نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1397/10/22      15:46:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:215


نسخه چاپی
نقش فرهنگ ترافیک در مدیریت شهری
گروه اجتماعی - فرهنگ ترافيک مجموعه ای بهم پيوسته و نسبتاً پايدار از شيوه هاي تفكر، احساس، عمل و بودن در عنصر ترافيک است.
 

بی شک ترافیک، حوادث رانندگی، تصادفات و خسارات معنوی ناشی از آن، یکی از مهم‌ترین معضلات جدی دنیای پر تردد است و تیزرهای تبلیغاتی، یکی از روش های شناخته شده بسیار کارا محسوب می شود که اگر با فرهنگ سازی درست و شناخت روحیات افراد طراحی و تولید شوند، می توانند بسیاری از معضلات ترافیکی را کاهش دهد.

به طورکلي فرهنگ را مجموعه پيچيده اي از دانش ها، باورها، هنرها، قوانين، اخلاقيات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوي از جامعه خويش فرا مي گيرد، تعريف مي کنند.

فرهنگ ترافيک عبارت است از مجموعه بهم پيوسته ونسبتاً پايداري از شيوه هاي تفكر، احساس، عمل و بودن در عنصر ترافيک كه كم و بيش ميان بخش قابل ملاحظه اي از افراد جامعه و یا همان کاربران ترافیک که راننده ها، مسافران، افراد شاغل در حوزه ترافيک، پليس و .... هستند، مشترك می باشد؛ از سوي آنان فرا گرفته مي شود، و به دو شيوه عيني و نمادين به كار مي رود تا اين اشخاص را به یک جمع خاص و متمايز از ديگران بدل سازد.

 

نقش آموزش در فرهنگ ترافیک

آموزش یکی از ابزارهای عمده «انتقال فرهنگ، جامعه پذیری، نظارت و کنترل اجتماعی و ضامن استمرار و بقای هر جامعه ای» خواهد بود.

در بحث آموزش ترافیک دو بخش وجود دارد که یکی مدرسه و دیگری خانواده است؛ در بحث آموزش مدرسه، همکاری آموزش و پرورش ضروری است که در این باره پیگیری های زیادی انجام شده تا زنگ ترافیک در برنامه هفتگی دانش آموزان گنجانده شود.

آموزش فرهنگ ترافیک از خردسالی، شاید از موضوعاتی باشد که کارشناسان ترافیکی بر آن اتفاق نظر دارند و در سمینارها و کنفرانس های مدیریت ترافیکی و حتی مباحث مهندسی ترافیکی به این مسئله تأکید فراوان کرده اند، اما این بدان معنا نیست که سایر گروه های سنی به آن نیازمند نیستند. باید توجه داشته باشیم که کیفیت آموزش ترافیک برای هریک از بازیگران ترافیکی، بر اساس سن و نقشی که در ترافیک ایفاء می کنند، متفاوت است.

کودکان و نوجوانان، نقش اندکی به عنوان سواره در فرهنگ ترافیک بازی می‌کنند. دوچرخه سواری و گاه موتورسیکلت سواری از معدود مواردی است که آن ها بازیگر نقش سواره هستند.

فصل تابستان و هنگام رفتن به مدرسه، مهم‌ترین اوقاتی هستند که کودک یا نوجوانان از دوچرخه یا موتور استفاده می کنند. بدین ترتیب آموزش فرهنگ دوچرخه سواری و موتورسواری به آن ها ضروری است.

همان گونه که مراقبت و تربیت کودک شدیداً به عناصر فرهنگی وابسته است، استفاده از وسایل نقلیه ای چون دوچرخه و موتورسیکلت از سوی کودک و نوجوان نیز مستلزم به کارگیری عناصر فرهنگی است و باید از سوی والدین به کودک آموزش داده شود.

والدین همانگونه که در یادگیری دروس علمی و آموزشی به فرزندان خود کمک می کنند، در بحث آموزش ترافیک هم می توانند برای داشتن شهری ایده آل آموزگار فرزندان خود باشند، والدین حتی می توانند آموزش عملی هم در این رابطه داشته باشند و در زمانی که فرزندان آنها در خودرو حضور دارند، آموزش عملی درس هایی که در مدرسه آموخته اند را به فرزندان خود ارایه کنند.

تخلف والدین هنگام رانندگی و در حال تردد در خیابان نقطه مقابل آموزش هایی است که فرزندان آنها در مدرسه آموخته اند، بنابراین اگر دوست داریم فرزندان ما افراد قانونمداری باشند باید توجه به قوانین رانندگی و ترافیکی را در عمل آموزش داده و در آنها نهادینه کنیم.

والدین باید بدانند که در دو دهه آینده فرزندانشان به هنگام تردد در شهر، رفتارهایی را از خود منعکس می کنند که از والدین فرا گرفته اند پس در هنگام رانندگی توجه به علائم راهنمایی و رانندگی، توقف پشت خط عابر پیاده، احترام به عابران پیاده، رانندگی با سرعت مطمئنه، عبور نکردن از چراغ قرمز، بوق نزدن بی جا، رعایت حق تقدم و غیره را به فرزندانمان بیاموزیم.

طرح همیاران پلیس، پلیس یاران جوان و فرهنگ یاران ترافیک از جمله طرح های مشترک پلیس و آموزش پرورش در راستای ارتقاء فرهنگ ترافیک بوده که طی سال های اخیر با استقبال خوب دانش آموزان و خانواده ها مواجه شده و در استان مازندران نیز طی سال جاری بیش از 135 هزار همیار پلیس تحت آموزش قرار گرفته اند.

 

مدیریت شهری و مهندسی ترافیک

ترافیک از سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه تشکیل می شود. بررسی‌ها نشان داده است که بهترین راه کنترل ترافیک و به مفهوم دیگر به حداقل رسانیدن ضرر و زیان ناشی از آن، استفاده از سه گروه است که شاید بتوان آنها را به صورت راهی جهت بهبود ترافیک بیمار در این جامعه تجویز کرد که می توان به مهندسی ترافیک، اجرای مقررات و آموزش اشاره کرد.

علاوه بر انسان که اولین عنصر تشکیل دهنده ترافیک است با عامل دیگری روبرو هستیم و آن راننده است که باید فرهنگ استفاده از وسیله نقلیه خود و کاربرد آنرا به خوبی بداند و بشناسد تا بتواند به صورتی رانندگی کند که خود انتظار دارد دیگران رانندگی کنند. باید توجه داشت که آموزش باید به طور مداوم و مستمر برای این گروه از رانندگان که نقش بسیار حساسی را در ترافیک شهرها به عهده دارند انجام بشود.

یکی از مهمترین عواملی که در ایجاد ترافیک بسیار با اهمیت است افزایش جمعیت است، که از عوامل اصلی افزایش جمعیت می توان به میزان رشد طبیعی جمعیت، مهاجرت و ادغام آبادی‌ها و شهرهای پیرامون در بافت پیوسته شهر اشاره کرد، درگذشته به علت یک سری سیاست های غلط باعث شد که یک عده از روستاییان به طرف شهرهای بزرگ مهاجرت کنند.

از طرف دیگر در سال های اخیر هر ساله تعداد زیادی اتومبیل در شهر به تعداد اتومبیل های شخصی افزوده می شود و یکی از علل این افزایش فقدان یک سیستم حمل و نقل درون شهری است، زمانی که یک سیستم حمل و نقل عمومی وجود ندارد تمایل بهره گیری از وسیله نقلیه شخصی افزایش پیدا می کند و به این صورت است که هجوم اتومبیل های تک سرنشین به خیابان ها مشکل ترافیک را ایجاد می کند.

آموزش مقررات و موازین بین المللی ترافیک به تمامی طبقات جامعه اعم از مردم عادی، مسئولان و مجریان امر نقش بسیار اساسی در اصلاح و کنترل ترافیک خواهد داشت، زیرا لازمه زندگی کردن در یک جامعه صنعتی و ماشینی، آشنایی و آگاهی کامل مردم آن جامعه به فرهنگ زندگی در چنین جامعه ای است.

به طور کلی آموزش را باید از نخستین عامل تشکیل دهنده ترافیک آغاز کرد، یعنی «انسان» قبل از اینکه راننده باشد یا مسئول و مجری قانون، خود به عنوان یک عابر پیاده برای جامعه مطرح است. بنابراین هنگامی که عابر پیاده در یک جامعه از فرهنگ و آموزش کافی بهره ور نباشد و نسبت به مقررات و ضوابطی که قانون برای او تعیین کرده آگاهی کامل نداشته باشد و برخورد با سایر عوامل آگاهانه و با تکیه بر فرهنگ و بینش اجتماعی عمل نکند درسطح شهر می تواند حوادثی را ایجاد کند.

روش های مختلفی برای طراحی و اعمال مدیریت ترافیک در شهرها وجود دارد که می توان به حفظ امنیت عبور عابران پیاده، کنترل پارک های خیابانی و طرح استفاده بهینه از پارکینگ و اقدامات مربوط به ساخت پیاده‌روها اشاره کرد.

آموزش ترافیک به صورت بنیادی و فرهنگی بهتر است از گروه‌های سنی پایین و از سطوح کودکستان و دبستان و سپس مدارس راهنمایی و دبیرستان شروع شود تا این فرهنگ از کودکی در خمیر نسل آینده حک شود.

به باور بسياري از دست اندرکاران ترافيک و حتي مردم عادي، ارتقاء فرهنگ ترافيکي از جمله مهم ترين اقدامات براي به سامان کردن ترافيک در جامعه است.

نتايج يافته ها نشان مي دهد، مي توان با برنامه ريزي هاي نه کوتاه مدت، بلکه ميان مدت و بلند مدت، پيشه کردن صبر و بردباري، تحمل يکديگر و گسترش نقدپذيري در جامعه، به ويژه در حوزه ترافيک، پرهيز از تعريف و تمجيدهاي غير علمي و غير اخلاقي، افزايش گزينه هاي تشويقي، اطلاع رساني هاي دقيق، شفاف و به موقع در مدت زمان معقولي این مشکلات را مرتفع کرد.

اما در کنار فرهنگ سازی باید شیوه تشویق و یا برخورد قاطع در بین رانندگان به صورت جدی از طرف مسئولان طرحی شود تا رانندگان با عملکرد خوب خود در اجرای قوانین و مقررات امیدوار باشند و رانندگان متخلف از عملکرد ضعیف و یا مخاطره آمیز خود در اجرای قوانین و مقررات نگران بوده و مطمئن باشند که در مقابل عملکرد ضعیف شان و یا اعمال مخاطره آمیزشان با آن ها برخورد خواهد شد.

همچنین ایجاد فضای مناسب مطابق با استانداردهای جهانی برای رانندگان جوان اعم از موتورسواران و یا خودرو سواران مهیا شود تا به تخلیه احساسات درونی خود در زمینه رانندگی بپردازند.

 

نویسنده: سردار سید محمود میرفیضی؛ فرمانده انتظامی مازندران


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون