نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1397/11/28      10:43:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:265


نسخه چاپی
استفاده بی رویه دانش آموزان از فضای مجازی و گوشه گیری ناخواسته آنان
گروه اجتماعی - اکثر کاربران فضای مجازی نسل های جوانی هستند که تجربه های اجتماعی کمتری نسبت به نسل‌های گذشته دارند.
 

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی یک ظرفیت و فرصت مناسب برای جامعه ایران است ولی در کنار تمام مزیت‌های خود می تواند بسیاری از افراد جامعه و کاربران خود را درگیر مشکلات رفتاری و اجتماعی کند، چرا که انفجار اطلاعات در این فضا بسیاری از افراد را در دایره ای از سردرگمی و ابهام فرو می برد.

اکثر کاربران فضای مجازی نسل های جوانی هستند که تجربه های اجتماعی کمتری نسبت به نسل های گذشته دارند. فضای مجازی به طور یکسان و همزمان دارای کارکردهای مثبت و منفی است، به طوری که عملکرد افراد در این فضا نوع کارکرد و کاربرد فضا را مشخص می کند. منشاء اتفاقات منفی درون فضای مجازی نیست،  فضای مجازی فقط اتفاقات و آسیب های موجود را بروز داده و نمایش می دهد، برای مثال شبکه های اجتماعی همانند یک دستگاه سونوگرافی لایه ها و اعماق درونی اجتماع را به تصویر می کشد. شایسته است افرادی که دارای ظرفیت های قوی و قدرتمند در حوزه تولید محتوا هستند، فضای مجازی را مورد توجه قرار داده و محتوای این فضا را مملو از مفهوم های ناب و ارزشمند کنند.

عدم وجود بُعد مکان، زمان و محدودیت در دسترسی از مهم ترین ویژگی های فضای مجازی به شمار می آیند، به طوری که هر کدام از این عوامل می توانند سبب بروز یا جلوگیری از آسیب های نابهنجار اجتماعی شوند. فضای مجازی دارای آسیب‌های مخربی است که دشمن ابتدا خانواده و شاکله اصلی آن مادر را هدف قرار داده است و خودشان نیز بر این مسئله واقف هستند و پس از آن نوجوانان و جوانان قرار دارند که آلزایمر، افسردگی، بروز مشکلات فردی و اجتماعی آسیب‌هایی پیش رو کاربران فضای مجازی است که لازم است به این مسائل توجه شود. آشنایی افراد با این فضا سبب خواهد شد فرصت ارتکاب بسیاری از جرایم از افراد سود جو سلب شود.

با توجه به تهدیدات و خطرات فضای مجازی و همچنین عدم آگاهی بسیاری از کاربران دانش آموزان باید قبل از ورود به فضای مجازی نسبت به کسب آموزش و مهارت لازم اهتمام جدی داشته باشند و در این زمینه از والدین یا دوستان خود کمک بگیرند. از جمله نهادهایی که می تواند در این زمینه به شکلی پررنگ و موثر حضور داشته باشد، وزارت آموزش و پرورش و به تبع آن مدارس و معلمان هستند.

آموزش و پرورش به عنوان اصلی ترین نهاد اجتماعی بیشترین تاثیر تربیتی را بر روی یکایک افراد جامعه دارد به شرطی که به موقع و به جا، بتواند کارکرد جامعه پذیری و در کنار آن پیشگیری از آسیب های اجتماعی را بدون هیچ وقفه ای به شکلی مناسب به انجام رساند.

دانش آموزان با ورود به مدرسه به سبب همراهی با همسالان خود و تاثیرپذیری از آنها، ورای علم آموزی، با فناوری های نوین حاکم بر جامعه خود بیشتر آشنا می شوند و در پی آن بصیرتی به دست می آورند که دست به تحلیل و تفسیر عقاید و باورهامی زنند. یکی از چالش های موجود در مدارس و آسیب های همراه آن فضای مجازی و نحوه مدیریت استفاده از آن است. باید پذیرفت برای مقابله با این آسیب‌های فضای مجازی، هرچقدر هم در کلاس های درس فضا را تنگ و محدود به آموزش کنیم باز هم نمی توان دانش آموز را در بند کشید و آزادی اندیشه را از او سلب کرد.

متاسفانه در سال های اخیر، استفاده بی رویه و بدون پشتوانه فرهنگی از فضای مجازی در بین دانش آموزان منجر به انزوای آنان در محافل خانوادگی و اجتماعی شده است و هرچه پیش می‌رویم با ابعاد ناشناخته و پر حادثه‌تری از این فضا آشنا می‌شویم.

با توجه به هویت کاذب و غیرواقعی فضای مجازی و حاشیه امنی که برای عدم شناخت واقعی برای دانش آموزان ایجاد شده می توان گفت آن‌ها دائما در تلاش برای حضور بیشتر در شبکه های اجتماعی همچون تلگرام، فیس بوک و غیره هستند که در این فضا بیش از اهمیت هویت، دانش آموز سعی در ارائه علایق و اندیشه های خود دارد که این خود بسیار خطرناک است.

 

تهیه و تنظیم: مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی خراسان شمالی


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون