نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1397/12/8      15:3:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:239


نسخه چاپی
عفاف و حجاب در رفتار حضرت زهرا(س)
گروه اجتماعی - حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است، بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشند؛ تا حجاب اسلامی محقق شود. گاهی، ممکن است یک بُعد باشد ولی دیگری نباشد که در این صورت، نمی توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
 

عفاف وحجاب در رفتار حضرت زهرا(س)

«عفاف و حجاب» در رفتار فاطمه(س) نمود کاملی دارد که با افتخار می‌توان گفت که در میان زنان جهان حضرت فاطمه‌ى زهرا(س) بسیار پاکدامن و عفیف بودند و در طول زندگى خویش، در خانه و خانواده و روابط اجتماعی تجسم عینی حیا و عفاف به حساب مى آمدند.

حضرت فاطمه(س) اگرچه نمونه کامل یک زن مسلمان در تمام اوصاف و کمالات اسلامى به ویژه در حجاب و عفاف بود، ولى مسائل سیاسى و اجتماعى را نیز در مواقع حساس نادیده نمى گرفت، ودر صورت لزوم در اجتماع حضور می یافت و به مبارزه می پرداخت و حتی در مجامع عمومى و خصوصی به مناظره نشست و به روشنگری پرداخت، ولى در عین حال هرگز از پرده حجاب کامل و عفاف لازم بیرون نرفت.

 

مفهوم حجاب

اگر به معنای عام، هر نوع پوشش و مانع از وصول به گناه را حجاب بنامیم، حجاب می تواند اقسام متفاوتی داشته باشد، از جمله حجاب ذهنی، فکری و روحی، علاوه بر این، در قرآن از انواع دیگر حجاب که در رفتار خارجی انسان تجلی می کند، نام برده شده است، مثل حجاب و پوشش در نگاه که به مردان و زنان، در مواجهه با نامحرم توصیه شده است.

پوشش، معرف شخصیت و عفت زن مؤمن است و موجب می گردد که افراد لاابالی جرأت نکنند به او جسارت کرده و به دید شهوت و هوسرانی به او بنگرند. زنان مؤمن برای این که مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونه ای خود را بپوشانند که زمینه ای برای بی حرمتی به آنها فراهم نگردد.

در اینجا، می توان نتیجه گرفت که برای ایجاد فرهنگ حجاب و پوشش مناسب در جامعه، باید ابتدا پایه های اعتقادی و بینش افراد را نسبت به این موضوع، محکم کنیم و این، یعنی نهادینه‌سازی باورهای درست و فرهنگ‌سازی دقیق. بنابراین، تهدید و اجبار، هیچ‌گاه به عنوان اولین راهکار، اثر بخش نخواهد بود.

این آیه، به پیامبر فرموده است که ابتدا، به زنان و دختران خود و بعد، به زنان مؤمن بگو که حجاب را رعایت کنند. یعنی، در امر به معروف، اول از خودی ها و نزدیکان شروع کنیم، سپس به سراغ دیگران برویم. همچنین در احکام الهی، تفاوتی میان همسران و دختران پیامبر، با دیگر زنان وجود ندارد. احکام دینی، باید مورد توجه و استفاده ی همه قرار گیرد.

هر پدیده ای، آثار و پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت. حجاب نیز، به عنوان یک راهکار عملی، آثار فردی و اجتماعی مختلفی را به دنبال خواهد داشت.

 

آثار و پیامدهای رعایت حجاب

الف- آثار فردی

در خصوص آثار فردی رعایت حجاب، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1. احترام به شخصیت زن، به واسطه‌ی رعایت حجاب، 2. مصونیت ارتباطات زن با مردان غریبه، 3. حفظ اعتقادات مذهبی برای افراد، 4. حفظ عفت زن و جلوگیری از فساد و ناهنجاری.

 

ب - آثار اجتماعی

آثار اجتماعی رعایت حجاب فراوانند که برخی از آنها عبارتند از:

1. سلامت نسل جدید جامعه، 2. پیشگیری از فساد اخلاقی، 3. مبارزه با مظاهر بی دینی، 4. حفظ کیان خانواده.


انواع حجاب قرآنی

1. حجاب چشم

«قل للمؤمنین یغضّوا من ابصارهم؛ ای رسول، به مردان مؤمن بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند». (سوره ی نور، آیه ی 30)

«قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهنّ؛ ای رسول، به زنان بگو تا چشم ها را از نگاه ناروا بپوشند». (سوره ی نور، آیه ی 31)

 

2. حجاب در گفتار

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب گفتاری زنان در مقابل نامحرم است.

«فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض؛ زنها که نازک و نرم با مردان سخن نگویید، مبادا آن که دلش بیمار (هوا و هوس) است، به طمع افتد». (سوره ی احزاب، آیه ی 32)

 

3. حجاب رفتاری

نوع دیگر حجاب و پوشش قرآنی، حجاب رفتاری زنان در مقابل نامحرم است. به زنان دستور داده شده است به گونه ای راه نروند که با نشان دادن زینت های خود باعث جلب توجه نامحرم شوند.

«و لا یضربن بارجلهنّ لیعلم ما یخفین من زینتهنّ؛ و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود». (سوره ی نور، آیه ی 31)

از مجموع این مباحث، به روشنی استفاده می شود که مراد از حجاب اسلامی، پوشش و حریم قائل شدن در معاشرت زنان با مردان نامحرم، در خلال رفتارهای مختلف آنها، مثل نحوه ی پوشش، نگاه، حرف زدن و راه رفتن است.

بنابراین، حجاب و پوشش زن، به منزله ی یک حاجب و مانع در مقابل افراد نامحرمی است که قصد نفوذ و تصرف در حریم ناموس دیگران را دارند.

 

در انتها، این نوشتار را با بیان سخنانی از استاد شهید «مرتضی مطهری» که در تبیین فلسفه ی حجاب در اسلام، تلاش علمی فراوانی داشت، به پایان می رسانیم: «عده ای می گویند: چون حجاب، به معنی پرده است، اسلام خواسته است زن باحجاب باشد، یعنی همواره پشت پرده بوده و در عزلت و گوشه نشینی باشد، اما باید بدانیم آنچه درباره‌ی پوشش زن است کلمه «ستر» به کار می‌رود. پوشش زن، در اسلام آن است که در معاشرت با مردان، بدن خود را پوشانده و از جلوه گری، پرهیز کند».

 

نتیجه گیری

احکام و دستوراتی که اسلام در سیره معصومین و حضرت زهرا(س) الگوی عملی جوامع قرار داده، همه و همه بیانگر توجه دقیق و موشکافانه اسلام نسبت به سلامت جامعه و فرد می باشد. در روابط اجتماعی عفاف و حجاب رمز بهداشت و سلامت روانی جامعه است و یکی از ارزش‏‌های والای انسانی و اسلامی که سرچشمه ارزش‌‏های دیگر، و موجب آثار درخشان معنوی است، که می‏‌توان آن ها را از پایه‏‌های اخلاق و صفت کلیدی برای عقب زدن رذایل در روابط اجتماعی و سوق دهنده به سوی تکامل و درجات عالی و کمالات متعالی زنان و مردان در جامعه دانست.

در بین مسائل مختلف اخلاقی واجتماعی خانواده، رعایت عفاف و حجاب زنان و مردان، و نحوه ارتباط های اجتماعی از مسائل مهمی است که متاسفانه امروز در جوامع با تهاجم و شبیه‌خون فرهنگی مورد غفلت و تسامح و تساهل قرار گرفته است و بنیان خانواده و اجتماع را مورد هجمه قرار داده است. وضعیت موجود در روابط اجتماعی و خانوادگی نشان می دهد که نوعی انحراف از فطرت زنان و مردان ایجاد شده است که ماحصل آن گامی به سوی بی بند و باری و فساد در روابط اجتماعی است.

جهت حل معضلات و مشکلات اجتماعی نیاز به الگوی عملی برای زنان و مردان است که با پیروی از این الگو وهمانندسازی می‌توانند مسیر هدایت و سعادت و آرامش را به دست آورند. با توجه به وضعیت عفاف و حجاب در جامعه امروز و آشنایی با سیره فاطمه(س) و الگوگیری در گفتار و رفتار و رعایت عفاف در روابط اجتماعی، بسیار ضروری و حیاتی است.

شناخت و معرفت فاطمی نشان می دهد که در سیره و روش آن حضرت حفظ ححاب و عفاف اصلی مهم است که هرگز مانع فعالیت‌های اجتماعی نمی شود؛ بلکه بی مبالاتی در حفظ و رعایت عفاف و حجاب و خودنمایی و تبرج و اختلاط بی‌جا در معاشرت‌ها ممنوع و مذموم است. و این که حکم عفاف و حجاب برای شناخته شدن زن به عفاف و پاکی و امنیت او از آزار و اذیت‌های اجتماعی الزامی شده است. اسلام می‌خواهد با تدبیر و درایت زن و مرد در روابط اجتماعی با هم مرتبط باشند تا نگاه انسانی و بستر تکاملی در جامعه فراهم شود و جسم‌ها در دید قرار نگیرد، بلکه معرفت و انسانیت و ارزش ها در معاشرت ها حاکم شود.

 

نویسنده: سرهنگ مهدی سرپناه؛ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی غرب تهران


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون