نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1397/10/18      15:27:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:236


نسخه چاپی
ضرورت حفظ حریم میان زن و مرد
گروه اجتماعی - حکم پوشش از احکام ضروری اسلام است و هیچ مسلمانی نمی تواند در آن تردید کند، زیرا در قرآن و روایات به آن تصریح شده است.
 

فقهای شیعه و سنی به اتفاق به وجوب حجاب فتوا داده اند. همان طور که نماز و روزه به دورانی خاص اختصاص ندارد ، دستور پوشش نیز مختص به زمان خاصی نیست.

قرآن کریم درباره ضرورت پوشش اسلامی می فرماید: "ذالک ادنی ان یعرفن فلا یوذین" این کار برای این که (از کنیزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، بهتر است(آیه 59 سوره احزاب). در آیه دیگر زنان بهشتی را به مروارید تشبیه می نماید که به سبب ارزشمندی در صدف پیچیده شده است (کامثال  اللولو المکنون)(آیه 23 سوره واقعه). و بار دیگر می فرماید: زنان بهشتی در سر پرده های خود مستورند(حور مقصورات فی الخیام)(الرحمن 72). در روایات نیز، زن ریحانه یا گل ظریف معرفی گردیده است (المراه ریحانه). بنا براین خالق این گل برای حفظ آن از آسیب حوادث، حجاب را واجب کرده است.

استاد شهید مرتضی مطهری در این باره می گوید: "حقیقت آن است که حرکات و سکنات انسان نیز زبان دار است. گاهی وضع لباس، راه رفتن و سخن گفتن زن معنا دار است و به زبان بی زبانی می گوید دلت را به من بده، در آروزی من باش، مرا تعقیب کن و گاهی برعکس با پوشش و وقارش اعلام می دارد که دست تعرض از این حریم کوتاه است".

از طرف دیگر رعایت حجاب و پوشش آثار ارزنده ای را به بار می آورد که ضرورت آن را دو چندان می نماید. برخی از آن آثار عبارتند از :

1- آرامش روانی

روح بشر فوق العاده تحریک پذیر است. اشتباه است که گمان کنیم تحریک پذیری روح بشر محدود به حد خاصی است و از آن پس آرام می گیرد. هیچ مردی از تصاحب زیبارویان و هیچ زنی از متوجه کردن مردان و تصاحب قلب آنان و بالاخره هیچ دلی از هوس سیر نمی شود. از طرفی تقاضای نامحدود، خواه ناخواه انجام ناشدنی است و همیشه با نوعی احساس محرومیت همراه است.

دست نیافتن به آرزوها به نوبه خود منجر به اختلالات روحی و بیماری های روانی می شود؛ از این رو اسلام برای تعدیل و رام کردن این غریزه تدابیری اندیشیده است  و در این زمینه هم برای زنان و هم برای مردان تکلیف معین کرده است.

وظیفه مشترک برای هر دو مربوط به نگاه کردن است. خلاصه این دستور این است که چشم چرانی، نگاه های خیره و مملو از شهوت و به قصد لذت به یکدیگر ممنوع است. وظیفه خاص زنان هم این است که بدن خود را از مردان بیگانه بپوشانند و در اجتماع به جلوه گری و دلربایی نپردازند. به هیچ وجه و هیچ صورت و با هیچ شکل و رنگ و بهانه ای کاری نکنند که که موجبات تحریک مردان بیگانه را فراهم سازند. بدیهی است که انجام این دستورها باعث آرامش روحی و روانی زنان و مردان خواهد شد.

2-استحکام پیوند خانوادگی

خانواده با اهمیت ترین نهاد اجتماع است، پس زن و مرد باید در انجام اموری که این بنا را مستحکم تر می کند، تا سرحد توان تلاش کنند و عواملی را که باعث سست شدن بنیاد این نهاد مقدس می شود از آن دور کنند.

عوامل استحکام خانواده عبارتند از:

الف- اختصاص دلربایی و دلباختگی به محیط خانه و خانواده در شکل ازدواج مشروع؛ فلسفه حجاب در اسلام این است که این مهم تحقق یابد و هریک از زن و مرد تنها عامل خوشبختی خود را همسر قانونی خود بداند.

ب- ایجاد پاک ترین و صمیمی ترین عواطف بین زوجین و برقرار ساختن یگانگی و اتحاد کامل در کانون خانواده؛ در کنار همه عوامل تاثیر گذار، تامین این هدف وقتی ممکن است که مرد چشم به زنی غیر از همسرش نداشته باشد و زن نیز در صدد تحریک و جلب توجه کسی جز شوهر خود نباشد و اصل ممنوعیت هر نوع کامیابی جنسی در غیر چارچوب خانواده حتی قبل از ازدواج هم رعایت شود.

عوامل سستی بنیان خانواده عبارتند از:

الف- انجام اعمالی که باعث جلب توجه افرادی غیر از همسر می شود.

ب- معاشرت های آزاد و بی بند و بار همسران که ازدواج را به تکلیفی محدودیت آور و مزاحم برای کامیابی آزاد از غیر همسر قانونی تبدیل می سازد.

قرآن کریم همسران را "لباس" یکدیگر می داند (هن لباس لکم و انتم لباس لهن) (آیه 182 سوره بقره). "زنانتان لباس شمایند و شما لباس زنانتان هستید . لباس از همه چیز به تن انسان نزدیک تر و محرم تر است و در عین حال، تن را از نگاه های دیگران می پوشاند ." زن و شوهر نیز به یکدیگر نزدیکند و هریک از آن دو موجب حفظ عفت دیگری است، آن چنان که لباس انسان را از برهنگی و بی عفتی حفظ می کند. به همان ترتیب که لباس هر کس مایه وقار و آراستگی اوست، همسر انسان نیز باید وقار و آراستگی را در اجتماع برای او فراهم سازد.

بی قیدی نسبت به تعهدات خانوادگی مانع ایفای نقش مکملی زن و مرد می شود و به تعبیر قرآن این لباس ها دیگر مایه حفظ عفت و وقار و رشد شخصیت نمی باشند. حجاب از لوازم سامان یافتن بنیان خانواده است و بی حجابی با آن تعارض آشکار دارد، زیرا بی بند و باری در پوشش، بی بند و باری در تحریک و احساس نیاز را در پی دارد و تامین نیازهای شعله ور بنیاد خانواده را نشانه می رود.

3- امنیت اجتماعی

حجاب بر خلاف نظر منتقدان آن باعث انجام صحیح مسئولیت های اجتماعی است. اسلام نه تنها بیرون رفتن زن، تحصیل علم و فعالیت های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی او را منع نمی کند؛ بلکه آیات قرآن احادیث اهل بیت و سیره عملی حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب(س) و زنان بزرگ تاریخ اسلام این مطلب را اثبات می کند.

اسلام برای پیشگیری از آلوده شدن محیط کار و اجتماع به لذت جویی هایی که مختص به محیط خانواده است، حجاب را واجب کرد. چرا که عدم امنیت، رکود فعالیت زنان و مردان را به بار می آورد.

حضرت امام خمینی(ره) با اشاره به ماجرای ننگین کشف حجاب رضاخانی می فرمایند:

"اکثر شما خانم ها آن زمان را یاد ندارید و شاید در بین شما بسیار کم باشد که آن زمان اسفبار را یاد داشته باشد. در آن زمان به اسم این که می خواهیم نیمی از جمعیت ایران را فعال کنیم، دست به یک جنایت زدند و آن جنایت کشف حجاب بود که به جای این که نیمی از جمعیت ایران را فعال کند، آن نیم دیگر را که مردان بودند هم از فعالیت انداخت. عروسک هایی که درست کردند، آنهایی که در ادارات بودند، سایر افراد را هم از کارهای خودشان بازداشتند و آن هایی که در خیابان ها رها بودند، جوان های ما را به فساد کشاندند و آن ها را از فعالیت انداختند ."

4- ارزش و احترام زن

در طول تاریخ یکی از راه هایی که زن برای حفظ مقام و ارزش خود از آن استفاده کرده، حفظ حریم در برابر مرد نامحرم بوده است. این همان روشی است که اسلام بر آن تاکید کرده است. زن هراندازه با وقار و عفیف تر ظاهر شود، از احترام و ارزش بالاتری در نزد مردان برخوردار می شود.

 

منبع: احکام و آداب حجاب و عفاف؛ طاهره جباری.

تنظیم: کمیته ترویج عفاف و حجاب معاونت اجتماعی انتظامی استان کرمانشاه


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون