نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1397/10/17      15:58:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:276


نسخه چاپی
پیرامون 17 دی ماه؛ سالروز تصویب قانون ننگین و استعماری حذف حجاب توسط رضاخان/ ظهور انقلاب اسلامی و حفظ کرامت زن
گروه اجتماعی_ کشف حجاب در ایران زمانی اتفاق افتاد که رضا شاه قانونی را در ۱۷ دی ۱۳۱۴ هجری شمسی تصویب کرد که به موجب آن، زنان و دختران ایرانی نسبت به استفاده از چادر، روبنده و روسری منع شدند.
 

نخستین شایعات پیرامون قانون جدید، هنگامی پخش شد که رضاشاه تحت تأثیر اصلاحات دموکراتیک در افغانستان قرار گرفته بود و امان‌الله خان و ملکه ثریا(شاه و ملکه افغانستان) در سال ۱۳۰۸ به ایران آمدند. ملکه افغانستان بی‌حجاب بود و جنجالی در میان روحانیون ایران برانگیخت. آنان از رضاشاه خواستند ملکه افغانستان را در ایران مجبور به داشتن حجاب کند که رضاشاه نپذیرفت. در همین زمان شایعاتی درباره تصویب قانون منع حجاب پخش شد.

در سال های 1307 تا 1314 خورشیدی، بی‌حجابی علنی تا حدی رواج یافته بود. چنان که عده­ ای از زن های طبقات مرفه اروپایی از طرف رضاخان اجازه داشتند در منزل؛ لباس اروپایی به تن کنند و حتی عده‌ای از آنها بدون حجاب در خیابان ها حاضر شوند. حتی توافق شده بود که اگر شخصی از مراجع و علما مانع این کار شد، شهربانی و مأموران حکومتی در مقابل، از زنان بی حجاب حمایت کنند.

اعلام رسمی کشف حجاب

کشف حجاب در ایران زمانی اتفاق افتاد که رضا شاه قانونی را در ۱۷ دی ۱۳۱۴ هجری شمسی تصویب کرد که به موجب آن، زنان و دختران ایرانی نسبت به استفاده از چادر، روبنده و روسری منع شدند.

رضاخان تحت تاثیر همفکرانش همچون آتاتورک و امان الله خان حجاب را مانع فعالیت و آزادی زنان دانست و در مراسم جشن فارغ التحصیلی در دانش سرای دختران، اظهار داشت: "بسیار مسرورم از اینکه می بینم زنان به حقوق و مزایای خود نایل شده ­اند… ما با هوچی بازی و تعصبات خشک نمی ­توانیم کاروان ترقیات مملکت را عقب نگه داریم. زن باید از این چادر سیاه آزاد شود."

این در حالی بود که آثار شرم و حیا از رخسار بسیاری از زنانی که به اجبار در مراسم شرکت کرده بودند، آشکار بود و حتی عده ای از زنان، تا پایان مراسم رو به دیوار ایستاده بودند و اشک می ریختند.

به دنبال فرمان رضاخان در "منع حجاب" مأموران شهربانی و پاسبان ها در کوچه و خیابان شهرها به اذیّت و آزار زنان و دختران محجّبه پرداختند. مأموران چادر و روسری و هر نوع پارچه شبیه آن را با خشونت از سر زنان می کشیدند و پاره می کردند.

بازتاب کشف حجاب در بین علما و مردم

گروهی از علما با وجود فشارهای رژیم یاد شده، از اظهار مخالفت خود با وضع قوانین ضد شرعی یاد شده کوتاه نیامدند. برای مثال، حاج حسین قمی در حال اعتراض از مشهد به تهران آمد و در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی منزل گزید و مردم هم دسته دسته به سوی ایشان رفتند. همین مسئله سبب شد مأموران رضاخان با محاصره حرم حضرت عبدالعظیم حسنی، از ورود مردم به آنجا جلوگیری کنند. هنگامی که مردم مشهد از قضیه آگاه شدند، اجتماع بزرگی در صحن نو حضرت رضا علیه السلام برپا کردند. در این هنگام، دستور رسید مردم را به توپ ببندند.

در نتیجه، تعدادی از مردم به خاک و خون کشیده شدند. در پی این واقعه، مرحوم حجت الاسلام بهلول، واعظ معروف خراسان، از مردم داغدار خواست در مسجد گوهرشاد جمع شوند. این بار هم به دستور رضاخان، جمع شدگان در مسجد گوهرشاد، در حالی که مشغول دعا و مناجات بودند، به مسلسل بسته شدند و فاجعه معروف مسجد گوهرشاد روی داد. پس از این واقعه، تمام علمایی که در این قیام دخالت داشتند، دستگیر و در تهران، محاکمه شدند. این نکته را نباید فراموش کرد که بسیاری از زنان با ایمان وبا حجاب این سرزمین از ترس اینکه به دست مزدوران رضاخان نیافتند و حجابشان را از دست ندهند برای سال ها خانه نشین شدند.

هدف از اجرای قانون ننگین کشف حجاب

اجرای هم زمان قوانینی همچون کشف حجاب، مبارزه با روحانیون و آزادسازی بسیاری از خط قرمزهای اخلاقی و رفتاری در جوامع اسلامی نظیر مصر، ایران، افغانستان و عثمانی و حمایت سیاسی قوی دولت انگلستان از این اقدامات، این شائبه را تقویت می کرد که این اقدام رضاشاه و سایر دیکتاتورهای منطقه ای نیز اقدامی را در مسیر تحقق اهداف استعمار بوده و با این دست اقدامات، استعمار در لباسی جدید در حال ظهور خواهد بود.

این بار خبری از لشکرکشی و کشورگشایی انگلیسی ها نبود، بلکه آن ها در صدد بودند با فتح عقاید مسلمانان و تسخیر اذهان آنان، سلطه فرهنگی خود را گسترش داده و کشورهای مسلمان را آماده عصر جدید و شیوه های نوین استعمار کنند.

این سیاست مشترک دشمنان اسلام تا حد زیادی نیز موفقیت آمیز بود و منجر شد تا در اغلب کشورهای اسلامی از جمله ایران، علیه حجاب تحرکاتی صورت پذیرد و نسل های جدید با این مفهوم عمیق دینی بیگانه شوند.

توطئه کشف حجاب فتنه ای بزرگ و برای جامعه مذهبی ما بسیار سنگین و تحمل ناپذیر بود. محمدرضا پهلوی در کتاب مأموریت برای وطنم می نویسد: "شاید مبارزه با حجاب در دوره پدرم فقط با توسل به زور ممکن بود، اما دردوره سلطنت من به جهت رشد زنان نیازی به آن نیست، زیرا آنها با آگاهی حجاب را به تدریج کنار می گذارند."

البته با رویکرد تدریجی زنان به حجاب، به ویژه بعد از قیام پانزدهم خرداد 1342 و آغاز رهبری دینی و سیاسی امام خمینی(ره) مشخص شد که پیش بینی محمدرضا درست نبوده است. توجه زنان از قشرهای مختلف، از جمله تحصیلکردگان در دانشگاه های داخلی و خارجی به حجاب در این دوره تعجب محافل داخلی و خارجی را بر انگیخته بود.

ظهور انقلاب اسلامی و حفظ کرامت زن

ظهور انقلاب اسلامی، همه معادلات را بر هم زد و چالشی جدی در برابر این دین ستیزان ایجاد کرد .انقلاب اسلامی، تجدید میثاق دوباره ای میان مردم ایران و اسلام بود و نشان داد که ارزش های اسلامی به قدری در اعمال و افکار و ذات این مردم ریشه کرده و با کشف حجاب اجباری نمی توان آن را ریشه کن کرد.

انقلاب اسلامی تنها محدود به ایران نبود و صدور افکار آن به کشورهای بر جای مانده از عثمانی سابق نیز موج جدیدی از اسلام گرایی و تشیع را در منطقه ایجاد کرد و نقشه های بلند مدت بیگانگان در این منطقه را خنثی کرد.

از همین روست که دشمنان اسلام این بار تمامی تمرکز خود را بر مبارزه با انقلاب اسلامی و تضعیف مفهوم حجاب در کشور کرده اند. اجیر کردن افرادی چون دختران خیابان انقلاب و فریب آن ها با هدیه اقامت در کشورهای غربی، استفاده از ساده لوحی برخی رسانه های داخلی و تزریق گسترده مالی به حامیان خود در داخل و خارج کشور در حالی صورت می گیرد که از دید تحلیلگران اجتماعی، کشف حجاب، اسم رمز هجوم علیه کلیه باورهای اسلامی و زمین گیر کردن انقلاب اسلامی است.

نویسنده: سرتیپ دوم پاسدار مهدی معصوم بیگی- فرمانده انتظامی استان اصفهان


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون