نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1397/11/27      17:23:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:867


نسخه چاپی
نقش و جایگاه رسانه ها برفعاليت هاي اجتماعي
گروه اجتماعي - امروز نقش و جايگاه رسانه ها در حدي است که نمي‌توان زندگي را بي حضور آنها قابل تصور دانست. رسانه ها فقط وسيله سرگرمي نيستند؛ بلکه در بسياري از جنبه هاي فعاليت اجتماعي و فردي ما دخالت و نقش دارند.

 

گسترش و توسعه وسايل ارتباط جمعي در زندگي انسان ها به حدي است که عصر کنوني را عصر «ارتباطات» ناميده اند. بعيد نيست که انسان امروزي را انسان رسانه اي و فرهنگ جديد را محصول تبليغات وسايل ارتباط جمعي بدانيم.

انسان ها امروزه در معرض نهادهاي رسانه اي متولد مي شوند، مي انديشند، دنيا را در اين رهگذر مي شناسند و رفتارهاي خود را براساس الگوهاي برگرفته از کتاب، مجله، فيلم، ماهواره، اينترنت و... (يعني رسانه هاي رايج عصر ما) سامان مي دهند.

گسترش فناوري هاي اطلاعاتي و جهاني شدن رسانه ها از يک طرف، نگاه خوشبينانه و انتظار مدينه‌ فاضله‌ ديرينه و از طرف ديگر نگاه بدبينانه و فرسايش هويت هاي فردي و اجتماعي را نمودار مي سازد. بنابراين، بررسي نقش رسانه ها در هويت‌يابي يا بحران هويت، از موضوعاتي است که بايد با دو رويکرد متمايز به آن پرداخته شود.

 تنها در صورت آگاهي از نقش و جايگاه رسانه هاست که مي‌توان از تأثيرات منفي رسانه‌هاي مهاجم، جلوگيري و از فناوري‌هاي جديد ارتباطي در جهت فرهنگ سازي مثبت و تسهيل فرايند هويت‌یابي بهره برداري کرد. با جهاني شدن رسانه ها يک فرايند ساده در افول هويت‌ها در حال به وقوع پيوستن است.

امروزه در دنياي غرب، شاهد ناپديد شدن تدريجي چارچوب‌هاي شناخته شده‌ سنتي و بسيار ارزشمندي بوده‌ايم که مردم مي توانستند از آنها براي شناختن خود و جايگاهشان در جامعه استفاده کرده، هويت‌هاي شخصي و جمعي خود را با آرامش نسبي بپذيرند. اين منابع هويتي، در گذشته، طبقه اجتماعي، خانواده‌هاي گسترده و هسته‌اي، مليت و مذهب بوده اند که در دهه هاي اخير با جريان جهاني سازي حاکم بر رسانه ها، رو به افول هستند.

هویت ملی بیش از آنکه در واقعیت دیده شود، انگاره‌ای ذهنی است که پایه و اساس پایبندی و تعلقات مشترک، احساسات مشترک، سنت و رسوم و ارزش‌های یک ملت را تشکیل می دهد. بنابراین از این نظر می‌توان رسانه ها را عامل مهمی در ایجاد و توقیت هویت ملی دانست.

رسانه ها و سایر موسسات فرهنگی غالبا نقشی اساسی در پیوند موضوعات تاریخی، خاستگاه پیوستگی ها و سرنوشت ها ایفا می کنند. رسانه‌های جمعی علاوه بر موسسات آموزشی و مذهبی و خانواده، نقش مرکزی را در تعیین هویت ملی، حفظ و تقویت آن در تصور مردم ایفا می کنند.

فرسايش هويت هاي جمعي و با ثبات گذشته، به فروپاشي و بحران هويت فردي نيز منجر شده است. ديدگاه جهاني سازي و رسانه هاي بدون مرز، نه تنها در غرب بلکه در تمامي کشورها خطر بحران هويت و تضعيف هنجارهاي اجتماعي را به همراه دارد.

تعامل پليس و رسانه يك اصل در ترويج فرهنگ احترام به حقوق اجتماعي و نظم و انضباط جامعه است و در اين عرصه، تدبير پليس و مديريت رسانه اي در تعاملي هدفمند و هوشمندانه زير بناي فرهنگ سازي عمومي شده است.

آنچه پليس براي بازتاب تاثير پذيري ماموريت ها و حضور فعالانه خود در جامعه به طور جدي به آن مي انديشد تعالي و استانداردسازي رفتار كاركنان انتظامي و حرفه اي گرايي است که رسانه ها مي تواند به عنوان بازويي توانمند پليس را در فرهنگ سازي رفتار متعالي و اخلاق مدارانه و اميد بخش ياري دهد.

رسانه ها و سایر موسسات فرهنگی غالبا نقشی اساسی در پیوند موضوعات تاریخی، خاستگاه پیوستگی ها و سرنوشت ها ایفا می کنند. رسانه‌های جمعی علاوه بر موسسات آموزشی ومذهبی و خانواده، نقش مرکزی را در تعیین هویت ملی، حفظ و تقویت آن در تصور مردم ایفا می‌کنند. هویت ملی نیز بیش از آنکه در واقعیت دیده شود، انگاره ای ذهنی است که پایه و اساس پایبندی و تعلقات مشترک، احساسات مشترک، سنت و رسوم و ارزش‌های یک ملت را تشکیل می دهد. بنابراین از این نظر می‌توان رسانه ها را عامل مهمی در ایجاد و تقویتت هویت ملی دانست.

ارائه هرگونه پيشنهاد كار براي بهبود امور اجتماعي و فرهنگي بايد مبتني بر پژوهشهاي كاربردي باشد. در مورد تأثير رسانه‌هاي فراملّي از جمله ماهواره و اينترنت و نيز مقابله با بازار محصولات فرهنگي خارجي، برافزايش جرم و جنايت در جامعه نيز بايد ابتدا از طريق نظرسنجي و مطالعات كاربردي به سنجش وضع موجود پرداخت و در صورت اثبات رابطه معنادار به اتّخاذ تدبير پرداخت.

در عصر حاضر نقش رسانه ها از اطلاع رساني صرف فراتر رفته و ابعاد امنيتي جديدي در سطح ملي و بين المللي ايجاد کرده است و علاوه بر تأثيرگذاري بر افکار عمومي، سياست گذاري هاي کشور را هم متأثر مي کند به گونه اي که از آن ها به عنوان رکن چهارم دموکراسي ياد مي‌شود.

 

نتیجه گیری و پیشنهاد

با توجه به اهمیت الگوها در شکل‌گیری شخصیت و حیات فردی و اجتماعی کودک، می‌توان الگوها را به شکل مستقیم و غیرمستقیم، مربی کودکان دانست. فقدان الگوهای برخاسته از هویت ملی و مذهبی جامعه، منجر به بیگانه شدن کودکان می‌شود؛ کودکانی که نسل جوان و آینده را می‌سازند و میراث‌دار فرهنگ آن جامعه محسوب می‌شوند. زیرا هویت هر جامعه‌ای برگرفته از فرهنگش است. صالحی امیری در کتاب «دیپلماسی فرهنگی» می‌نویسد: «فرهنگ هویت‌دهنده است و در واقع رکن اساسی شخصیت و هویت انسانی ملت‌ها در فرهنگ و میراث تاریخی آن‌ها نهفته است». ناصر باهنر معتقد است مفهوم هویت فرهنگی تا حد زیادی با میراث فرهنگی (آنچه از گذشتگان به ارث رسیده است) ارتباط دارد. در واقع مخاطب‌شناسی یکی از ابعاد مهم در علوم ارتباطات محسوب می‌شود که در کشور ما به آن اهمیت لازم داده نمی‌شود. حتی در ساخت برنامه‌های کودک و نوجوان، به شرایط سنی مخاطب توجه نمی‌شود و در پخش برنامه‌ها نیز زمان‌بندی درستی برای گروه‌های مختلف سنی دیده نمی‌شود.

ارائه الگوهایی که برخاسته از هویت ملی و مذهبی جامعه است به کودکان همانند اسطورهای شخصیتی شاهنامه و همچنین زندگی‌نامه و داستانهایی از ائمه معصومین و بالاخص قصه های آموزنده قرآن باعث می گردد تا کودکان سرزمین مان به دنبال الگوبرداری از شخصیت‌ها و اسطوره های بیگانه نباشند.

 

نويسنده: سرهنگ رحیم جهانبخش؛ فرمانده انتظامی استان زنجان


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون