نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1398/4/24      8:51:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:296


نسخه چاپی
فضای مجازی، جای دیو و دلبر را عوض می کند
گروه استان ها – تهران بزرگ- متاسفانه در حال حاضر در شبکه های اجتماعی جای دیو و دلبر را عوض می کنند، انتشار مطالب در این فضا به گونه ای است که متخلفان و مجرمان را افرادی پاک، سالم و مظلوم واقع شده نمایش می دهند و از آنان دلبری پری گونه می سازند که حالا گیر نامردمانی به نام پلیس افتاده اند.

گستردگی، تنوع اطلاعات ورودی، ناشناس بودن، دسترسی لحظه ای به اطلاعات از بین رفتن بعد زمان و مکان و ارتباط لحظه ای و بی معنی شدن فاصله میان افراد و بسیاری از موضوعاتی از این دست از جمله ویژگی های فضای مجازی است، فضایی که گرچه صفت مجازی بودن را به دوش می کشد اما امروز به وجه مهمی از زندگی واقعی انسان های این قرن تبدیل شده است؛ اتفاقاتی که در مجاز پیش می آید اما روی زندگی واقعی افراد تاثیر گذاشته و بعضا ممکن است روال عادی زندگی را به هم زند.

فضای مجازی به طور عام و شبکه های اجتماعی بطور خاص، امروزه تبدیل به تاثیرگذارترین وجوه زندگی اجتماعی افراد شده است بطوری که با بارگذاری یک پست در یکی از شبکه های اجتماعی شاهد جریان سازی، کنش ها و واکنش های مختلف اجتماعی، فرهنگی و حتی در سطح مقامات سیاسی جامعه هستیم، انتشار یک خبر، مصاحبه و حتی یک درد دل در شبکه های اجتماعی می تواند به موضوعی حاشیه دار تبدیل شده و آن وقت است که هشتگ های لحظه ای و البته نوآورانه از سر و روی اینستاگرام، توئیتر و ... بالا می رود و حتی آن را به موضوع اول بحث های میان افراد تبدیل می کند.

نفس فعالیت نیروی انتظامی، ماموریت های بالقوه و بالفعل پلیس و اخبار و مصاحبه های فرماندهان نیز در دیدرس فعالان فضای مجازی است، به طوری که ممکن است با انتشار یک خبر، گفت و گو از یکی از روسای پلیس و یا موضع گیری در خصوص ماموریتی که انجام و یا به تازگی به پلیس، محول شده است، شاهد موجی از هشتگ ها و واکنش ها علیه و یا له ناجا در شبکه های اجتماعی باشیم؛ پیشرفت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی روزافزون است، شاید تا همین چند سال پیش نهایت پیشرفت، انتشار بلوتوث بود که تازه اگر تلفن همراه این ویژگی را داشت می توانستیم تبدیل به یک انتشار دهنده اتفاقات شویم و خود را به روز نشان دهیم اما امروز به مدد پیشرفت گوشی های اندروید و احساس لزوم داشتن یکی از آنها در دست هر فرد، تمام جامعه به پاپاراتزی هایی تبدیل شده اند که گویا موطفند از همه اتفاقات اطرافشان فیلم و عکس تهیه و ارسال کنند؛ تا پیش از این، نظریه پردازان معتقد بودند که «رسانه همان پیام است» اما در حال حاضر این عبارت تغییر کرده، «پیام همان رسانه است» شکل جدید این عبارت است، این به آن معناست که پیام دیگر منتظر رسانه نمی ماند، راه خود را یافته و از هر رسانه ای خود را به سمع و نظر مخاطب هدف خود می رساند؛ امروز شبکه های اجتماعی این روند را دنبال می کنند بطوری که نگارش یک کپشن و یا توئیت می تواند موضوعی دنباله دار با حاشیه های فراوان را باعث شود.

پلیس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و انتشار هرکدام از اقدامات این قوه قهریه می تواند واکنش های مثبت و یا منفی را در فضای مجازی به همراه داشته باشد؛ همینجاست که میزان اهمیت و تاثیرگذاری فضای سایبر بیشتر خودنمایی می کند، مصاحبه یک فرمانده پلیس و واکنش های آن در فضای مجازی نشان از شناخت و یا عدم شناخت پلیس از رسانه است.

متاسفانه در حال حاضر با توجه به انتشار برخی فیلم ها، اخبار و اطلاعات هرچند صحیح و یا کذب از برخوردها و تصمیمات ناجا در حوزه های ماموریتی در شبکه های اجتماعی باعث شده تا حدی چهره پلیس مخدوش شده و از آن نه به عنوان نیروی حامی امنیت و حافظ مردم بلکه نیرویی صرفا چکشی و قهری نام ببرند، پلیس با وجود ماموریت های گسترده از مرز تا مرکز کشور ممکن است دچار خطاهایی نیز بشود که با توجه به تنوع و فراوانی ماموریت ها، این امر اجتناب ناپذیر است اما نباید فعالیت های پلیس را نادیده انگاشت و به صرف انتشار یک کلیپ و یا تصویر، همه خدمات آن را از یاد برد، پلیس از یک سو همواره در خط مقدم برخورد با معضلات و آسیب های اجتماعی بوده و از سوی دیگر اولین ارگان حاضر در ماموریت ها است، همین امر موجب می شود تا اولین ترکش بحران های ناشی از بروز اتفاقات به پلیس برخورد کرده و درنهایت این مامور پلیس است که یا می تواند کنترل بحران کرده و موضوع را به سلامت حل کند و یا آنقدر فشار و بحران زیاد است که مامور نیز کنترل صحنه و خود را از دست داده و نهایتا دست به برخوردی می زند که البته در آن هنگام، احتمالا عقلانی ترین و درست ترین عمل است؛ حال در این میان هر فرد نیز خود را به مثابه یک خبرنگار تلقی کرده و گمان می کند که باید رسالت خبرنگاری خود را به انجام برساند، اینجاست که تلفن همراه افراد تبدیل به سلاحی علیه ناجا می شود.

بدیهی است که در هر ماموریتی که پلیس برای آن اعزام می شود برخوردهای قهری صورت بگیرد اما دوربین ها تنها بخشی از آن را ثبت کرده و در نهایت این پلیس است که با انتشار فیلم ها و تصاویر، مورد قضاوت قرار خواهد گرفت و در اکثر مواقع نیز از این فیلم ها علیه پلیس استفاده می شود؛ گرچه ممکن است اعمال انسان دوستانه و صمیمانه ماموران پلیس نیز گاهی توسط دوربین ها شکار شود اما متاسفانه در حال حاضر بیشتر فعالان فضای مجازی کمر به انتقادات تند و بعضا دور از واقع علیه ماموران ناجا بسته اند و این همان چیزی است که از آن به عنوان تخریب چهره پلیس در فضای مجازی یاد می شود؛ تخریبی که بعضا موجب نادیده انگاشته شدن دیگر ماموریت های پلیس شده که در آن پلیس نه تنها صحیح و دقیق عمل کرده بلکه موجب نجات دادن جان عده زیادی از مردم شده است، مثال واضح آن سرعت و صحت عمل پلیس در حادثه حمله تروریستی در مرقد امام خمینی(ره)؛ همچنین فضای مجازی تا جایی در مخدوش کردن چهره پلیس پیش می رود که حتی نثار جان ماموران نیروی انتظامی در راه حفظ و ارتقاء امنیت را نیز نادیده گرفته و آنان را صرفا نیروهایی سرکوبگر نمایش می دهند.

«یک مار شجاع یک ماهی گرفتار در آب را نجات داد»

متاسفانه در حال حاضر، در شبکه های اجتماعی جای دیو و دلبر را عوض می کنند، انتشار مطالب در این فضا به گونه ای است که متخلفان و مجرمان را افرادی پاک، سالم و مظلوم واقع شده نمایش می دهند و از آنان دلبری پری گونه می سازند که حالا گیر نامردمانی به نام پلیس افتاده اند و در مقابل، ماموران پلیس را دیوهایی معرفی می کنند که کمک به فرار کردن متخلفان از چنگ آنان، امری ضروری و محتوم است؛ پلیس دژخیمانی است که به جان مردم افتاده و در مقابل، متخلف و مجرم، فردی است که مورد ظلم پلیس قرار گرفته است، فضای مجازی فضایی است که تنها نام مجازی دارد اما این روزها تبدیل به فضایی واقعی تر از واقعی شده تاجائیکه با یک توئیت و یا انتشار یک فیلم ناقص از صحنه درگیری مهندسی شده ای، اکثر مقامات اجتماعی، سیاسی و حتی فرمانده پلیس نیز آن را مدنظر قرار داده و واکنش نشان می دهند این در حالیست که انتظار می رود حداقل فرماندهان و مسئولان پلیس با مداقه بیشتری نسبت به موضوعات واکنش نشان دهند؛ در فضای مجازی جای شهید و جلاد با اندک تحریفی در واقعیت و کوچکترین تغییر در کلمات عوض می شود.

در کارگاه های روزنامه نگاری مثل معروفی هست که می گوید اخبار در فضای مجازی به این صورت نمایش داده می شود که «یک مار شجاع یک ماهی گرفتار در آب را نجات داد»، البته اساسا شکل انتشار در فضای مجازی برای ایجاد جذابیت و جذب مخاطب، صورتی غلو شده دارد اما این غلو گاها تا جایی پیش می رود که به دروغ و انتشار اخبار کذب، طعنه می زند، در حال حاضر متاسفانه چهره پلیس نیز دستخوش این موضوع شده و مردم نیز با سطحی نگری به این قضاوت ها دامن می زنند؛ البته بعضا پلیس نیز با تصمیمات نسنجیده و غیرکارشناسی زمینه تولیدات رسانه ای علیه خود را فراهم می کند اما در هر صورت می طلبد تا مردم و کاربران فضای مجازی به طور اعم و شبکه های اجتماعی به صورت اخص، سطح سواد رسانه ای خود را افزایش داده و بازیچه دست فعالان فضای مجازی که بعضا سرنخ آنها نیز به معاندان می رسد، نشوند.

خلاصه کلام اینکه، پلیس با وجود گستردگی و تنوع ماموریت هایی که دارد و ماموریت هایی که هر روز به آن اضافه می شود بحران های زیادی را دیده و از سر می گذراند و انصاف نیست که با انتشار یک متن، کلیپ، تصویر و ... تمام زحمات آن را نادیده انگاشت، چه در این صورت باید تمام خون هایی که در راه حفظ و ارتقاء امنیت ریخته شده را نیز ندید گرفت و به راحتی با انتشار و ارسال حداکثری یک نقص در بدنه کلی پلیس، آن را پایمال کرد؛ در فضای مجازی جای دیو و دلبر را عوض نکنیم.#

آزاده رضایی عادل - کارشناس اداره برآورد معاونت اجتماعی فاتب


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون