نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1398/6/17      14:8:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:111


نسخه چاپی
بی سلام و بی کلام و بی چک و چونه!
گروه اجتماعی- بی سلام و بی کلام سوار می شوید و چند دقیقه بعد نیز بی چک و چونه پیاده! این فرآیند استفاده از یک تاکسی اینترنتی است.
 

درخواست خودرو می­ دهی و در کمترین فرصت مشخصات و تصویر راننده و ماشینش را در صفحه گوشی ات مشاهده می کنی و لحظاتی بعد درهمان صفحه دیجیتال متوجه می شوی که راننده جلوی در منتظر شماست.

راننده نیز در صفحه گوشی اش نام و شماره تلفن و مسیر حرکت شما را دریافت کرده و از همین رو بی سلام و بی کلام سوار ماشین می شوید و راه می افتید.

مسیر و مقصد دقیق شما روی نقشه ای برای راننده تصویر می شود و او نیز بدون پرسش شما را درب خانه تان می رساند و کرایه اش را نیز آنلاین دریافت می کند، بی چک و چونه و ناز کردن برای پول خرد!

این فرآیند استفاده از تاکسی های اینترنتی است که این روزها در شهرهای کشور جولان می دهند و تقریباً تعداد قابل توجهی از شهروندان را مشغول خود کرده اند.

منظور این نوشتار شرح استفاده از شرکت های مسافربر اینترنتی نیست! بلکه هدف توضیح فرآیند بی کلام استفاده از آژانس های امروزی است. دقیقاً برخلاف سال ها پیش و تقریباً دهه 60 که رانندگان آژانس محل و تاکسی های شهری از بیشترین ارتباط و اعتماد اجتماعی برخوردار بودند.

سریال محبوب آژانس دوستی که محصول تفکر و سبک زندگی همان دوران بود، نمایش کاملی از اینگونه ارتباط اجتماعی است.

بدون ارزش گذاری و خوب و بد کردن شرایط امروز یا دیروز تاکسی ها و آژانس ها، می پردازیم به پرونده ای که چند روز قبل توسط کارشناسان پلیس فتای استان مورد بررسی قرار گرفت؛ در این پرونده خانمی سمنانی با ارائه شکایت نامه ای از فردی که در فضای مجازی مزاحمت های بسیاری برایش داشته بود، شکایت کرد.

ماموران پلیس فتا دریافتند؛ متهم یکی از رانندگان همین شرکت های اینترنتی حملِ مسافر است که از طریق تلگرام و با ارسال تصاویر غیراخلاقی و درخواست های غیرمنطقی برای شاکی مزاحمت ایجاد می کند.

در نهایت متهم دستگیر می شود و ضمن اعتراف به اقدام مجرمانه خود؛ اینگونه شرح می دهد که شاکی چند روز قبل مسافر من بود و در مسیر شروع به درد دل و گلایه از رفتارهای شوهرش کرد و تا مقصد حسابی دلش را خالی کرد! من نیز وسوسه شدم و با ارسال تصاویر نادرست قصد سوء استفاده از شرایط وی را داشتم.

شرح این رخداد اثبات می­ کند؛

 اول؛ مثل خیلی از حوزه های دیگر همچنان جامعه ما از تکنولوژی هایی که بدون پیوست فرهنگی و اجتماعی وارد شده و فراگیر می شود، ضربه می خورد!

دوم؛ خلاء گزینش، آموزش و مسئولیت پذیری رانندگان آژانس های اینترنتی در مدت زمان 15 دقیقه ای ثبت نام در حاشیه خیابان به شدت احساس می شود

سوم؛ آموزش همگانی مردم برای استفاده از این تکنولوژی و آشنایی با فرهنگ صحیح آن لازم و ضروری است.

چهارم؛ اعتماد تکنولوژیکی که بین راننده و مسافر در فرآیند استفاده از این تاکسی ها برقرار می شود با اعتماد متقابلی که در دهه 60 بین رانندگان آژانس ها و تاکسی ها با اهالی محل وجود داشت، ماهیتی متفاوت دارد.

و پنجم؛ کنترل رفتار رانندگان تاکسی های اینترنتی که برپایه نظارت آنلاین شرکت ها و نظرات مسافران نهاده شده، نیاز به بازنگری و احتمالا‍‍ً ورود دستگاه های متولی دارد.

سخن آخر؛

 استفاده از تکنولوژی های نوین و ارتباطی بدون پذیرش و رعایت فرهنگ آن بی تردید خساراتی اینچنینی به بار می آورد. از سوی دیگر اعمال محدویت های اجتماعی در بهره برداری از این فناوری ها تقریباً ناممکن است، لذا باید علاوه بر آموزش عمومی و ارتقاء سواد رسانه ای در این حوزه، با استفاده از نخبگان جوان، نسبت به بومی سازی اینگونه نرم افزارها و فناوری ها براساس فرهنگ ایرانی اقدام کرد.

نویسنده: سیدمحمد شاه چراغ؛ دانشجوی دکتری جامعه شناسی- سمنان


انتهاي خبر // پایگاه خبری پلیس ایران

مشاهده خبر ارسال شده بعد



فهرست اخبار مرتبط


نظر شما درباره اين خبر

 


  • آخرین اخبار
  • پربیننده ترین
  • اخبار گوناگون