نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1397/11/22      9:5:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:115


نسخه چاپی
نگرش فاطمى در بيدارى زن مسلمان
گروه اجتماعی - بزرگترين درس‏ عملى از حضرت زهرا(س) حضور فعّال در صحنه‏‌هاى اجتماعی-سياسى با حفظ عفّت و حجاب و ارزش‌‏هاى وجودى زن است كه در انقلاب اسلامى، جلوه يافت و الگويى براى زنان مسلمان در سطح جهان گرديد.

گرايش به الگو و پیروى از مُد، نياز بشرى است كه در جهت كمال‏گرايى و تكامل‏ طلبى به طور فطرى در درون انسان‏‌ها نهاده شده است و علم امروز، آن را «همانندسازى» می‌‏نامد. از اين‏‌رو، مشاهده می‌كنيم كه نياز به الگو و الگودهى به نسل‏‌ها، در آموزه‏‌هاى دينى به طور آشكار مورد توجه قرار گرفته است و قرآن به صراحت، به معرفى الگوها و اسوه‏‌هاى «مثبت» و «منفى» مى‌پردازد؛ و اسوه‏‌هاى مثبت ثابتى را مطرح مى‌‏كند كه در تمام عصرها و براى همه نسل‌‏ها قابل اتّكا و پی‏روى در عمل هستند.

در معرفى الگو، آن نوع رفتارهاى اجتماعى به عنوان «مدل» يا «راهنماى عملى» مدّ نظر قرار مى‌‏گيرند كه از ديدگاه اسلام، در قرآن و روايات (آموزه‌‏هاى دينى پيامبر و اهل بيت(عليهم‏‌السلام)) به عنوان نمونه و الگوى عملى معرفى شده‏‌اند.

رمز ماندگارى الگوها «زنده بودن تفكر و انديشه الگوهاى مطرح شده»، «همسويى سيره و سخن آنان با فطرت انسان‌‏ها»، «يكسان‏‌بينى جهان‏‌بينى و آرمان‏‌ها» و «شناخت پيروان آنان» قابل توجه و حائز اهميت است. هر قدر اين شناخت وسيع‏‌تر و عميق‏‌تر باشد بهتر مى‌‏توان محتواى پيام و گفتار و رفتار آنان را به دست آورد و از آن‏ها در جهت رسيدن به سعادت و تكامل و تحقق ارزش‏‌هاى فطرى و الهى بهره برد.

امر تربيت به عنوان بزرگترين منبع و خدايى‌ترين مسئله اى است كه هر انسان مسئول با آن روبرو است و كوتاهى در اين امر تمام هستى يك انسان را زير سوال مى برد.

كسى كه بيش از همه در ميدان تعليم و تربيت نقش ايفا مى كند مادر است و مادر اولين فردى است كه كار تربيتى را آغاز مى كند و در اين جهت تمام حركات و رفتار مادر، اعم از زمزمه ها و لالايى، لبخند، نفس كشيدن، ظاهر و باطن، تاثير عميقى بر كودك و روح او مى گذارد و مثلث شخصيت وى را تشكيل مى دهد.

اگر مادران در امر تربيت كوتاهى كنند و به عنوان مادران بى مسئوليت معرفى و معروف گردند، عوارض بدى در انتظار آنها است و هيچ عذرى پذيرفته نيست.

آنچه را که مى تواند مادران و فرزندانشان را در امر تربيت، بيمه كند، عمل كردن به «سيره و رفتار عملى و علمى» فاطمه زهرا(س) است ولا غير.

 

نگرش فاطمى در بيدارى زن مسلمان

در جهان امروز، جامعه مسلمانان به عنوان دومين جامعه بزرگ مذهبى، روز به روز در حال گسترش است و زنان نيز بيش از نيمى از اين جامعه را تشكيل مى‌‏دهند. در چنين جامعه‌اى، شناخت الگوى راستين براى زنان مسلمان مى‌‏تواند تأثير شگرفى بر جاى بگذارد. يكى از بزرگ‏ترين درس‌‏هاى عملى از حضرت زهرا(س) حضور فعّال در صحنه‏‌هاى اجتماعی-سياسى با حفظ عفّت و حجاب و ارزش‌‏هاى وجودى زن است كه در انقلاب اسلامى، جلوه يافت و الگويى براى زنان مسلمان در سطح جهان گرديد.

تأسّى به اسوه و الگوى برتر زنان جهان، حضرت زهرا(س)، گامى نوين و حرفى‌نو مطرح ساخت كه زن مسلمان در اقصا نقاط جهان، از آسيا تا آفريقا، از اروپا تا آمريكا، مى‌تواند با تكيه بر الگوى عملى فاطمى، به خودباورى و احياى هويّت اسلامى دست يازد؛ همچنان كه زنان مسلمان در سطح جهان با احياى عزّت اسلامى و مبارزه با ساختارهاى موجود و جنبش‏‌هاى فمنيستى و قوانين موجود در جهت تثبيت ارزش‏‌هاى زن مسلمان گام برداشتند.

قدرت يافتن جنبش‌‏هاى زنان مسلمان و حضور آنان در عرصه‌‏هاى بيدارى و حق‌‏طلبى نماد بارزى است كه با پيروى از الگوى آموزه‏‌هاى دينى فاطمى به وجود آمده است؛ به‏‌گونه‌اى كه رسانه‌‏هاى غربى همواره از تأثير انقلاب اسلامى و تغيير رويه زنان مسلمان در سراسر جهان سخن گفته‌‏اند؛ صحبت از زنانى كه روزى در فرهنگ برهنگى غوطه‌ور بودند و امروز با شناخت حقيقت وجودى خويش، در جبهه جنگ و جهاد و شهادت تا مرحله ايثارجان نيز گام نهاده‌‏اند.

امام خمينى(رحمه‏‌الله) در پيروزى و به ثمر رسيدن انقلاب اسلامى، مهم‏ترين و مؤثرترين عامل را حضور پرشور و پرتوان زنان در صحنه سياسى جامعه قلمداد كردند كه اين شيرزنان با رشد و آگاهى اسلامى و الهى خود توانستند حتى قوی‌‏تر از مردان در جامعه حضور يابند. از اين‌رو، ايشان مى‌‏فرمايد:  «آنچه كه در ايران بزرگ‏تر از هر چيز بود، تحوّلى است كه در بانوان ايران حاصل شد. بانوان ايران در اين نهضت انقلاب سهم بيشترى از مردان دارند و امروز هم، كه در پشت جبهه‌‏ها مشغول فعاليتند، سهم آن‏ها بيشتر از ديگران است».

نكته جالب در ميان سخنان حضرت امام(رحمه‌‏الله)، شناخت روان‏ شناسانه و عميق ايشان نسبت به روحيه زن، بخصوص «زن مسلمان ايرانى» است كه بدان اشاره مى‌‏كنند.

هدف زنان ما در مبارزات سياسى و حضور در صحنه‌‏هاى گوناگون جامعه، كسب جاه و مقام نيست و همان‏گونه كه اشاره شد، فاطمه زهرا(سلام الله) نيز هرگز به خاطر منافع فردى و شخصى خود وارد مبارزه سياسى نشد، بلكه با توجه به رسالت الهى، كه بر دوش داشت و در جهت دفاع از حريم امامت و ولايت، با استفاده از حربه‏‌هاى گوناگون سياسى وارد صحنه شد و چنان حماسه شكوهمند و ايثار و از جان ‏گذشتگى را تا مرز شهادت به نمايش گذاشت. امام راحل (رحمه‌‏الله) هم به اين بعد روحى و عرفانى زن اشاره مى‏نمايد كه زنان مسلمان جامعه اسلامى به خاطر دفاع از اسلام و قرآن وارد صحنه سياسى شدند و به همين خاطر، بايد اين حضور قوى را حفظ كنند، نه اينكه چون زن هستند بايد در كنج عزلت به سر برند و خانه ‏نشينى اختيار كنند و تابع محض حوادث و رويدادهاى جامعه باشند. ايشان مى‌‏فرمايد: «خانم‏‌ها براى اينكه يك چيزى ـ مثلاً ـ دستشان بيايد يا فرض كنيد كه صاحب منصب بشوند نمى‌‏آيند بيرون، خودشان و بچه‏‌هايشان را به كشتن بدهند. اين اسلام و قرآن است كه خانم‌‏ها را آورده است بيرون و همدوش مردها، بلكه جلوتر از مردها وارد صحنه سياست كرده است».

مقام معظم رهبرى نيز بارها به اين مسئله اشاره كرده كه زنان بايد در عرصه‏‌هاى سياسى فعّال باشند و لازمه يك نظام اسلامى حضور پرقدرت و آگاهانه اقشار اجتماع، بخصوص، بانوان است. ايشان مى‏‌فرمايد: «در نظام اسلامى، زنان بايد از درك سياسى برخوردار باشند، فنّ خانه‏‌دارى و همسردارى را بدانند و در صحنه فعاليت‏‌هاى اجتماعى، سياسى، علمى و خدمات، مظهر عصمت و طهارت و مناعت باشند».

زن مسلمان ايرانى با داشتن الگويى همچون صديقه طاهره(س) توانست با حضور خود در صحنه‏‌هاى پرشور دوران وحشت زاى طاغوت، حماسه انقلاب اسلامى را به منصّه ظهور برساند و سختى‏‌ها و مرارت‏‌هاى هشت سال جنگ تحميلى را به جان بخرد و با ايثارگرى‏‌هاى خود در پشت جبهه و گاه در درون جبهه و نيز تهاجم فرهنگى دشمن، توطئه‏‌هاى دشمن را نقش بر آب سازد و با تمسّك به حبل ‏المتين زهراى اطهر(س) به عنوان الگو و اسوه در صحنه‌‏هاى گوناگون جامعه حضور يابد و فريب تبليغات مغرضانه و مزوّرانه فريب‏كاران زر و زور و تزوير را نخورد و چه زيبا و دل‏نشين مقام معظّم رهبرى فرمود: «زنان مسلمان در زندگى شخصى، اجتماعى و خانوادگى خود بايد زندگى حضرت فاطمه(س) را از جهت خردمندى، فرزانگى و عقل و معرفت الگو و سرمشق قرار دهند؛ از بُعد عبادت، مجاهدت، حضور در صحنه تصميم ‏گيرى‏‌هاى عظيم اجتماعى، خانه‏‌دارى، همسردارى و تربيت فرزندان صالح از زهراى اطهر(س) پیروى كنند».

اميد است زنان مسلمان ايران و جهان با حضور بيدارگرانه خود و كسب آگاهى نسبت به مسائل اسلامى و شناخت اسلام واقعى، با داشتن الگوهايى همچون حضرت زهرا(س)، كه افتخار زنان جهان است، بيش از پيش اين موهبت و رحمت الهى را درك كنند و حضور خود را در صحنه‏‌هاى گوناگون جامعه در چارچوب اسلامى تداوم بخشند.

 

منابع

ستودگان و ستايشگران، سخنان مقام معظم رهبرى

جمشيد هاشميان‏فر، رضايت جوانان و گرايش آن‏ها به الگوى خودى

محمدرضا شرفى، جوان و نيروى چهارم زندگى

روح‌‏الله موسوى خمينى، صحيفه نور، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، 1366، ج 5

امام خمينى، در جستجوى راه از كلام امام رحمه‌‏الله ، دفتر سوم: زن، چ دوم، تهران، اميركبير، 1363

ماهنامه كوثر شماره 8

 

تهيه و تنظيم: سرهنگ اسدالله مالکی؛ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامي آذربايجان غربي


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون