نسخه چاپي خبر :: سایت اطلاع رسانی نیروی انتظامی جهموری اسلامی ایران
News.police.ir

نسخه چاپي / ساعت و تاريخ مخابره خبر : 1397/12/23    8:51:0     کد خبر : 290701     ارسالی از :


نمایش جزئیات خبر / زمان مخابره خبر :1397/12/23      8:51:0    تعداد بازديد كنندگان خبر:115



عوامل موثر در تصادفات


گروه اجتماعی - ایران از جمله کشورهایی است که میزان جان باختگان سوانح جاده ای آن بالاست؛ عوامل انسانی ، جاده ها و خودروها در تصادفات نقش اساسی دارند .

 

راننده ای که مهارت زیادی در زمینه ی آشنایی با خودرو و نحوه ی کنترل آن ندارد، می تواند موجب حوادث مرگ باری در جاده ها شود، اما تنها نبود مهارت نیست که به بروز تصادف منجر می شود، بلکه مصرف مواد مخدر، داروهای خواب آور و مشروبات الکلی که انسان را از حالت عادی خارج می کند، از مهمترین دلایل بروز سوانح رانندگی است.

در تصادفات رانندگی نباید از نقش عابر پیاده به راحتی چشم پوشی کرد، زیرا برخی از عابران پیاده در شرایط مختلف رفتارهای پرخطری از خود بروز می دهند؛ به عنوان نمونه به جای عبور از خط عابر پیاده و پل های مخصوص عابران، از وسط خیابان رد می شوند و با این کار می توانند حادثه ساز شوند.

رفتارهای پر خطر در رانندگی، علاقه مندی به سبقت های غیر مجاز، نداشتن تمرکز، خودنمایی و تلاش برای جلب توجه دیگران از اساسی ترین دلایل رفتاری در وقوع تصادفات به شمار می روند و توجه نکردن به آموزش های لازم در زمان گرفتن گواهینامه و فرهنگ غلط رانندگی مهمترین دلیل رفتار پرخطر راننده ها است و برخی از افراد برای آزاد کردن خشم نهفته ی خود دست به کارهای خطرناکی در رانندگی می زنند و نمونه ی این کارها سبقت های خطرناک در جاده ها است.

در کنار رفتارهای رانندگان و استاندارد نبودن خودروها یکی دیگر از مهمترین دلایل تصادف وضعیت نامناسب جاده ها است. ظرفیت کم این راه ها و پایین بودن سطح استاندارد فنی آنها می تواند یکی از عوامل اصلی وقوع حوادث جاده ای باشد.

در ایران که بیشتر نقاط آن از فرهنگ سنتی برخودار است ورود خودرو به زندگی خانواده ها موجب شد که فرهنگ استفاده از این وسیله ی نقلیه به درستی در کشور جا نیفتد. یکی از مهمترین راهکارها برای بالا بردن فرهنگ رانندگی در جامعه، فرهنگ سازی در کنار اعمال قانون است؛ زیرا تنها فرهنگ سازی نمی تواند رفتار غلط برخی از افراد را اصلاح کند و لازم است از طریق اعمال قانون نیز فرد را وادار به رفتارهای منطقی در رانندگی کرد.

نگاهی به وضعیت رانندگی درجاده‌های کشور به خوبی نشان می‌دهد که قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور از سوی رانندگان به درستی اجرا نمی‌شود فارغ از اینکه ممکن است جاده‌ها و راه‌های کشور هم وضعیت مناسبی نداشته باشند یا قطعات یدکی خودروها کیفیت لازم را نداشته باشند.

بهره‌گیری از سیستم هوشمند در جاده‌ها، نصب دوربین‌های ثبت سرعت و ... زمانی می‌تواند درکاهش حوادث جاده‌ای موثر باشد که رانندگان قوانین را رعایت کنند.

برای کاهش تلفات جاده‌ای باید تمام سازمان و ارگان‌های فرهنگساز از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی، صداو سیما و ... اقدام به گنجاندن درس‌ها و واحدهایی برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و همچنین تهیه برنامه‌هایی در تلویزیون و رادیو در این زمینه است.

رانندگی را می توان به عنوان یک کنش انسانی قلمداد کرده و حوادث و تصادفات رانندگی را از منظر جامعه شناسی تبیین کرد. هر راننده به عنوان یک کنشگر دارای باور و اندیشه و فرهنگ ویژه خود می باشد که از جامعه گذشته و اکنون خود دریافت و در او نهادینه شده است. این داشته فرهنگی در کنش رانندگی فرد تاثیر بسیاری دارد و باور فرد را نسبت به فعل رانندگی شکل می دهد؛ احترام گذاردن و یا احترام نگذاردن به قوانین راهنمایی و رانندگی و هنجارهای اجتماعی نیز از همین داشته فرهنگی ناشی می شود.

هر فردی که رانندگی می کند دارای نقش و منزلت اجتماعی بوده و دارای سبک زندگی، وضع خانوادگی، میزان تحصیلات، محل سکونت، وضعیت اقتصادی، شهری یا روستایی و غیره می باشد. این نقش و منزلت اجتماعی بر چگونه راندن فرد تاثیر مستقیمی دارد. رانندگان دارای نظام شخصیتی و روانی و وجوه ذهنی هستند که در نحوه و نوع رانندگی آنان تاثیر گذار است . فرد راننده می تواند از نظر روانی دارای مشکلات پنهان و یا آشکار روانی باشد و یا انسانی تقدیر گرا و معتقد به قضا و قدر و یا آنکه فردی خرد گرا و خود تنظیم که رفتارهای خود را نسبت به دیگران و بر حسب معیارهای مشترک اجتماعی تنظیم میک ند؛ یا دارای ذهنیات درونی دیگر که خود از فرهنگ فرد نشات گرفته است .

انضباط ترافيكي هر جامعه به ميزان پايبندي شهروندان نسبت به قوانين راهنمايي و رانندگي گفته مي شود كه هركسي موظف است براي بقا و حفظ امنيت جامعه به قوانين و مقررات پايبند باشد.

نتيجه عدم پايبندي به قوانين و مقررات اجتماعي به ويژه فقدان انضباط ترافيكي آن خواهد بود كه ما در جامعه شاهد افزايش آمار تصادفات و كشته ها و تلف شدن منابع پرمايه انساني و عدم احساس امنيت در جامعه خواهيم بود. ازاين رو، در حال حاضر يكي از دغدغه هاي نيروي انتظامي براي مديريت شهري و كنترل اجتماعي، نهادينه كردن هنجارها و قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي است. بنابراين، پليسي در جامعه موفق است كه در نهادينه كردن قوانين و مقررات اجتماعي همسو با پيشرفت جامعه از شيوه ها و تكنيك ها و فن آوري هاي نوين استفاده کند. اين پديده نياز به افزايش سطح آگاهي پليس در نحوه تعامل صحيح و مشاركت خود با مردم است.

هر چند در نگاه اول مرگ پایان حیات یک فرد یا خانواده در سانحه ی رانندگی است ولی آثار روحی و روانی از دست دادن عزیزان یکی از مشکلاتی است که سال های سال می تواند بازماندگان آنها را رنج دهد و تصادفات رانندگی همیشه به مرگ ختم نمی شود؛ یکی از مهمترین پیامدهای این حوادث معلولیت و خانه نشینی افراد است که هزینه های زیادی برای خانواده و جامعه دارد و نگهداری معلولان، مشکلات روحی و روانی آنها و دور ماندن افراد آسیب دیده از کار و تحصیل از دیگر پیامدهای تصادف در کشور است، مرگ یا معلولیت سرپرست خانواده در تصادف رانندگی سبب فقر اقتصادی و آسیب های اجتماعی می شود و این امر زیان های زیادی برای خانواده و جامعه دارد، تنها هزینه های حوادث جاده یی متوجه فرد یا خانواده نمی شود بکله جامعه نیز از این هزینه ها بی نصیب نیست و حوادث جاده یی و خسارت های ناشی از آن یک موضوع ملی است که باید با نگاهی خاص به آن توجه شود زیرا ادامه ی این روند افزون بر اینکه موجب مرگ یا معلولیت افراد زیادی در جامعه می شود، هزینه های اجتماعی و اقتصادی فراوانی برای کشور دارد و یکی از مهمترین راهکارها برای کاهش تلفات جاده یی بالابردن فرهنگ رانندگی در کشور است.

راهکارها و پیشنهادها

 فرهنگ سازی و آموزش دو اصل اساسی برای ارتقای کاهش تلفات رانندگی است و ما باید از تجربه ی کشورهای دیگر استفاده کنیم،اما از آنجا که عوامل انسانی تنها عامل تصادف نیست باید متغیرهای دیگری که خطر آفرین هستند نیز شناسایی و نسبت به بر طرف کردن آن تلاش شود.

فرهنگ و سخت گیری های قانونی برای کنترل حوادث رانندگی لازم و ضروری هستند. اما در این میان، مقوله ی فرهنگ نقش مهمتری دارد ، ،آموزش و فرهنگ سازی برای درست رانندگی کردن یکی از ضروریاتی است که باید از دوران کودکی در فرد نهادینه شود تا در آینده خود پلیس و ناظر بر اعمال خود باشد

یکی از این متغیرها بالا بردن سطح استاندارد خودروهای کشور است تا زمانی که خودروهایی که شرکت های ماشین سازی به مردم تحویل می دهند از استانداردهای مهم جهانی برخوردار نباشند نمی توان انتظار داشت که شاهد کاهش نرخ سانحه های جاده یی باشیم.

 در کنار افزایش استاندارد خودروها ضروری است که افزایش کیفیت راه های کشور نیز در دستور کار قرار بگیرد، راه اندازی رشته های دانشگاهی در زمینه ی مددکاری اجتماعی و ترافیک، استفاده از تمام ظرفیت های موجود در جامعه برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه ی ترافیک و حوادث جاده ای از دیگر راهکارها برای کاهش تصادفات است ، ایجاد نمازخانه و استراحت‌گاه در بین راه و به خصوص ایجاد مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و پارک‌ها که محل مناسبی برای استراحت رانندگان و رفع خستگی ناشی از سفر است نیز از جمله اقدامات مؤثر در کاهش تصادفات رانندگی هستند.

 اصلاح عوامل درونی و بیرونی و همچنین تقویت آگاهی و دانش در زمینه اطلاعات فنی، آگاهی از قوانین و دانش اجتماعی از جمله عوامل اصلاح رفتار هستند. روند تغییر رفتار مستلزم تغییر منش و نگرش است که به نیازسنجی و برنامه‌ریزی آموزشی نیاز دارد مشارکت فعال، مشوق‌های رفتاری ، فراهم‌سازی بستر مناسب و تداوم آموزش‌ها از جمله راهکارها برای پیشگیری از مسئله ترافیک است .

رعایت نظم و قانون یکی از جدی‌ترین مسائلی است که در هر جامعه‌ای وجود دارد و یکی از اهداف و اولویت‌های پلیس نیز همین امر است.دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی می توانند در نقش یک همیار و پلیس یار در خانواده‌های خود عمل کرده و تخلفات رانندگی والدین و دیگر اقوام خود را با رعایت ادب و احترام به آنان گوشزد کنند و خانواده‌ها نیز از توصیه‌های فرزندان خود استقبال کنند؛ چرا که رفتار والدین مانند یک الگو برای دانش آموزان است.

در جامعه ایران بر روی رفتارگرایی تاکید می‌شود در حالی که این رفتارگرایی باید در سنین بالاتر به سوی شناخت‌گرایی هدایت شود. همچنین بحث امنیت برای همه مردم دارای اهمیت است و بنابراین همه نهادها باید حول محور امنیت حرکت کنند.آموزش‌ها نباید محدود به آموزش‌های کلاسیک باشد بلکه باید بعد تربیتی که زمینه هنجارپذیری فرد را مهیا می‌کند هم در آن در نظر گرفت و لذا باید همه نهادها و از جمله خانواده‌ها در آن نقش داشته باشند.انسان یک موجود منفعت‌طلب و در عین حال مصلحت اندیش است بنابراین نیازمند این هستیم که هم روش‌های تنبیهی از قبیل جریمه‌ها و هم روش‌های تشویقی را در جهت گسترش رفتارهای مثبت به کار بریم.

تهیه و تنظیم : سرتیپ دوم رحیم جهانبخش فرمانده انتظامی استان زنجان


انتهاي خبر// پایگاه خبری پلیس ایران // News.police.ir


چاپ خبر