نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1398/2/11      16:1:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:107


نسخه چاپی
دگردیسی اجتماعی، ضرورت اتخاذ نگاهی تکاملی به متن جامعه (قسمت اول)
گروه اجتماعی_ شرق استان تهران_ تحول و تطور، ذات جوامع است و گریزی از آن نیست.اما برخی دگردیسی ها برای جامعه مهلک هستند.

عنوان ناجامعه عنوانی بر دلایل کثرت حضور عوامل دگرگون ساز ارزشی است که در بافت اجتماع یک مدینه و یا جامعه وجود داشته و موجب عدم ایستایی و ثبات آن شده، جامعه را دچار تطور ارزشی و عمدتا مستعد برای شکل گیری هرگونه جرم و جنایت و یا آسیب اجتماعی می کند.

اما چرا ناجامعه شکل می گیرد و یا اینکه کدام دگردیسی خطرناک و کدام مهلک نیست و تدابیر اتخاذی در مقابلشان چگونه بوده و چه مسیری را باید طی کرد از عمده اشتغالات جامعه شناسان، مردم شناسان، فرهنگ شناسان، مطالعات قوم نگارانه و ... می باشد.

بنا به تعبیر جامعه شناسان، مواردی همچون شکاف های موجود در سطح اجتماع اعم از گویش های متنوع و متکثر، فرهنگ های اقلیمی متنوع، برخورداری و نابرخورداری اجتماعی، بهره گیری از تکنولوژی ها و امکانات شهری و شهرنشینی، سطح تمول و عدم تمول(ثروتمندی و فقر)، مهاجرت، تحصیلات، دوری و نزدیکی به پایتخت ها و کلان شهرها و ... از موجبات نا پایایی جوامع و سرعت تحول و دگردیسی جامعه می باشند.

مردم شناسان بر مصادیقی چون حمیت و عدم حمیت اقوام و انبوهه های اجتماعی در پاسداشت و یا گذر از رسومات اجتماعی، درون ازدواجی و برون ازدواجی، عبور از زندگی عشیره ایی و ورود به روستاها و شهرهای بزرگ، فوت بزرگ خاندان (ریش سفید قوم و به فراموشی سپردن فرهنگ ریش سفیدی، امتزاج عشیره ایی از تلفیق عشیره های کوچک با بزرگ و ...) صحه گذاشته و خروج از چارچوب های استاندارد قومی را زمینه ساز تهدید جامعه و دگردیسی آن می دانند.

فرهنگ شناسان نیز بر مقولاتی مانند تقابل فرهنگی-تعامل فرهنگی-امتزاج فرهنگی-تهاجم و شبیخون فرهنگی اصرار داشته و به هر شکل ممکن، ورود به زمینه های عاریت گیری و عاریت دادن را از اسباب تغییر و تحول جامعه می پندارند.

حال در این میان قدرت و انعطاف آن جامعه -قابلیت تطبیق و سازگاری- اضافه باری و قابلیت پاسخگویی جامعه، از ملاک های مهم در میزان تغییر جامعه هستند. بدیهی است هر چقدر جامعه به لحاظ بنیانهای فرهنگی-تمدنی، قوی تر باشد میزان آسیب دیدگی آن نیز کمتر است.

با توجه به موارد پیش گفته می توان گفت:

1-تحول و تطور، ذات جوامع است و گریزی از آن نیست.

2-همبستگی و وحدت نظر از موجبات کندی تاثیرات عوامل نوآورانه است.

3-جغرافیا و ورود و خروج عوامل انسانی به جوامع (چهارراه انسانی ) از مولفه های بسیار تاثیر گذار در ریخت شناسی و شکل گیری جوامع است.

4-مهاجرت نخبگانی از پیش فاکتورهای تغییر و تحول ارزشی جامعه هستند.

5-اتباع بیگانه و کلونی های اطراف جامعه و نیز حاشیه نشینی ها مدخلیتی بر تغییرات درون یک جامعه محسوب می شوند .

و ....

با این ساختار، اغلب جوامع و جغرافیای استحفاظی آنها، در یک نگرش سیستمی و کل گرایانه، زمینه ها و فاکتورهای تغییر را دارد. مهاجرت مستقیم و معکوس در آن زیاد است.(سنتی ها به علت تراکم جمعیت و تراکم ابنیه و سکونت و برهم خوردن تعادل در بهره گیری از مواهب زیستی و احساس استیصال و بی هویتی در تغییرات سریع محیطی در حال مهاجرت به مکانهای مورد نظر خویشند تا در آن مکانها به آرامش و مکانت برسند. و اما طیف جدید ساکنان و جمعیت هم به علت ظرفیتهای جدید متحدث(مثلا مسکن مهر)، در حال ورود به این جغرافیا هستند،امکانات جاده ایی و مواصلاتی به غیر از موهبتهای آن، زمینه ساز ورود و انتقال فرهنگی شده،کهنه بافتهای به یادگار مانده از قدیم ،کلونی نشینی و حاشیه نشینی را در این جغرافیا گسترش داده است.

تفکر عافیت گرایی صنعتی و یا رسوخ سیالیت و تعلیق میان دو فرهنگ سنتی و صنعتی در آنها به اوج رسیده (نمونه اش رها کردن زندگی عشایری –کشاورزی و دامپروری و هجرت به شهر جهت گذراندن زندگی و کسب درامد بهر شکل ممکن ولو لمپنیسم شهری و زندگی به صورت ماشین خوابی)،کلیه پارامترهاو مفاهیم مرتبط با امنیت و اجتماع در آن دستخوش تغییر شده(مثلا مفاهیمی چون:فن سالاری-ذهنیت گرایی-خرده فرهنگ-جامعه شناسی ایستا-اجتماعی شدن-تعهد اجتماعی-ارزش اجتماعی-سنخ های اجتماعی-مدارای اجتماعی-نظام اجتماعی-ساخت اجتماعی-مدارای اجتماعی-پایگاه اجتماعی-نقش اجتماعی-روابط اجتماعی-اصلاح اجتماعی-ترقی اجتماعی-اعتبار اجتماعی-فشار اجتماعی-پدیده اجتماعی-مشارکت اجتماعی-نظم اجتماعی-هنجارهای اجتماعی-تحرک اجتماعی-نهاد اجتماعی –نفوذ اجتماعی –هویت اجتماعی –رتبه بندی اجتماعی-کارکرد اجتماعی-واقعیت اجتماعی-تکامل اجتماعی-تعادل اجتماعی-مهندسی اجتماعی-فاصله اجتماعی-بی نظمی اجتماعی-تفکیک اجتماعی-بحران اجتماعی-جبرگرایی اجتماعی-میثاق اجتماعی-نظارت اجتماعی-سرایت اجتماعی –ستیزه اجتماعی –آگاهی اجتماعی-اشفتگی اجتماعی-تغییرات اجتماعی-سرمایه اجتماعی-رفتار اجتماعی-توازن اجتماعی-پذیرش اجتماعی-همسازی اجتماعی-سبک زندگی-مشروعیت و ....) در نهایت سمت و سوی اقلیم را به جانبی کشانده که علی رغم کلیه سازو کارهای کنترلی و نظارتی در کنار پایشگری انتظامی مبتنی بر (پیشگیری و برخورد ) بازهم معضلات و جرایمی چون سرقت-قتل-اختلافات خانوادگی-نزاع دسته جمعی-اختلافات ملکی-تکدی گری-کودکان بد سرپرست و بی سرپرست-گسترش روسپی گری و تن فروشی جنسی-خرید و فروش مواد مخدرسنتی و صنعتی-گسترش بی حجابی و بد حجابی –اقلیم گزینی توسط انبوهه های امنیت زدا دامنه ایی غیر حصری از این معضلات و جرایم هستند که در زیر جلد جوامع وجود دارند و به تعبیر هانتینگتون( تاثیرات اقلیم) و برینگتون مور(تاثیرات مدل توسعه ای ) مقتضی جوهری تغییرات نامتوازن در مدار توسعه هستند.

حال مسئله اصلی در این مسیر کشف راه حلی جهت تعدیل نواقص مشهود است که می توانند دلیلی علمی بر کاهش آیندهای مسئله ساز و مستعد برای شکل گیری جرایم ارائه دهند و این مهمترین دغدغه فرماندهی شرق در کاهش نرخ وقوع جرایم است.

در شمارگان بعدی بصورت اختصاصی (موردی ) هر کدام از مسائل مورد تحلیل قرار خواهند گرفت.

تهیه و تنظیم: سرتیپ دوم ستاد عبدالرضا ناظری- فرمانده انتظامی شرق استان تهران


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون