نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1398/1/21      18:40:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:189


نسخه چاپی
جايگاه نظم و امنيت در اسلام
گروه اجتماعی- قرآن کريم با برنامه اصلاحي، مانع از تصميم قطعي مجرم به ارتکاب جرم و ورود او به زندگي مجرمانه شده و با راهنمايي هاي معقولانه و زيرکانه، جرم را در مرحله عملياتي و اقدام، خنثي و متوقف مي سازد.

در تمام ادوار تاريخ بشري از زمان آدم تا به امروز كه در عصر ارتباطات و اطلاعات بسر مي بريم انسان ها با نيازهاي متفاوتي پاي به جهان گذاشته اند ولي در تمامي اين ادوار يك نياز هميشگي و دائمي مهمترين دغدغه بشر براي زندگي خوب و رهنمون شدن به تعالي بوده است و آن دغدغه نياز به امنيت بوده و هست.

 امنيت يک فرآيند چند وجهي است که توليد آن با ساز و کار واحد امکان‌پذير نيست بلکه مشارکت ساير دستگاه‌ها در توليد امنيت مي‌تواند شکل‌گيري امنيت را با پويايي و سرعت عمل توأم کند. همچنین نگرش صحيح به مقوله نظم و امنيت به همراه برنامه ريزي علمي، جلب مشارکت عمومي، مديريت قوي و کار بي وقفه، نتايج درخشان بيشتري براي نيروي انتظامي و ملت خواهد داشت.

 در هر جامعه ای رشد و توسعه نظم و امنیت معلول توسعه اقتصادي، فرهنگي، آموزشي، سلامت روان و بهداشت عمومي و ... در آن جامعه است. در این خصوص در استان کرمان بايستي مردم و نهادهاي مسئول استان بر سهمي كه در توليد، حفظ و ارتقاء نظم وامنيت پايدار دارند واقف و با انجام وظايف و تكاليف خود پليس را ياري و امنيت پايدار را با كمترين آسيب و جرم؛ نصيب توسعه استان کنند. همچنین رشد و توسعه نظم و امنيت یک فرآیند بین بخشی است و تمامی بخش های جامعه در آن نقش و سهم دارند؛ براي پيشگيري از جرایم و گسترش امنیت در جامعه افراد و نهادهاي بسياري دخيل هستند.

اسلام برای امنیت اهمیت ویژه ‏ای قائل است و حفظ و تأمین امنیت را از وظایف دولت اسلامی می‏داند و برای برقراری نظم و آرامش عمومی دستورالعمل‏ های جالب و ارزنده‏ای دارد. در این راستا قرآن کریم امنیت را در زمره امدادهای الهی می‏ شمارد و می‏فرماید: «ثم أنزل علیکم من بعد الغمّ أمنةً نعاسا»: سپس، بعد از آن غم و محنت، آرامشی سبک بر شما نازل کرد و در آیه‌ای دیگر امنیت را یکی از اهداف استقرار حاکمیت خداوند و حکومت صالحان و طرح امامت می‏ داند.

بر اساس تحليل روان شناسانه، معمولاً افراد مراحل زير را در هنگام ارتکاب جرم طي مي کنند:
اولاً، آگاهانه و بر اساس اراده و اختيار به منظور جلب منفعت مادي و دفع ضرر، تصميم به ارتکاب جرم مي گيرند و ممکن است زمينه ساز چنين اقدامي، عوامل پنهان و آشکار مختلف اجتماعي و فرهنگي و اقتصادي باشد.

ثانياً، در هنگام اجراي اين تصميم، سعي مي کنند ضمن کسب سود، از ضررهاي ناشي از اقدام مجرمانه (نظير دستگيري، آبروريزي، تحقير و مجازات) نيز مصون بمانند.

ثالثاً، اهداف و آماج سهل الوصول و بدون حفاظت مؤثر را به عنوان طعمه برمي گزينند.

 قرآن کريم با طراحي يک سياست فراگير و با پيشگيري اصلاحي، تعليم و تربيت فردي و اجتماعي بر اساس آموزه هاي و حياني و تقويت جنبه هاي معنوي و همچنین رفع فقر و ايجاد تعهدات مذهبي و حل مشکلات اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي، درصدد تأثيرگذاري در مرحله تصميم گيري افراد و با همه اين مراحل و عوامل به مبارزه برخاسته است؛ قرآن با راهنمايي و استفاده از پيشگيري وضعي از طريق کاهش فرصت ها و دستاوردها و موقعيت هاي ارتکاب جرم و سلب ابزار و آلات آن و افزايش ميزان خطر دستگيري و حفاظت از آماج جرم، وقوع جرم را ممتنع و خنثي مي نمايد يا حداقل کاهش مي دهد.

همچنين با دستور به مجازات مجرمان و ايجاد رعب در بين همه آناني که مستعد ارتکاب جرم هستند، ما را به پيشگيري کيفري رهنمون کرده است.

در پيشگيري اصلاحي سعي بر اين است که با تعليم و تربيت صحيح افراد، رشد و تعالي فکري و فرهنگي جامعه، شناخت علل و زمينه هاي اجتماعي ارتکاب جرم و برطرف کردن آنها، از شکل گيري تمايلات مجرمانه در افراد جلوگيري شود. همچنين با انجام اصلاحات فردي و اجتماعي و رفع مشکلات آحاد جامعه (نظير فقر و بيکاري) و تأمين نيازهاي حياتي و تقويت نهادهاي اجتماعي (همانند خانواده و مدرسه) و ترويج اخلاق و ارزش هاي انساني، مانع از کشيده شدن افراد به زندگي مجرمانه مي گردد.

قرآن کريم بيش از همه، به اصلاح و تربيت افراد و سوق دادن آنان به اخلاق و کارهاي نيک و جلوگيري انسان ها از ارتکاب جرم و گناه، اهتمام ورزيده است تا جايي که رسالت اصلي اين کتاب آسماني را هدايت و اصلاح جامعه انساني قلمداد کرده است.

علاوه بر آیات متعدد قرآنی درباره امنیت، می‏توان در بیشتر منابع و متون اسلامی هم مطالبی پیدا کرد. امیر مؤمنان علی (ع) اسلام را به خودی خود «امنیت‏ آور» خوانده و درباره ایشان فرموده اند: «فجعله امنا لمن علقه و سلما لمن دخله»: خداوند اسلام را وسیله امنیت برای کسی قرار داده که آن را بپذیرد.

قرآن کريم با برنامه اصلاحي، مانع از تصميم قطعي مجرم به ارتکاب جرم و ورود او به زندگي مجرمانه شده و با راهنمايي هاي معقولانه و زيرکانه، جرم را در مرحلة عملياتي و اقدام، خنثي و متوقف مي سازد و همچنين با دستور به مجازات مجرمان و ضمانت اجرايي کيفري و ارعاب ناشي از آن، به پيشگيري کيفري از جرم مي پردازد.

 قرآن کريم براي پيشگيري از جرم، برخلاف مکتب تحققي و پوزيتيويستي، تنها به اصلاح مجرم و رفع زمينه هاي فردي و اجتماعي گرايش هاي مجرمانه، بسنده نکرده است و نيز همانند مکاتب سزادهي، تنها پيشگيري کيفري و مجازات مجرم را توصيه نکرده است، بلکه سياست پيشگيري فراگير و واقع بينانه اي را در اين زمينه ارائه داده است و اين همان ديدگاه و نتيجه اي است که امروز مقام معظم رهبري تبيين مي فرمايند.

نویسنده: سرتيپ دوم پاسدار"رضا بنی اسدی فر" فرمانده انتظامی استان کرمان                                

 


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون