نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1398/2/11      15:45:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:197


نسخه چاپی
گام های تحقق شعار سال(رونق تولید)
گروه اجتماعی -یزد- در سایه امنیت پروژه های اقتصادی راه اندازی و سرمایه جذب می شود اما در مقابل ناامنی باعث فرار سرمایه و بی‌رغبتی سرمایه گذار و بی اعتمادی به کشور می شود و هیچ فعالیتی امکان عملی شدن و به سرانجام رسیدن را نخواهد داشت.

با توجه به نامگذاری سال 98 به سال "رونق تولید" از سوی رهبر فرزانه انقلاب، دغدغه و تأکید معظم له به مسئله اقتصاد و توسعه تولید ملی با هدف استقلال اقتصادی و تقویت و تحکیم بنیه های تولید و اشتغال و رونق فضای کسب و کار مشهود است. بر اساس همین و اهمیت آن بنا به تدبیر شایسته فرمانده محترم ناجا پلیس امنیت اقتصادی ناجا تشکیل تا به رونق تولید کمک کند.

امنیت به ویژه امنیت اقتصادی ضروری‌ترین نیاز برای تداوم زندگی بشری و سنگ بنای جوامع برای پیشرفت و شکوفایی است و یکی از مؤلفه های مهم و تأثیرگذار در تحقق رونق تولید، وجود امنیت است؛ چرا که امنیت نه تنها برای فعالیت های اقتصادی بلکه برای هر نوع فعالیت دیگر حیاتی است.

در سایه امنیت پروژه های اقتصادی راه اندازی و سرمایه جذب می شود اما در مقابل ناامنی باعث فرار سرمایه و بی‌رغبتی سرمایه گذار و بی اعتمادی به کشور می شود و هیچ فعالیتی امکان عملی شدن و به سرانجام رسیدن را نخواهد داشت.

ناجا به عنوان لجمن  تأمین و برقراری نظم و امنیت جایگاه والایی در ایجاد امنیت برای تولید و اقتصاد و رفع دغدغه سرمایه گذاران ایفاء می کند و شکوفه های اقتصاد در سایه امنیت به میوه‌های ثمربخش رونق تولید تبدیل می شوند و ناجا حسب وظایف ذاتی همچنان تا پای جان حافظ جان و مال مردم است و اجازه جولان به مخلان نظم و امنیت را نخواهد داد.

آنچه که می تواند در تحقق شعار سال 1398 مؤثر باشد؛ عزم ملی برای تحقق منویات مقام عظمای ولایت؛ حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی)، کار و تلاش، تقویت و توسعه و حمایت از تولید داخل، مقابله با قاچاق کالا و ارز، اتحاد، همکاری، همدلی و هم افزایی همه سازمان ها و نهادها و ادارات و آحاد جامعه، عماران و نخبگان حوزه اقتصادی است.

در وضعیت موجود و با توجه به گستردگی مرزها، تعدد مبادی ورودی و خروجی اعم از رسمی و غیررسمی، حجم بالای کالای ورودی به کشور، رویه های مختلف در واردات و صادرات، شگردهای مورد استفاده ایادی سودجو و از همه مهمتر عدم توجه ویژه و دادن اختیارات کامل به ناجا در مبادی رسمی به منظور نظارت بر فرآیند واردات کالا به کشور، امکانات و تجهیزات در اختیار رده های مبارزه با قاچاق کالا و ارز متناسب با مأموریت محول نبوده و لذا مبارزه جدی و قاطع در جهت افزایش اثربخشی مأموریت مبارزه، مستلزم استفاده از امکانات و تجهیزات متناسب و منابع انسانی لازم است.

ناجا با محوریت پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در این مأموریت تلاش زیادی از جمله متقاعد ساختن مسئولان در به‌روز کردن قوانین، آیین نامه و دستورالعمل های مرتبط انجام داده است. با وجود نامتناسب بودن ساختار و سازمان رده های اجرایی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بی توجهی برخی دستگاه های مسئول به وظایف پیش بینی شده در قانون و با مدنظر قرار دادن فرامین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تمرکز بر باندها و شبکه های قاچاق کلان کالا در دستور کار قرار گرفته و با اقدام های همه جانبه، آمار پرونده های متشکله، سیر صعودی داشته و این نشان از تلاش ناجا و در اولویت قرار دادن ماموریت مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. با این وجود قاچاق کالا و ارز از طریق مبادی رسمی شامل گمرکات، بنادر، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تعاونی‌های مرزنشینان، بازارچه‌های مرزی و کوله بری و ... که اغلب با استفاده از خلأهای موجود، هماهنگی مسئولان سیاسی و محلی استان و تبانی است، ادامه دارد به نظر کارشناسان اقتصادی اگر همدلی بین سه قوه و هم یار ناجا باشند بیش از نیمی از مشکلات رونق تولید حل خواهد شد.

 

در گام اول؛

اجرای سریع بیانیه گام دوم معظم له به ویژه در حوزه اقتصاد و توجه به چالش های اقتصادی کشور شامل چالش بیرونی(تحریم و وسوسه های دشمن) وچالش درونی(عیوب ساختاری و ضعف های مدیریتی شامل وابستگی اقتصاد به نفت، عدم ثبات سیاست های اجرایی اقتصادی، وجود هزینه های زیاد، مسرفانه و اشرافی گری، نگاه به خارج و نه! به توان و ظرفیت داخلی، بودجه بندی معیوب  و نامتوازن)

 

گام دوم؛

در حال حاضر در گمرکات بسیاری از کالاها و مواد اولیه رونق تولید رسوب شده که از موانع رونق تولید است و یک همیت جهادی می خواهد تا با باز کردن گمرکات مواد اولیه که تولید داخل نداشته و موجب تعطیلی برخی از واحدها شده تزریق شود تا شریان رونق تولید به جریان افتد.

 

گام سوم؛

تحقق اهداف مأموریتی سازمان، مستلزم تقویت و تجهیز رده های اجرایی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده که می بایست در دستور کار ناجا قرار گرفته و به صورت اولویت‌بندی در استان‌های هدف و سپس سایر استان ها توسط رده های مربوط در راستای وظایف ذاتی و سازمانی، پیگیری و اجرایی گردد.

 

گام چهارم؛

تحول جدی در قانون ناقص مبارزه با قاچاق کالا و ارز با وجود ایجاد ظرفیت و مأموریت مبارزه، تعدد دستگاه های تصمیم گیر در امر مبارزه با افزایش داده و این امر نه تنها اثربخشی مأموریت را افزایش نداده بلکه بعضاً موانعی را بر سر راه مأموریت مبارزه، ایجاد کرده است و حتی روند اجرایی برخی مواد قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را با کندی مواجه ساخته است. به طور نمونه اجرای مواد 5، 6، 13، و آئین نامه های مربوط پیرامون راه اندازی سامانه های جامع شناسایی و مبارزه با قاچاق کالا و شناسه های رهگیری کالا تاکنون به طور کامل اجرایی نشده که عامل اصلی آن دخالت چندین دستگاه و عدم همکاری فی مابین آن ها بوده است.

 

اهم مشکلات اقتصادی و تبعات عدم توجه به رونق تولید

1-کاهش ارزش پول ملی

2-کاهش قدرت خرید مردم

3-کم کاری و تعطیلی واحدهای تولیدی به دلیل مشکلات اقتصادی

چالش های موجود در پیش روی رونق تولید(مبارزه با قاچاق)

1- عدم تنفيذ اختیار قضائی و گمرکی در برخی ماموریت های مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مامورین ناجا

2- عدم ساماندهی و شفاف سازی فرآیند تجارت ( استفاده از کارت های بازرگانی اجاره ای، یکی از فرآیندهای گریز و فرار از پرداخت صحیح توسط قاچاقچیان است)

3-نداشتن اراده کافی توسط برخی مسئولان در سه قوه

4-حمایت نشدن ناجا به عنوان لجمن مبارزه         

5-فراهم نبودن دسترسی پلیس به کلیه سامانه ها و بانک‌های اطلاعاتی از جمله سامانه جامع گمرک ایران، بانک مرکزی، قضائی، ثبت احوال، ثبت اسناد و ...در شناسایی و ردیابی قاچاقچیان حرفه ای  

6-عدم نظارت کافی و اشرافیت بر فرایند توسط دستگاه های نظارتی و مبارزه کننده و ...

7-خلأهای قانونی از جمله قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، امور گمرکی و ...

8- ورود بی رویه برخی از کالاهای غیر نیاز که در داخل کشور تولید می شوند

9-کمبود تعداد دستگاه‌های کنترلی ایکس‌ری در گمرکات و اسکن تمامی محموله های وارداتی و ترانزیتی

10-دامنه سود حاصل از قاچاق در مقایسه با واردات قانونی

 11-عدم  پیش بینی تعرفه متناسب با کالا و بازار تقاضا

12- عدم تلاش برای کیفی سازی محصولات تولید داخلی علیرغم داشتن ظرفیت و امکانات همانند اقتدار در فضای موشکی

13-عدم همسوسازی کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط برای مقابله با قاچاق کالا و ارز از جمله دستگاه‌های دارای تکلیف در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز

14- شناسه دار نبودن  برخی کالاهای وارداتی  

15- خلاءهای مرزی و ساحلی

16- معاضدت قضائی ضعیف از کارکنان اجرایی مبارزه با قاچاق که موجب دلسردی کارکنان می شود

17-عدم برخورد قاطع با کارمندان دولتی متخلف و موثر در ورود کالای قاچاق به کشور  

18-عدم تلاش جدی مسئولان در خصوص جلوگیری از بازگشت کالای قاچاق مکشوفه به چرخه مصرف کشور (عدم توقیف و انهدام کالای قاچاق)  

19-سوء استفاده در واگذاری کارت‌های بازرگانی

 20- عدم توسعه متوازن اشتغال مولد در مناطق مرزی و آسیب پذیر از قاچاق

 21-عدم آگاهی پیامدهای قاچاق کالا و ارز بدلیل فقدان در برنامه های درسی مدارس و دانشگاه ها با سرفصل های متناسب  

22- چشم پوشی مراجع رسیدگی کننده در پرونده های مهم به مجازات پیش بینی شده با در نظر گرفتن حداکثر مجازات

23-عدم  آگاهی از تطابق اسناد ارائه شده در پرونده های کشف کالای مظنون به قاچاق با کالای مکشوفه و سوء استفاده در این خصوص

24-پذیرش مجدد اسناد غیر توسط مراجع رسیدگی کننده به عنوان مدارک مثبته

 25-عدم سرکشی مستمر بازرسان و واحدهای نظارتی دستگاه‌های متولی از واحدهای تابعه

26-وجود تناقضات و عدم اصلاح برخی مواد قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با هدف رفع موانع و افزایش اختیارات ناجا به عنوان متولی اصلی مبارزه

27-مشخص نبودن سهم دستگاه‌ها در پیشگیری و مقابله با قاچاق کالا و ارز  

28- عدم  مسئول سازی و همسوسازی دستگاه‌های موثر در امر مبارزه با قاچاق   

 

پیشنهاد و راهکار در  مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تحقق رونق تولید

1-تشویق واحدهایی که بیشترین نقش در امر رونق تولید داشته اند

2-مولد شدن و دانش بنیان شدن

3-تغییر رویکرد از کنترل سنتی به سیستمی نمودن پایش محموله های تجاری

4-تمرکز بر باندها، شبکه‌های کلان قاچاق کالا و ارز و مجرمین سازمان‌یافته قاچاق

5-جلب مشارکت و مسئول سازی سایر دستگاه‌ها در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ارتقاء تعاملات برون سازمانی

6- ارتقاء سطح علمی و دانش تخصصی کارکنان در امر مبارزه با قاچاق

7-پیگیری اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با هدف رفع خلاءهای قانونی موجود و ایجاد ظرفیت برای ناجا

8-هماهنگی، هم‌گرایی و هم‌افزایی در یگان‌های ناجا برای مقابله با اجرای طرح های عملیاتی به صورت سراسری، منطقه‌ای و استانی با حذف مظاهر علنی قاچاق

و در نهایت سپردن امور به مجموعه جوان، بصیر، با تدبیر مومن و مسلط بر دانسته های اقتصادی

 

وظیفه عماران برای رونق تولید

1-فریضه دانستن استفاده از تولیدات داخلی

2-پرهیز از تفاخر غلط ترجیح دادن مارکهای خارجی به ایرانی

3-تبدیل استفاده از تولیدات داخلی به یک فرهنگ

4-پرهیز از فرهنگ غلط مصرف مصنوعات خارجی

5-پرهیز از اسراف

نتایج رونق تولید

1-بی نیازی به واردات و ایجاد استقلال اقتصادی سیاسی و...

2-افزایش ثروت ملی

3-افزایش ابتکارات تولیدکنندگان

4-حل مشکل اشتغال

5-حل مشکل ارزش پول ملی

6-کاهش تورم

7-حل مشکل معیشت

 

نتیجه

علاوه بر این که جهت رونق تولید و حلقه وابسته به آن یعنی امر مبارزه با قاچاق کالا نیازمند همکاری های ملی و فرا دستگاهی است، در درون سازمان ناجا نیز همکاری ها و تعاملات موثر بین رده ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

یکی از چالش ها، ایفای نقش چند‌رده‌ای و تعاملات بین رده‌ای در مکان ها و فرآیندهای ورود تا توزیع کالا است. لذا تقویت مبارزه با قاچاق کالا در استعداد سازمانی جهت افزایش حضور مستقیم و نزدیک به صحنه، ارتقاء محل‌های سازمانی فرماندهی و مدیریتی برای اشراف اطلاعاتی و... از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

تهیه و تنظیم: سرهنگ هادی رسائی؛ فرماندهی انتظامی استان یزد


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون