نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1397/12/22      16:29:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:105


نسخه چاپی
استفاده بي رويه دانش آموزان از فضاي مجازي و گوشه گيري ناخواسته آنان
گروه اجتماعی- فضاي مجازي و شبکه هاي اجتماعي يک ظرفيت و فرصت مناسب براي جامعه ايران است ولي در کنار تمام مزيت‌هاي خود مي تواند بسياري از افراد جامعه و کاربران خود را درگير مشکلات رفتاري و اجتماعي کند.

اکثر کاربران فضاي مجازي نسل هاي جواني هستند که تجربه هاي اجتماعي کمتري نسبت به نسل هاي گذشته دارند. فضاي مجازي به طور يکسان و همزمان داراي کارکردهاي مثبت و منفي است، به طوري که عملکرد افراد در اين فضا نوع کارکرد و کاربرد فضا را مشخص مي کند. منشاء اتفاقات منفي، درون فضاي مجازي نيست، فضاي مجازي فقط اتفاقات و آسيب هاي موجود را بروز داده و نمايش مي دهد، براي مثال شبکه هاي اجتماعي همانند يک دستگاه سونوگرافي لايه ها و اعماق دروني اجتماع را به تصوير مي کشد. شايسته است افرادي که داراي ظرفيت هاي قوي و قدرتمند در حوزه توليد محتوا هستند، فضاي مجازي را مورد توجه قرار داده و محتواي اين فضا را مملو از مفهوم هاي ناب و ارزشمند کنند.

عدم وجود بُعد مکان، زمان و محدوديت در دسترسي از مهم ترين ويژگي هاي فضاي مجازي به شمار مي آيند، به طوري که هر کدام از اين عوامل مي توانند سبب بروز يا جلوگيري از آسيب هاي نابهنجار اجتماعي شوند. فضاي مجازي داراي آسيب‌هاي مخربي است که دشمن ابتدا خانواده و شاکله اصلي آن مادر را هدف قرار داده است و خودشان نيز بر اين مسئله واقف هستند و پس از آن نوجوانان و جوانان قرار دارند که آلزايمر، افسردگي، بروز مشکلات فردي و اجتماعي آسيب‌هايي پيش رو کاربران فضاي مجازي است که لازم است به اين مسائل توجه شود. آشنايي افراد با اين فضا سبب خواهد شد فرصت ارتکاب بسياري از جرايم از افراد سود جو سلب شود.

با توجه به تهديدات و خطرات فضاي مجازي و همچنين عدم آگاهي بسياري از کاربران دانش آموزان بايد قبل از ورود به فضاي مجازي نسبت به کسب آموزش و مهارت لازم اهتمام جدي داشته باشند و در اين زمينه از والدين يا دوستان خود کمک بگيرند. از جمله نهادهايي که مي تواند در اين زمينه به شکلي پررنگ و موثر حضور داشته باشد، وزارت آموزش و پرورش و به تبع آن مدارس و معلمان هستند.

آموزش و پرورش به عنوان اصلي ترين نهاد اجتماعي بيشترين تاثير تربيتي را بر روي يکايک افراد جامعه دارد به شرطي که به موقع و به جا، بتواند کارکرد جامعه پذيري و در کنار آن پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي را بدون هيچ وقفه اي به شکلي مناسب به انجام رساند.

دانش آموزان با ورود به مدرسه به سبب همراهي با همسالان خود و تاثيرپذيري از آنها، وراي علم آموزي، با فناوري هاي نوين حاکم بر جامعه خود بيشتر آشنا مي شوند و در پي آن بصيرتي به دست مي آورند که دست به تحليل و تفسير عقايد و باورها مي زنند. يکي از چالش هاي موجود در مدارس و آسيب هاي همراه آن فضاي مجازي و نحوه مديريت استفاده از آن است. بايد پذيرفت براي مقابله با اين آسيب‌هاي فضاي مجازي، هرچقدر هم در کلاس هاي درس فضا را تنگ و محدود به آموزش کنيم باز هم نمي توان دانش آموز را در بند کشيد و آزادي انديشه را از او سلب کرد.

متاسفانه در سال هاي اخير، استفاده بي رويه و بدون پشتوانه فرهنگي از فضاي مجازي در بين دانش آموزان منجر به انزواي آنان در محافل خانوادگي و اجتماعي شده است و هرچه پيش مي‌رويم با ابعاد ناشناخته و پر حادثه‌تري از اين فضا آشنا مي‌شويم.

با توجه به هويت کاذب و غيرواقعي فضاي مجازي و حاشيه امني که براي عدم شناخت واقعي براي دانش آموزان ايجاد شده مي توان گفت آن‌ها دائما در تلاش براي حضور بيشتر در شبکه هاي اجتماعي همچون تلگرام، فيس بوک و غيره هستند که در اين فضا بيش از اهميت هويت، دانش آموز سعي در ارائه علايق و انديشه هاي خود دارد که اين خود بسيار خطرناک است.

تهيه و تنظيم: رضا رضا زاده - واحد اجتماعي يگان امداد فاتب


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون