نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1398/5/1      11:39:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:307


نسخه چاپی
عفاف و حجاب و مصوبه مهجور آن
گروه استان ها- گلستان- اگر بخواهیم مقوله پوشش زن و مرد به خصوص در سنین جوانی در جامعه به فرهنگی ماندگار تبدیل و به صورت ریشه ای حل و فصل شود به گونه ای که با عوامل بیرونی دستخوش تغییر نشود، باید کلید این چالش را در لایه های فرهنگی جامعه دنبال کنیم.
 

میل به خودنمایی یکی از ویژگی های انسان هاست. پدیده حجاب و عفاف با لایه های مختلف فرهنگ ارتباط تنگاتنگی دارد. دانش، آگاهی و معرفت مبانی هستند که می توانند درون فرد تبدیل به اعتماد و باور شوند. تا اینجا تحول در حیطه ذهن اتفاق می افتد، بعد از اینکه تمایل برای انجام رفتاری درون فرد به وجود آمد بسته به شرایط محیطی آن رفتار شکل می گیرد و به مرور تثبیت و در وجود فرد نهادینه و به فرهنگ تبدیل می شود.

بنابراین اگر بخواهیم مقوله پوشش زن و مرد بخصوص در سنین جوانی در جامعه به فرهنگی ماندگار و به صورت ریشه ای حل و فصل شود به گونه ای که با عوامل بیرونی دستخوش تغییر نشود، باید کلید این چالش را در لایه های فرهنگی جامعه دنبال کنیم. به عبارت دیگر هرچند عوامل بیرونی متعدد و متنوعی در بروز این پدیده موثرند اما نهادینه شدن ارزش ها واعتقادات درونی می تواند خنثی کننده عوامل بیرونی باشد.

پس مشاهده بدحجابی های موجود در جامعه هرچند با اذعان به این نکته که تعداد این افراد کم است، موید این نکته خواهد بود که برآیند عوامل بیرونی و درونی تضعیف باورهای مذهبی و ارزش های دینی را نشانه رفته اند و بدحجابی یکی از تظاهرات چنین چالشی است.

انقلاب اسلامی با هدف احیاء ارزش ها شکل گرفت و همان گونه که انتظار می رفت حجاب نیز به عنوان جلوه ای بارز از ارزش های اسلامی به درخواست مردم و فرمان امام خمینی(ره) در کسوت یک قانون در آمد تا تحقق این مهم را امکان پذیر کند.

سال های پس از انقلاب و به خصوص با آغاز جنگ تحمیلی فضای معنوی حاکم بر کشور این ارزش های اسلامی را در افراد جامعه درونی کرده بود از همین رو روز به روز بر رونق عفاف و حجاب افزوده می شد.

با پایان دوران دفاع مقدس، توجه دولت ها و به تبع آن مردم از مفاهیم معنوی به مسائل مادی و موضوعات دیگر معطوف شد در این دوران دولت ها تمام توجه خود را برای سامان بخشیدن به ویرانی های جنگ و... معطوف ودور کردن جامعه از فضای ارزشی در آن دوران شدت گرفت.

با ظهور و فعالیت ماهواره ها در کنار هجمه های رسانه های بر ضد مقدسات و کم رنگ شدن باورهای دینی در میان برخی از افراد جامعه، بدحجابی نمود بیشتری یافت. برخی از این افراد ساماندهی شده و برخی دیگر پیرو بودند اما نکته مهم در این میان، آمادگی جامعه برای ظهور پدیده بدحجابی و عادی سازی و اشاعه این وضعیت بود.

عفاف و حجاب یکی از اصولی بودند که از ابتدای تشکیل حکومت اسلامی در کشورمان کانون توجهات بوده است. بنابراین بروز پدیده بدحجابی به مفهوم این است که یا نگاه مناسب و کارشناسی شده ای به مقوله حجاب به عنوان تجلی ظاهری ارزش های نهادینه اسلامی وجود نداشته است و یا در پایدارکردن و درونی سازی مفاهیم موجود بویژه برای نسل جوان با چالش مواجه بودیم.

بی تردید هرجامعه ای که در فرآیند جامعه پذیری موفق تر عمل کند و هنجارها و ارزش های اجتماعی خود را در اعضایش درونی سازد، مطمئنآ به کنترل اجتماعی کمتری نیازمند است و اگر از فرآیند جامعه پذیری که از دوران کودکی و در خانواده و پس از آن مدرسه آغاز می شود و تا پایان زندگی ادامه دارد غافل شود، بی شک به کنترل اجتماعی بسیار قوی تری نیازمند خواهد بود.

فرهنگ عفاف و حجاب به عنوان یکی از ضرورت ها و باورهای دینی، مستلزم برنامه ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است. نقش حکومت اسلامی در ایجاد و ترویج این باور انکارناپذیر بوده و در نگاهی عمیق تر، ضروری و اساسی است از این رو در دهه های بعد از انقلاب، عفاف و پاکدامنی از آشکارترین نشانه های زندگی و سلامت جامعه اسلامی است و حجاب اسلامی یکی از مهم ترین نمادهای تمایز آشکار میان جوامع اسلامی و غیر اسلامی به شمار می رود.

ترویج عفاف و حجاب در جامعه اسلامی به ویژه در کشور عزیزمان ایران و نظام جمهوری اسلامی مورد تاکید است و همواره دشمنان نظام در طول انقلاب به ویژه پس از جنگ تحمیلی با هجمه فرهنگی به دنبال کم رنگ کردن آن بوده و هستند.

مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از کامل ترین مصوباتی است که به مقوله عفاف و حجاب پرداخته است. این مصوبه تکلیف 26 دستگاه را در حوزه عفاف و حجاب معین کرده و برای گسترش آن بیش از 300 راهکار ارائه کرده است که هرکدام از دستگاه های متولی به تناسب نقشی که در نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب دارند موظف به اجرای تعدادی از این بندهاهستند.

پیشینه این مصوبه به سال 73 بر می گردد و در سال 76 به طور رسمی مصوبه 427 شورای عالی انقلاب فرهنگی قوام لازم را یافت.

از بین این دستگاه ها فقط 2 دستگاه مسئولیت سلبی دارند و بقیه دستگاه ها مسئولیت هایشان ایجابی است و صدا و سیما با 31 وظیفه در راستای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب بیشترین بار مسئولیت را در این زمینه به دوش می کشد. مسئولیتی که اغلب دستگاه ها به آن کم توجه یا بی توجه هستند.

مطابق سیاست گذاری این مصوبه، باید مسئله عفاف و حجاب به اولویت دستگاه های اجرایی کشور تبدیل شود و همچنین ابلاغ روش های اجرایی و تعیین ضوابط و هنجارهای روشن، تعریف استانداردهای فرهنگی مناسب برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب منطبق با فرهنگ دینی و ملی، وضع قوانین، اصالت بخشی به فرهنگ عفاف و حجاب، رفع اشکالات قانونی در نحوه تولید، توزیع و عرضه پوشاک داخلی و خارجی درکنار نظارت و پیگیری نحوه اجرای طرح کنترل فرهنگ عفاف بصورت مستمر سیاست های کلان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب است.

اما این مصوبه حتی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مبدأ تصویب چنین قانونی بطور جدی پیگیری نشد و به طبع آن دستگاه های زیربط نیز که گستره آن ها به اندازه تمامی دستگاه های اجرایی و سیاست گذاری کشور بود بیش از آنکه به وظایف و راهکارهای تعیین شده در این مصوبه جامه عمل بپوشانند در جنجال های سیاسی موجود در جو کلی جامعه مصوبات عفاف و حجاب را مسکوت باقی گذاشتند.

در این میان شاید تنها سازمانی که فراتر از وظایف خود عمل کرده نیروی انتظامی است. این نیرو تنها به بخش سلبی و برخوردهای انتظامی با این پدیده اکتفا نکرده و با برنامه ریزی هوشمندانه و دقیق و به دور از هیاهو در اجرای فرامین مقام معظم رهبری(مدطله العالی) به انجام اقدامات فرهنگی، آموزشی، تشویقی، ترغیبی و مشاوره ای نیز پرداخته است.

هجمه های متعدد خارجی برای تغییر ارزش های جامعه اسلامی ایران بزرگترین چالشی است که در زمینه عفاف و حجاب با آن مواجهیم. بررسی کارنامه عملکرد انقلاب اسلامی در رابطه با ترویج عفاف و حجاب، فراز و فرودهایی را در عملکرد مسئولان جامعه در قبال این موضوع به تصویرمی کشد.

این هجمه ها ارزش های مذهبی موجود در جامعه را هدف گرفته اند و از طرق مختلف برای عادی سازی بدحجابی برنامه ریزی می کنند و بخش عمده ای از برنامه هایشان را نیز از طریق به کارگیری ظرفیت رسانه و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به انجام می رسانند.

در مقابل این نقاط ضعف، محکم ترین تکیه گاه و نقطه قوت، فضای معنوی و مذهبی حاکم بر جامعه است، به گونه ای که با احیاء و نهادینه کردن ارزش های مذهبی، حجاب با انتخاب خود افراد جایگزین بدحجابی می شود که این مهم نیازمند بهره برداری از تمام ظرفیت های مذهبی، رسانه ای و فرهنگی است. موضوعی که مدت هاست متولیان فرهنگی و مذهبی برای توفیق یافتن در این حوزه نیاز به روزآمدی زبان گفت و گو با مخاطبان جوان دارند.

روال طی شده در طول سال های اخیر بیانگر این است که در مقوله عفاف و حجاب حرکت رو به عقب داشته ایم و در بهترین حالت نیز تنها توانسته ایم باجریان سازی های رسانه ای، مسکن هایی موقتی ارائه کنیم و با فرونشست این امواج بدحجابی ها در شکل و شمایل جدید از سر گرفته می شود.

بدحجابی مسئله ای فردی نیست که به تصمیم شخصی افراد بازگردد و دلیل وجوب آن در دین آسمانی اسلام نیز همین نکته است .و ادامه روند کنونی با همین شیب یا حتی با شیبی کمتر از این می تواند سبب گسترش بی بند و باری و فساد در جامعه شود. این آفت بی تردید دامن ساختار خانواده های بیشتری را نیز خواهد گرفت با تزلزل ساختار خانواده ها جامعه نیز دچار تزلزل می شود و به سمت فروپاشی که یکی از اهداف مهم دشمنان است حرکت خواهد کرد.

ما تجربه غرب در به هم ریختن ساختار ارزشی را پیش رو داریم و به فرموده مقام معظم رهبری ما در مسئله زن و خانواده از غرب طلبکاریم این مطالبه بر مبنای همین جدایی زن از ساختار خانواده است و بدحجابی، با هدف قرار دادن ارزش ها می تواند مقدمه ای برای رشد و گسترش بی بند و باری و فساد و جداشدن زن به عنوان رکن خانواده از این ساختار مهم اجتماعی باشد و بی تردید این آسیب مقدمه ای بر سایر چالش های خودساخته ای است که اکنون غرب در میان آن دست و پا می زند.#

نویسنده: "علی بهرامی"؛ معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گلستان


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون