نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1397/11/2      12:21:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:160


نسخه چاپی
هویت‌یابی دختران جوان و تأثیر تجارب مذهبی بر آن
گروه اجتماعی - دختران جوان نیز مسائل هویت‌یابی مربوط به خود را دارا هستند و در این فرآیند می خواهند دیدگاه خود و دیگران را نسبت به خودشان دریابند.
 

بحران هویت در بین دختران جوان در سال های اخیر یکی از مشکلات روانی و اجتماعی است که نظر متخصصان علوم‌رفتاری را به خود معطوف کرده است.

 از آنجا که دختران جوان مادران و مربیان نسل آینده هستند، بحران هویت آنان، بهداشت روان و سلامت اجتماعی نسل آینده را تهدید می کند. در تبیین علل بحران هویت نوجوانان، مدل های مختلف زیستی، روانی، شناختی، روان پویایی و رفتارگرایی ارائه و عوامل احتمالی مربوط به مفهوم سازی شده است.

یکی از منابع مهمی که اخیراً در سلامت جسمی، روانی و اجتماعی مورد تاکید متخصصان بهداشت‌روانی قرار گرفته، نقش نگرش عملکرد و تجارب دینی- معنوی در خانواده و فرآیند رشد است.

بسیاری از متخصصان بالینی، این مسئله را مطرح کرده اند که عوامل مذهبی درونی اثرات اجتماعی، فرهنگی، زیستی، درون روانی و خانوادگی بر بهداشت و سلامت فیزیکی و روانی ایفا می‌کند.

 در بُعد جسمانی، تحقیقات متعددی اثرات روان شناختی، معنویت دینی را بر افزایش احساس حمایت، آرامش روانی و در نتیجه، کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی نشان داده اند. همچنین تأثیر عقاید مذهبی به عنوان عامل حمایتی قوی در پیشگیری از فشار خون و مرگ و میر در 24 مطالعه‌ تجربی مورد توجه بوده است.

در حیطه‌ مطالعات آسیب شناسی اجتماعی، برخی مطالعات تجربی حاکی از این است که تقلیدات مذهبی و سبک زندگی همراه با معنویت، با پایین بودن میزان بحران هویت و رفتارهای ضد اجتماعی مانند مصرف الکل، اعتیاد، طلاق و خودکشی همبستگی دارد.

در اندیشه‌ دینی، سلامت جسمی و اجتماعی با نگرش توحیدی و توجه به معنویت ارتباط تنگاتنگی دارد. مطابق با این دیدگاه، نه تنها ذکر و یاد خداوند موجب آرامش روانی، معنادار کردن حیات و غلبه بر ناامیدی است بلکه نماز که سمبل و پایه اندیشه دینی است، موجب پیشگیری از انحرافات رفتاری - اجتماعی و در نتیجه بحران هویت می شود. با توجه به این چارچوب نظری فرض شده، نوجوانان دختری که دارای شاخص‌های بحران هویت هستند، از لحاظ تاریخچه و تجارب مذهبی- معنوی، نسبت به نوجوانان فاقد این شاخص ها ضعیف‌تر می باشند.

پیشنهادات

1- بهره گیری از مشاور: استفاده از رهنمودهای ارزشمند مشاورانی مجرب، متخصص و متعهد که هر گوهر تجربه‌ی خویش را به نور تقوا و هدایت آراسته و خود آگاهی را به خدا آگاهی در آمیخته اند.

2- اصلاحات اساسی در نظام آموزش و پرورش: این اصلاحات باید طوری صورت پذیرد تا نظام آموزشی کشور موفق به انجام وظایف خطیر خویش در این زمینه شود.

3- درونی‌سازی ارزش ها: برای تجلی بخشیدن به ارزش ها و درونی ساختن آنها در جوانان می بایست به سه نیاز عمده محبت، احترام به شخصیت و مسئولیت پذیری در آنان توجه شود.

4-برخورد مثبت و عدم مقایسه: یعنی قبل از هر چیز توانایی های جوانان را تشخیص دادن، رفتارهای مثبت او را تقلید کردن و رعایت تفاوت های فردی در برخورد با توانایی های آنان.

5-اعتدال: خودداری از افراط و تفریط در دادن آزادی و مسئولیت خانوادگی و اجتماعی به جوانان.

6- برقراری ارتباط کلامی و عاطفی: توسط اعضای خانواده به ویژه والدین با نوجوانان و جوانان یعنی صمیمانه، محرمانه، و فعالانه به احساسات و حرف‌های جوان گوش دادن و واکنش مناسب نشان دادن به انواع رفتارهای مذهبی و معنوی آنان.

منبع

احمدی، سید احمد، روانشناسی نوجوانان و جوانان، انتشارات مشعل، 1378

 

تهیه و تنظیم: خدیجه شیرین نژاد؛ مشاور کلانتری ایلام


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون