنگ جهاد باید با معرفی الگوهای امروزی از آن همراه باشد تا بتواند ثمر بخش و اثر گذار باشد .

جهاد برای دفاع ازجان، مال، سرزمین، آبرو، ناموس و ارزش های انسانی در مقابل تهاجم دشمن است، در غیر این صورت جایز نیست ، بنابر این جهاد تازمانی جایز است که مسلمانان آزادی خود در زندگی و عقیده را باز پس گیرند زیرا هدف اسلام جنگ و خونریزی نیست ،بلکه گسترش ارزش های والای انسانی است .

موضوع جهاد در میان ویژگی های ایمان راسخ مطرح شده که نشان می دهد بین جهاد و ایمان راسخ ارتباط دوسویه وجود دارد یعنی در عین این که جهاد در راه خدا جزء ویژگی های ایمان راسخ است ، حضور درجنگ و پایداری درآن، نیازمند ایمان واقعی به خداوند متعال وبرخورداری ازویژگی های ایمان راسخ است.

جهاد فرآیندی چندلایه و پیچیده می باشد که در پایین ترین سطح خود به جنگ سخت و قتال مرتبط می شود، اما در لایه های متعالی،جنگ نرم و جهاد همه جانبه توحیدی رامد نظر داردکه هدف از آن رشد و تعالیم بانی معرفتی و اعتقادی افراد جوامع بشری و نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی است.

درنتیجه هرگونه اقدام سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، تبلیغی و... که درقالب های مختلف سخنرانی، نگارش مطلب ، ساخت فیلم و... به منظورتبیین ماهیت غلط و کفرگونه قدرت های نامشروع و متجاوز حاکم برگزارشود، خودمصداقی از جهاد و گونه ای ازجنگ نرم محسوب شده در نتیجه از فضایل و پاداش هایی که خداوند متعال برای مجاهدان درنظرگرفته، بهره مندخواهندشد.

با توجه به شرایط جامعه و امکانات در اختیار، راهبردهای فرهنگی و اعتقادی مقوله جهاد را در مقابله با دشمنان داخلی و خارجی اتخاذ کنند چراکه به نظرمی رسد شایسته ترین راه مقابله با انحرافات خارجی و نفاق های داخلی، تلاش برای رشد و تعالی مبانی معرفتی و اعتقادی جامعه اسلامی است که از منظر قرآن کریم این امر از طریق جهاد در راه خدا، جهاد کبیر، جهاد همه جانبه، جهاد مساعدتی، جهاد الهی و توحیدی واقع می شود.

گردآورنده : سرتيپ دوم ستاد پاسدار حاجي محمد مهديان نسب فرمانده انتظامي لرستان

 


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون